Hannah Arendt: ‘Denken’ (online via ZOOM)
Hannah Arendt schreef als Joodse vluchteling in Amerika over het Eichmann proces in Israël. Daar ontwikkelde zij haar veelbesproken concept van de banaliteit van het kwaad en zij koppelde dat aan onnadenkendheid. Maar als verkeerd denken tot zulke gevolgen kan leiden dan moet er ook aandacht gegeven worden aan goed denken.
Dat doet zij in haar driedelige werk het leven van de geest. Alleen Denken is door haarzelf gepubliceerd. Willen en Oordelen, de andere twee delen, zijn door anderen samengesteld. Wat is denken? Hoe controleren we onze denkinhoud? Hoe verhoudt onze individuele denkactiviteit zich tot de anderen en de wereld van de verschijnselen? Arendt schrijft; “Er zijn geen gevaarlijke gedachten; het denken zelf is gevaarlijk (…). Toch ziet zij het menselijk leven zonder denken als onleefbaar. Ze wijst ons aan waar de risico’s van denken als activiteit schuilen. Zo ziet ze, met name bij intellectuelen, de kloof tussen de prachtige diepzinnige gedachten en de weerbarstige realiteit en het gevaar dat schuilt in het voorop stellen van een denkwereld boven de werkelijkheid.
De filosofie die Arendt schrijft is diepgaand, maar geen studeerkamerwijsheid. Haar werk is ontstaan als gevolg van haar nadenken over haar eigen ervaringen in de Tweede Wereldoorlog en dat maakt het in onze ogen waardevol om te kijken wat wij er in deze tijd aan kunnen hebben.
We lezen met elkaar primaire tekstgedeelten. De cursus biedt achtergrond en samenhang bij deze teksten om deze te kunnen begrijpen en vervolgens deze te kunnen verbinden met de huidige tijd en het persoonlijke leven.
Dag 1 | |
09.45 – 10.00 | Ontvangst via Zoom |
10.00 – 10.45 | Blok 1: Waar filosofie volgens Arendt over zou moeten gaan en de rol van denken daarin. Daarin aan het einde van dit blok ruimte voor interactie |
10.45 – 11.00 | Pauze |
11.00 – 11.45 | Blok 2: Denken en het Eichmannproces |
11.45 – 12.00 | Pauze |
12.00 – 12.30 | Afsluitend collegedeel met ruimte voor interactie. |
Dag 2 | |
09.45 – 10.00 | Ontvangst via Zoom |
10.00 – 10.45 | Blok 3: Denken en het verschil tussen begrijpen en verstaan. Daarin aan het einde van dit blok ruimte voor interactie |
11.45 – 11.00 | Pauze |
11.00 – 11.45 | Blok 4: Denken, verschijnselen en denkinhouden Deel I. |
11.45 – 12.00 | Pauze |
12.00 – 12.30 | Afsluitend collegedeel met ruimte voor interactie. |
Dag 3 | |
09.45 – 10.00 | Ontvangst via Zoom |
10.00 – 10.45 | Blok 5 Denken, verschijnselen en denkinhouden Deel II. Daarin aan het einde van dit blok ruimte voor interactie |
10.45 – 11.00 | Pauze |
11.00 – 11.45 | Blok 6: Descartes, Kant en denken |
11.45 – 12.00 | Pauze |
12.00 – 12.30 | Afsluitend collegedeel met ruimte voor interactie. |
Dag 4 | |
09.45 – 10.00 | Ontvangst via Zoom |
10.00 – 10.45 | Blok 7 Biologie, denken en de wereld; de ontmoeting van het individuele denken met het denken van de ander(en). Daarin aan het einde van dit blok ruimte voor interactie |
10.45 – 11.00 | Pauze |
11.00 – 11.45 | Blok 8: Socrates en het stop en denk |
11.45 – 12.00 | Pauze |
12.00 – 12.30 | Afsluitend collegedeel met ruimte voor interactie en evaluatie. |