Menu

Hannah Arendt: ‘Denken’ (online via ZOOM)

Hannah Arendt: ‘Denken’ (online via ZOOM)
  • Cursusnummer: 20Z10
  • Vakgebied: Filosofie
  • Locatie: nvt
  • Seizoen: Zomer 2020
  • Dag: Meerdere Dagen
  • Inschrijven voor:
    12 Aug 2020
  • Tijd: 10.00 - 12.30 uur
  • Cursusdata: 17-aug , 18-aug , 19-aug , 20-aug
  • Prijs: € 135 (4 x 2,5 uur online college inclusief 2 x 15 minuten pauze per dag)
  • Literatuur:

    Aanbevolen literatuur: Hannah Arendt, Denken, het leven van de geest, Uitgeverij Klement-Pelckmans ISBN 978 90 8687 101 8, € 32,50. Eerdere edities zijn bruikbaar maar leveren meer moeite op omdat de vertaling herzien is. Er wordt een handleiding over het gebruik van MS ZOOM beschikbaar gesteld via Mijn HOVO. De docenten stellen digitaal lesmateriaal beschikbaar. De docenten stellen digitaal lesmateriaal beschikbaar.

Hannah Arendt: ‘Denken’ (online via ZOOM)

Hannah Arendt schreef als Joodse vluchteling in Amerika over het Eichmann proces in Israël. Daar ontwikkelde zij haar veelbesproken concept van de banaliteit van het kwaad en zij koppelde dat aan onnadenkendheid. Maar als verkeerd denken tot zulke gevolgen kan leiden dan moet er ook aandacht gegeven worden aan goed denken.  
Dat doet zij in haar driedelige werk het leven van de geest. Alleen Denken is door haarzelf gepubliceerd. Willen en Oordelen, de andere twee delen, zijn door anderen samengesteld. Wat is denken? Hoe controleren we onze denkinhoud? Hoe verhoudt onze individuele denkactiviteit zich tot de anderen en de wereld van de verschijnselen? Arendt schrijft; “Er zijn geen gevaarlijke gedachten; het denken zelf is gevaarlijk (…). Toch ziet zij het menselijk leven zonder denken als onleefbaar. Ze wijst ons aan waar de risico’s van denken als activiteit schuilen. Zo ziet ze, met name bij intellectuelen, de kloof tussen de prachtige diepzinnige gedachten en de weerbarstige realiteit en het gevaar dat schuilt in het voorop stellen van een denkwereld boven de werkelijkheid. 

De filosofie die Arendt schrijft is diepgaand, maar geen studeerkamerwijsheid. Haar werk is ontstaan als gevolg van haar nadenken over haar eigen ervaringen in de Tweede Wereldoorlog en dat maakt het in onze ogen waardevol om te kijken wat wij er in deze tijd aan kunnen hebben. 

We lezen met elkaar primaire tekstgedeelten. De cursus biedt achtergrond en samenhang bij deze teksten om deze te kunnen begrijpen en vervolgens deze te kunnen verbinden met de huidige tijd en het persoonlijke leven. 
 

Dag 1
09.45 – 10.00 Ontvangst via Zoom 
10.00 – 10.45 Blok 1: Waar filosofie volgens Arendt over zou moeten gaan en de rol van denken daarin. Daarin aan het einde van dit blok ruimte voor interactie
10.45 – 11.00 Pauze
11.00 – 11.45 Blok 2: Denken en het Eichmannproces 
11.45 – 12.00 Pauze
12.00 – 12.30 Afsluitend collegedeel met ruimte voor interactie. 
Dag 2  
09.45 – 10.00 Ontvangst via Zoom 
10.00 – 10.45 Blok 3: Denken en het verschil tussen begrijpen en verstaan. Daarin aan het einde van dit blok ruimte voor interactie
11.45 – 11.00 Pauze
11.00 – 11.45 Blok 4: Denken, verschijnselen en denkinhouden Deel I.
11.45 – 12.00 Pauze
12.00 – 12.30 Afsluitend collegedeel met ruimte voor interactie. 
Dag 3  
09.45 – 10.00 Ontvangst via Zoom 
10.00 – 10.45 Blok 5 Denken, verschijnselen en denkinhouden Deel II. Daarin aan het einde van dit blok ruimte voor interactie
10.45 – 11.00 Pauze
11.00 – 11.45 Blok 6: Descartes, Kant en denken
11.45 – 12.00 Pauze
12.00 – 12.30 Afsluitend collegedeel met ruimte voor interactie. 

 

Dag 4  
09.45 – 10.00 Ontvangst via Zoom 
10.00 – 10.45 Blok 7 Biologie, denken en de wereld; de ontmoeting van het individuele denken met het denken van de ander(en). Daarin aan het einde van dit blok ruimte voor interactie
10.45 – 11.00 Pauze
11.00 – 11.45 Blok 8: Socrates en het stop en denk
11.45 – 12.00 Pauze
12.00 – 12.30 Afsluitend collegedeel met ruimte voor interactie en evaluatie. 

 

 

Petra Bolhuis

Drs. Petra Bolhuis rondde in 1995 samen met drs. Theo Meereboer een doctoraalscriptie filosofie af over Hannah Arendt en Michel Foucault. Petra Bolhuis rondde een studie Orthopedagogiek af (RUG 1991). Ze heeft sinds tien jaar een eigen filosofische praktijk van waaruit zij cursussen en lezingen verzorgt over het snijvlak tussen theorie en praktijk:. www.maieutiek.nl

Review van cursisten 
"Een bevlogen docente met passie voor het actuele onderwerp en in staat haar publiek van begin tot einde te boeien. Mijn complimenten."

"De docent had de moeilijke leerstof volledig in haar kennis opgekomen en kon daardoor zeer adequaat reageren op vragen."

 


Theo Meereboer

Drs. Theo Meereboer rondde in 1995 samen met drs. Petra Bolhuiseen  doctoraalscriptie filosofie af over Hannah Arendt en Michel Foucault. Theo Meereboer heeft na enkele jaren studie in Wageningen (Sociologie en Welzijnsvraagstukken) besloten zich verder te richten op de basis van alle wetenschappen; de Filosofie. Hij is blind sinds 1979 en sinds meer dan tien jaar werkt hij binnen Maieutiek als docent en individueel begeleider. www.maieutiek.nl