Menu
Docenten HOVO Brabant

De kwaliteit van ons onderwijs staat en valt bij de kwaliteit van onze docenten. De selectie van docenten gebeurt dan ook zorgvuldig en altijd na een persoonlijk gesprek. De docenten zijn deskundig op hun vakgebied  en benoembaar in het hoger onderwijs. Daarnaast zijn zij gemotiveerd aan studenten vanaf 50 jaar college te geven.

Hieronder ziet u het overzicht van de docenten die momenteel actief zijn en een cursus aanbieden. Wanneer u klikt op de naam van de docent, ziet u een foto, een kort cv en de curusssen die de docent geeft.

  • drs. Joris van Sleeuwen

    Drs. Joris van Sleeuwen is in 1991 als kunsthistoricus afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Leiden. Voordien behaalde hij in 1982 aan de KU Nijmegen zijn doctoraal geschiedenis. Hij is gespecialiseerd in architectuurgeschiedenis. Vanaf 1987 is hij werkzaam in het volwassenenonderwijs en verzorgt hij HOVO-cursussen, lezingen en kunstreizen.

     

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:

    "Een levendige docent die je meeneemt in zijn passie voor architectuur, kunst en geschiedenis. Hij vertelt echt een verhaal. 
    De stof die hij als pdf aanbiedt, is een verdieping op wat hij verteld heeft. Heerlijk! Dat is college geven".


    Inleiding in de kunstgeschiedenis

    In vier dagen wordt u in chronologische volgorde meegenomen door de geschiedenis van de kunst. Na afloop van deze cursus heeft u de belangrijkste stijlen en periodes leren kennen, heeft u een goede basiskennis van de kunstgeschiedenis gekregen en heeft u geleerd kunst in haar context van tijd en plaats te zien.

    bekijk cursus

    Architectuur op de UNESCO Werelderfgoedlijst

    In 1972 stelde UNESCO een lijst met de belangrijkste erfgoederen ter wereld: de UNESCO Werelderfgoedlijst. Tot het cultuurerfgoed behoren historische (binnen)steden, paleizen en kastelen, tempelcomplexen, moskeeën, gebouwen voor cultuur en kunst, parlementsgebouwen en industriecomplexen. In deze cursus passeren een aantal wonderbaarlijke, indrukwekkende en mysterieuze gebouwen van de UNESCO Werelderfgoedlijst de revue.

    bekijk cursus

    Leergang Architectuur, deel 3 (locatie Nijmegen)

    De geschiedenis van de architectuur in de 19e eeuw wordt gekenmerkt door het hernieuwde gebruik van historische stijlen in combinatie met nieuwe materialen (ijzer en staal) en constructies. Met name in de snelgroeiende steden is de behoefte aan nieuw soort gebouwen (kantoren, fabrieken). Deze ontwikkeling ligt ten grondslag aan een nieuwe typologie in de architectuur.

    bekijk cursus

    Leergang Architectuur en kunst van Europese Landen, deel 3 (locatie Tilburg)

    Een overzicht van de geschiedenis van de kunst en de architectuur in Oostenrijk-Hongarije vanaf de Middeleeuwen tot nu.

    bekijk cursus

    Leergang Architectuur deel 4: Moderne Architectuur 1900-1940

    In deze cursus gaat de aandacht uit naar de belangrijkste nieuwe richtingen in de westerse architectuur in reactie op de als achterhaald beschouwde tradities uit de 19e eeuwse bouwkunst. Nieuwe vormen, materialen en technieken maken ongekende mogelijkheden los die daarvoor niet mogelijk of bekend waren. Achteraf terugkijkend verschijnt er een zeer gevarieerd beeld van de vernieuwende architectuur in de periode 1900-1940.

    bekijk cursus

    Sicilië, kunst en architectuur

    Maar weinig plaatsen in Europa hebben zo’n levendige en rijke kunst en architectuurgeschiedenis als Sicilië. De middeleeuwse kerken staan soms op Griekse tempels gebouwd en weer naast Arabische kastelen. Het prachtige is dat al die culturen elkaar ook weer hebben beïnvloed en zo Sicilië een geheel eigen gezicht hebben gegeven.

    bekijk cursus

  • dr. Paul Juffermans

    Dr. Paul Juffermans is arts-filosoof. Na 15 jaar werkzaam te zijn geweest in de gezondheidszorg, studeerde hij filosofie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen, met als specialisatie godsdienstfilosofie. In april 2003 promoveerde hij op de godsdienstfilosofie van Spinoza. Momenteel verzorgt hij cursussen over ethisch-wijsgerige onderwerpen in het algemeen en de godsdienstfilosofie van Spinoza in het bijzonder.

    UIt eerdere evaluaties over deze docent:
    "Buitengewoon boeiende colleges in de filosofie. Ingewikkelde materie toegankelijk gemaakt voor niet-specialisten."
    " Het tempo lag uitdagend hoog. De inhoud was verrijkend en zodanig samengesteld dat ook hierin de uitdaging tot verder lezen/onderzoeken besloten ligt."

     

  • drs. Jana Waarts

    Jana Waarts geeft cursussen kunstgeschiedenis vanuit de multidisciplinaire studie cultuurwetenschappen. Zij heeft eigen cursussen kunst en cultuur ontwikkeld en geeft les bij diverse instellingen.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Het is boeiend gepresenteerd, goed gedocumenteerd en visueel uitstekend ondersteund"
    "Een geweldige cursus, gegeven door een docente met een enorme kennis van de materie en die ook de actuele informatie verwerkt in haar colleges." 

     

     


    Frida Kahlo: ‘Viva la Vida’

    Tijdens deze themadag staat het fascinerende werk en leven van Frida Kahlo centraal, maar ook haar markante echtgenoot, de schilder Diego Rivera en haar geliefde Mexico vormen onderdeel van het programma.

    bekijk cursus

    Grand Tour: Europa, ‘het mekka van kunst en cultuur’

    De klassieke Grand Tour was tussen de late 16de en 20ste eeuw een reis door Europa. In de cursus maken we ook een Grand Tour en bezoeken de belangrijke steden en hun onweerstaanbare kunstwerken. Het ideaal van de Grand Tour was een kosmopolitische opleiding. Het beeld dat daarbij paste was de ‘uomo universalis’.

    bekijk cursus

    Grand Tour: Europa, ‘het mekka van kunst en cultuur’

    De klassieke Grand Tour was tussen de late 16de en 20ste eeuw een reis door Europa. In de cursus maken we ook een Grand Tour en bezoeken de belangrijke steden en hun onweerstaanbare kunstwerken. Het ideaal van de Grand Tour was een kosmopolitische opleiding. Het beeld dat daarbij paste was de ‘uomo universalis’.

    bekijk cursus

  • drs. Johan Hendriks

    Drs. Johan Hendriks studeerde M.O.-Geschiedenis in Tilburg en Archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkte na zijn leraarschap als stadsarcheoloog van Dordrecht en als hoofd cultureel erfgoed in Breda. Hij schreef diverse boeken en artikelen over archeologische en historische onderwerpen. Hij verzorgt sinds 2011 cursussen op het raakvlak van geschiedenis, archeologie en kunstgeschiedenis voor HOVO in Tilburg en Nijmegen.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Ik was zeer onder de indruk van onze docent. Geschiedenis enthousiast brengen, doorspekt met humor, met fantastische beelden en pakkende teksten als samenvatting."
    "Een zeer bevlogen en deskundig  docent.


    De vroegste geschiedenis van Europa, deel 6

    ‘Panem et circenses’, brood en spelen, dat zou het concept zijn van Romeinse keizers om het volk tevreden te houden. In deze cursus bekijken we hoe vertier en economie hand in hand gaan om de mensen in de stad en op het platteland een winstgevend én opwindend leven te bieden.

    bekijk cursus

  • drs. Frans Jansen

    Drs. Frans Jansen is musicoloog en studeerde Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Hij geeft lezingen en heeft ruime ervaring met het geven van HOVO-cursussen.

  • drs. Heinz Wanders

    Drs. Heinz Wanders studeerde wis- en natuurkunde en elektronica aan de KMA in Breda. Daarna vervulde hij diverse functies in binnen- en buitenland bij de Koninklijke Luchtmacht. In 1971 behaalde hij in Leiden akte Duits MO-A en van 1972 tot 1977 studeerde hij sociologie in Utrecht en Leiden. Hij verliet de luchtmacht in 1998 en is thans consultant in de wereld van de luchtvaart die hem blijft boeien.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Het was een heel moeilijke cursus voor iedereen. Maar Heinz heeft deze moelijk te begrijpen materie goed gedoceerd, petje af voor Heinz".

  • drs. Nelleke Canters

    Drs. Nelleke Canters was hogeschooldocent filosofie aan de Fontys Hogescholen te Eindhoven, onderzoeker aan het Nietzsche Kolleg te Weimar en bestuurslid van de Wijsgerige Kring Eindhoven. Ze is directeur van het Centrum voor Filosofie & Kunst te Budel en verzorgt ieder jaar een denkvakantie in samenwerking met diverse buitenlandse universiteiten.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "We bespraken een zeer moeilijk boek, dat door aanvulling van de colleges begrijpelijk werd. Dit was uitermate bevredigend."
    "Ik deel niet zo gauw negens uit, maar in dit geval zeker op zijn plaats."


    Agnes Heller: ‘Ik denk niet dat totalitarisme nu mogelijk is’

    Welke wereld produceert zoiets als de Holocaust, wat voor type wereld staat toe dat deze dingen gebeuren? Waar gaat ‘moderniteit’ eigenlijk over? Kunnen we verlossing verwachten? Heller: ‘Ik geloof trouwens niet dat we problemen kunnen oplossen. Het hele leven is een probleem, dat je niet kunt oplossen’.

    bekijk cursus

    Karl Jaspers: filosofie van het zelfzijn (fysiek)

    Menszijn dat die naam waard is, is niet maar leven zoals het komt, van buitenaf bepaald worden door de situatie waarin men nu eenmaal verkeert, maar als onverwisselbaar subject hier en nu mijn bestaan zelf vormgeven door beslissingen die niemand voor mij kan nemen.

    bekijk cursus

  • Diverse Docenten

    Zie de cursusbeschrijving voor meer informatie over de docenten.


    Topics in Energie en Milieu

    In deze vijfdelige cursus delen verschillende gerenommeerde wetenschappers vanuit diverse vakgebieden en invalshoeken inzichten over onderwerpen die te maken hebben met duurzaamheid, milieu en de energietransitie. Thema’s als windenergie, biomassa, biobased economie, CO2-uitstoot, emissierechten en de sociale en maatschappelijke inbedding passeren de revue.

    bekijk cursus

  • Marcel van Schoor

    Dhr. Marcel van Schoor studeerde vier jaar Geologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hierna heeft hij als reisleider tien jaar voor de reisorganisatie SNP gewerkt en daarbij veel bestemmingen met vulkanen bezocht. Op dit moment is hij werkzaam als landmeter/ maatvoerder bij een ingenieursbureau. Naast deze baan geeft hij regelmatig cursussen en lezingen over geologische onderwerpen, heeft hij een bestuursfunctie bij een afdeling van de Nederlandse Geologische Vereniging en organiseert hij geologische excursies.

  • dr. Jan van Oudheusden

    Dr. Jan L.G. van Oudheusden (1949) was tot 2011 geschiedenisdocent aan het Dr.Mollercollege te Waalwijk. Van 1997-2007 was hij hoofdredacteur van Kleio, het vakblad voor geschiedenisdocenten in Nederland. Na zijn promotie in 1990 op de beweging Brabantia Nostra was hij onder meer auteur van diverse geschiedenismethodes en examenkaternen voor het voortgezet onderwijs. Van zijn hand verschenen bij uitgeverij Prometheus vijf overzichtswerken: De wereld, een kleine geschiedenis; Amerika, een kleine geschiedenis; Het Midden-Oosten, een kleine geschiedenis; De Eerste Wereldoorlog, een geschiedenis; en Het Hemelse rijk herrezen, de geschiedenis van China in vogelvlucht. Op basis van deze publicaties verzorgt hij lezingen. Vanaf 2001 geeft hij regelmatig colleges bij Hovo-Brabant.

     

  • drs. Leo den Oudsten

    Drs. Leo den Oudsten houdt zich al ruim 50 jaar bezig met opera. Hij studeerde in 1998 af aan de Rijksuniversiteit van Utrecht met als afstudeerrichting, de opera. Naast operalezingen, –inleidingen en –cursussen, begeleidt hij al bijna 25 jaar opera- en concertreizen.

  • dr. Andreas Wismeijer

    Dr. Andreas Wismeijer heeft na zijn afstuderen aan de Universiteit van Tilburg zes jaar aan de Vrije Universiteit van Barcelona gewerkt als docent en onderzoeker. Zijn onderzoek richt zich met name op de persoonlijkheidspsychologie en de relatie tussen het hebben van geheimen en welzijn.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Uitstekende docent die de stof deskundig, boeiend en met humor uiteenzet."

    " Boeiend en leerzaam met een didactisch zeer goede docent."

    " De interessante stof, de interactie en de deskundigheid en erg prettige stijl van kennisoverdracht door de docent maken het voor mij een feestje." 


    De sociale mens

    Psychologie is de wetenschap van gedrag. Tijdens deze dag zullen we leren dat een groot deel van ons gedrag een sociale oorsprong heeft, zelfs wanneer we dat niet direct zien. Evolutie, communicatie, en zelfs eenzaamheid: ze hangen nauw met elkaar samen.

    bekijk cursus

    Brein in balans: dat gaat (niet) vanzelf!

    Het brein is een bijzonder orgaan dat zorgt voor een ideale afstemming van ons lichaam op de omgeving. Maar wanneer die omgeving te rustig of te druk is kan dat leiden tot stressklachten, net als eenzaamheid. We onderzoeken hoe ons brein het best tot haar recht komt en zorgen zo voor een brein in balans.

    bekijk cursus

    Gezondheidspsychologie

    Ziekte en gezondheid worden niet alleen door biologische, maar ook door psychologische en sociale factoren bepaald. Tijdens deze cursus zal met behulp van voorbeelden van ziekte én gezondheid de relatie tussen onze geest en ons lichaam in beeld worden gebracht.

    bekijk cursus

    Hechting: Samen veilig

    Hoe wij omgaan met onze sociale wereld wordt beïnvloed door de vroege leerervaringen met onze ouders of verzorgers. Dit wordt hechting genoemd: de duurzame emotionele relatie tussen een kind en de opvoeders. Deze vroege ervaringen met de opvoeders vormt de blauwdruk waarmee wij vervolgens onze sociale relaties vormgeven.

    bekijk cursus

  • dr. Rob van Gerwen

    Dr. Rob van Gerwen, docent-onderzoeker kunstfilosofie bij Wijsbegeerte, Universiteit Utrecht, ook University College. Is/was verbonden aan Koninklijk Conservatorium en Koninklijke Akademie voor Beeldende Kunsten, Den Haag en de Hogeschool der Kunsten Utrecht. Is directeur van Consilium Philosophicum en vice-voorzitter van het Nederlands Genootschap voor Esthetica. Publiceerde oa. “Art and Experience” (proefschrift, cum laude); “Wollheim on the art of painting” (CUP), en “Kleine overpeinzingen. Over kunst kijken in het museum” (Centraal Museum Utrecht). Zie ook: www.consiliumphilosophicum.nl/cursussen.shtml

  • dr. Ruud Licht

    Dr. Ruud Licht studeerde Medische Biologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde aan de KU Nijmegen. Hij deed aan verschillende universiteiten onderzoek naar vaccins, auto-immuniteit, stamcellen en tissue-engineering. Momenteel richt hij zich op onderwijs geven en schrijven over wetenschap.
     

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Zeer gedreven en enthousiaste docent"
    "Een uitermate deskundige docent die de voor mij nieuwe leerstof goed over weet te brengen".


    Afweer en Corona

    In deze vijfdelige cursus krijgt u inzicht in hoe het afweersysteem ziekmakers zoals Corona bestrijdt. Dit is een lerend proces dat ook de basis vormt van vaccins. Er zal ook aandacht zijn voor de maatschappelijke ontwikkelingen die er mede voor hebben gezorgd dat Corona zo’n groot probleem is geworden.

    bekijk cursus

    Leergang levenswetenschappen, deel 1 (introductiecursus)

    Celbiologie onderzoekt hoe cellen werken en hoe deze samen de weefsels en de systemen van het lichaam vormen. Waar cellen niet goed samenwerken ontstaat ziekte. Een steeds beter begrip van de celbiologie lijdt tot nieuwe therapieën, zoals (mRNA-)vaccins en tot meer inzicht in wat leven eigenlijk is. Deze cursus is de eerste van de vierdelige leergang Levenswetenschappen.

    bekijk cursus

  • Donald Loose

    D. Loose (°1949) studeerde Filosofie en Theologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en politieke filosofie in Parijs. Hij was tot 2013 Thomas More professor aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en associate professor philosophy van Tilburg University. Zijn onderzoeksthema’s zijn de Kantiaanse Verlichting in ethiek, recht en politiek en de relatie ervan tot de christelijke religie. Daarnaast publiceerde hij over franse politieke denkers van de vorige eeuw. 

  • prof. Jan van Hooff

    Prof. dr. Jan van Hooff is een Nederlandse emeritus hoogleraar Gedragsbiologie en Socio-ecologie. Van Hooff studeerde biologie in Utrecht en Oxford en promoveerde op een onderzoek naar sociaal gedrag en communicatie bij mensapen. Vooral zijn vergelijkende studies over gelaatsexpressies bij apen en mensapen, in het bijzonder over de evolutie van lachen en glimlachen, hebben de aandacht getrokken.

    Momenteel is hij onder meer wetenschappelijk directiemedewerker van de Koninklijke Burgers' Zoo te Arnhem. Hij was tot voor kort secretaris-generaal van de International Primatological Society en voorzitter van het Jane Goodall Instituut Nederland. Verder is Van Hooff lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

  • Joop van Velzen MSc

    Joop van Velzen, M.Sc. is schrijver en docent muziekgeschiedenis. Hij heeft zich jarenlang zowel in Nederland als in Canada academisch geschoold in de geschiedenis van de westerse klassieke muziek. Hij publiceerde de meerdelige biografie: Clara Schumann & Johannes Brahms: een biografie van een muzikale vriendschap in brieven en noten. Meer informatie over de docent: www.musicinlife.nl

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Joop van Velzen is een bezielend mens, hij ademt muziek door al zijn poriën en een begenadigd spreker, en toch bescheiden."
    " De doceerstijl is prettig, enthousiast, toegankelijk".

     


    Geschiedenis van de popmuziek

    Deze themadag besteedt aandacht aan de geschiedenis van de popmuziek; vertrekkend vanuit de belangrijkste basisvormen (gospel, blues, folk en country) komt een brede waaier van ‘genres’ langs die – van rustig tot roerig! – historisch gezien de jaren beslaan van 1900 tot 2020!

    bekijk cursus

    Vrouwelijke componisten

    Binnen de geschiedenis van de klassieke muziek nu eens écht aandacht besteden aan soms onwaarschijnlijk prachtige werken van componistes, die té lang onbekend (zelfs ondanks ons eigen NPO Radio4!) zijn gebleven bij een breder publiek. Iedereen verdient dit!

    bekijk cursus

  • drs. Constance van der Putten

    Drs. Constance van der Putten studeerde geschiedenis aan de universiteit van Nijmegen. Haar hoofdvak was sociale en economische geschiedenis. De titel van haar afstudeerscriptie luidde 'Migratie te Maastricht van 1850-1920'. Sinds 1978 doceert zij Geschiedenis aan verschillende onderwijsinstituten.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "De docent kan het verschrikkelijk goed en spannend uitleggen. Ik kijk al uit naar de volgende reeks."


    Drie koninginnen

    Grote Historische Figuren zijn meestal mannen…. Maar natuurlijk zijn er in het verleden best imposante vrouwen te vinden! Wie kent ze nou niet, tsarina Catharina de Grote, keizerin Maria Theresia en koningin Victoria, majesteitelijke dames die in de achttiende en negentiende eeuw langdurig hun macht lieten gelden.

    bekijk cursus

    De Stuarts..Never a dull moment

    In de zeventiende eeuw regeerden in Engeland koningen en koninginnen uit de familie Stuart. Ze waren stuk voor stuk kleurrijk en geruchtmakend. De eeuw was bepaald tumultueus, en tegelijkertijd beleefde het land een culturele, wetenschappelijke en economische bloei en groeide uit tot een wereldmacht.

    bekijk cursus

  • drs. Ineke Beeling

    Drs. Ineke J.W. Beeling, afkomstig uit een familie van antiquairs, studeerde kunstgeschiedenis in Leiden. Zij is gespecialiseerd in de decoratieve kunsten en historische interieurs. Tevens is zij opgeleid tot interieurvormgever in Londen. Met haar bedrijf Beeling Interiors richt zij interieurs voor monumenten in.


    Kastelen in Limburg

    Deze cursus geeft verdieping en legt verbanden in de vorm van kleine reisjes door de tijd en geeft u achtergrondinformatie mocht u op een later tijdstip deze kastelen zelf willen bezoeken. We ontdekken de bouw- en decoratiestijlen die uniek voor de Limburgse regio zijn. Onderweg komen we bijzondere bewoners tegen.

    bekijk cursus

  • dr. John van Schaik

    John van Schaik (1956)volgde de middelbare landbouwschool en werkte vervolgens 15 jaar in de verslavingszorg. In 1993 studeerde hij af op de middeleeuwse mysticus Jan van Ruusbroec (1293-1381) en promoveerde in 2004 op het godsbeeld van de laat-antieke christelijke manicheeërs en de middeleeuwse katharen. Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan over het gnostische, mystieke en esoterische christendom.

  • drs. Richard Kroes

    Drs. Richard Kroes is begonnen als historicus en doorgegaan als archeoloog. Hij werkt in Leiden bij een archeologisch adviesbureau.Daarnaast geef hij cursussen bij Livius Onderwijs, HOVO Limburg en HOVO Rotterdam over de geschiedenis van de islam, islamitisch Spanje, de kruistochten, bijbel en koran.Hij beheerst bijbels Hebreeuws, spreekt Perzisch en is bezig met klassiek Arabisch en Akkadisch.

  • drs. Frederik Erens

    Drs. Frederik Erens (1970) studeerde aan de Rijksuniversiteit Utrecht politieke en Oost-Europese geschiedenis. Hij is met name gespecialiseerd in de geschiedenis en actualiteit van de Baltische landen. Ook heeft hij een studie gedaan naar de toegepaste kunst en architectuur uit de periode 1880-1940. Tevens is hij wekzaam als reisleider voor cultuurreizen.


    Art Nouveau en Art Déco, een wereldwijde vernieuwing

    Tussen 1890 en 1930 was er in Nederland en daarbuiten een vernieuwingsbeweging te zien die door middel van kunst en architectuur de gehele maatschappij wilde verbeteren. Deze vernieuwing was te zien op het gebied van kunst, architectuur, toegepaste kunst en mode.

    bekijk cursus

  • drs. Peter Burgers

    Peter Burgers studeerde geschiedenis aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (cum laude) en behaalde aansluitend een master’s degree aan de Universiteit van Oxford. Daarnaast deed hij onderzoek aan de Westfälische Wilhelms-Universität te Münster en op het Nederlands Instituut te Rome.

    Hij was werkzaam aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en aan de Universiteit van Oxford. Momenteel werkt hij op Gymnasium Beekvliet.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "De opbouw van de materie in de cursus is door de docent zeer goed opgezet. Door steeds relevante achtergrondinformatie mee te nemen bij de uiteenzetting van belangrijke gebeurtenissen, krijg je een mooi compleet beeld van de geschiedenis."


    Leergang Geschiedenis van het Westen in de 20e eeuw, deel 4

    De Koude oorlog gaat een periode van ontspanning in. Ondertussen blijven kleinere conflicten in Zuidoost-Azië, Afrika en Zuid-Amerika voortwoekeren. In het westen worden de grenzen van de groei bereikt. Terwijl de Sovjet-Unie vastloopt in bureaucratie en economische stagnatie, kondigt zich een Chinese wederopstanding aan.

    bekijk cursus

  • drs. Arnold Ziegelaar

    Arnold Ziegelaar studeerde wijsbegeerte aan de Universiteit Leiden en is docent filosofie in het hoger onderwijs. Hij is verbonden aan opleidingen tot geestelijk begeleider bij de Hogeschool InHolland en het OVP. Daarnaast werkt hij voor verschillende HOVO-instellingen en voor de Internationale School voor Wijsbegeerte. Zijn interessegebied is breed en ligt vooral bij levensfilosofie, bewustzijnsfilosofie en godsdienstfilosofie. In 2015 verscheen zijn boek Aardse mystiek en in 2016 Oorspronkelijk bewustzijn bij ISVW uitgevers. 

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Uitstekende docent, didactisch goed onderlegd, prettige contactlegging."
    "Het was uitdagend voor de hersenen en een training in denken en begrip en dat was leuk. Een veeleisende docent die de colleges knap heeft opgebouwd."


    De Grote Vragen

    De Grote Vragen is een collegereeks waar wordt ingeleid in de belangrijke thema’s van de filosofie. Aan de hand van tien grote vragen bespreken we denkers uit 2500 jaar westerse filosofiegeschiedenis. We ervaren dat er geen definitief antwoord is, maar wel dat het verrijkend en verdiepend is om met grote vragen bezig te zijn.

    bekijk cursus

    Levensfilosofie: reflectie op het menselijk bestaan

    Levensfilosofie is reflectie op de mens en het menselijk leven. Wat is een mens? Waar draait het leven om? Hoe kan ik zelfverwerkelijking of geluk of gemoedsrust bereiken? Hoe ga ik om met negatieve ervaringen als eenzaamheid, somberheid en angst? Hoe kan ik aankijken tegen mijn sterfelijkheid? Hoe kan ik mij verhouden tot mijn medemens, tot de natuur, tot het omvattende mysterie van het bestaan?

    bekijk cursus

  • drs. Kees Boele

    Drs. Kees Boele is bioloog en afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na een carrière in o.a. botanische tuinen is hij nu al jaren docent voor o.a. verschillende seniorenacademies en actief als natuurpresentator en schrijver vanuit zijn bedrijf Natuurpresentaties.


    Het unieke Brabants water

    Van Biesbosch tot Grote Peel, van Maas tot Merkske. Brabant is een echte waterprovincie met een ongekend grote verscheidenheid aan aquatische ecosystemen en zeldzame planten en dieren. In deze zomeracademie krijgt u een introductie aquatische ecologie inclusief twee excursies.

    bekijk cursus

    Bloemlezing Botanie

    In “Bloemlezing Botanie” volgt u m introductie colleges evolutie, taxonomie en fysiologie van planten. Afgesloten wordt met botanische ecologie, minder theoretisch maar vooral praktisch uitgelegd aan de hand van enkele Brabantse vegetaties.

    bekijk cursus

  • ir. Paul van Leeuwen MSc

    Drs. Paul van Leeuwen studeerde technische natuurkunde aan de TU Delft en is daarna vanaf 1976 elf jaar docent natuur- en wiskunde geweest aan het Cardanus college te Doorwerth. In 1987 stapte hij over naar de automatisering. In 1993 haalde Paul zijn Masters kennistechnologie bij het CIBIT in Utrecht. Hij bleef database specialist tot aan zijn pensioen in 2013. Hij bleef zich verdiepen in de fysica vooral kosmologie en kwantumfysica.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "bijzonder kundige en bewogen docent, dat geeft juist iets extra's. "
    "prima cursus. zeer goed voorbereide en deskundige docent. Heel goed cursusmateriaal."

  • Gerko Tempelman MA

    Gerko Tempelman is filosoof en theoloog  en houdt zich bezig met de diepere menselijke drijfveren. Daarbij verdiept hij zich in wat hij ideeëngeschiedenis noemt, of: hoe het komt dat mensen denken zoals ze denken. Gerko was oprichter van het Death Café Nederland (gesprekken over de dood rond de koffietafel). Hij maakt als docent de filosofie toegankelijk aan de hand van vragen. Gerko over zijn filosofie: https://www.youtube.com/watch?v=1uivZ0js2k8
     

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Petje af voor de docent. Zoveel kennis, het gemak waarmee hij de cursus gaf, de beleving, de uitstraling. Enorm goed."
    "Zeer verzorgde presentatie, docent had goed contact met de cursisten. Leuke didactische vaardigheden. Dus: Perfect"
    "Gerko Tempelman heeft een dag lang met veel inspiratie kennis overgedragen. Didactisch sterk. Een erg leuke dag die nog dagen tot nadenken stemde!"
    "Zeer inspirerend, uitnodigend en goed geconstrueerde opzet om de grote lijnen en de filosofen weer te geven."

     


    Filosofie en Islam

    De islam komt er in het hedendaagse debat over het vrije denken slecht van af. Maar in de middeleeuwen waren de rollen in het debat over tolerantie en vrijheid precies omgedraaid. Deze studiedag neemt je mee in het vergeten verhaal van de gouden eeuwen van de islam.

    bekijk cursus

    Fake news versus de feiten

    Niemand heeft de wereld het afgelopen jaar zo aan het denken gezet als Donald Trump. Want sinds zijn aantreden, vragen we steeds vaker: wat is eigenlijk waar? En hoe weten we dat? De filosofie kan helpen, maar ontmaskert ook ons eigen fake news.

    bekijk cursus

    Filosofie in een dag

    Filosoferen kan altijd: je kunt er je leven mee vullen. Maar kennismaken met filosofie kan nu in één dag. En dat is minder raar dan het klinkt. Want eigenlijk zijn alle filosofen uit de geschiedenis gedreven door hetzelfde gevoel: verwondering. Verwondering, en het zoeken naar houvast.

    bekijk cursus

  • drs. Jos Loonen

    Jos Loonen (1947) studeerde sterrenkunde in Utrecht en vervulde daarna verschillende functies in het hoger onderwijs, de educatieve uitgeverij en enkele ICT-bedrijven. Behalve op het terrein van de astronomie heeft hij ook lezingen en cursussen ontwikkeld over diverse historische onderwerpen, meestal uit de Oudheid. In de geschiedenis van het leven komen beide belangstellingen samen.


    Ontstaan en ontwikkeling van het leven op aarde

    De cursus geeft een overzicht van de geschiedenis van het leven op aarde, van de oorsprong miljarden jaren geleden tot het enorme scala aan soorten vandaag. Veranderingen in de omstandigheden op aarde en in de fysieke en sociale omgeving hebben de evolutie aangedreven, resulterend in steeds complexere wezens.

    bekijk cursus

  • dr. Jos Wassink

    Dr. Jos Wassink studeerde geschiedenis en na zjin examen hogere archiefambtenaar heeft hij gewerkt bij het Rijksarchief in Noord-Brabant en als gemeentearchivaris van Weert.  Zijn proefschrift handelt over rechtspraak en bestuur in de periode 1568-1795. Toen hij provinciaal historicus van Utrecht werd, ging hij weer in ’s-Hertogenbosch wonen. Nu heeft hij weer tijd om zich bezig te houden met zijn passie: de geschiedenis van ’s-Hertogenbosch in de zeventiende en achttiende eeuw.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Enthousiaste docent die mede met zijn zeer brede kennis van de materie vlot kan inspelen op vragen van de cursisten."
    "Alle lof voor de docent. Een gedreven man, met veel liefde voor zijn vak. Hij wilde van de cursus een succes maken en hij had er veel werk van gemaakt."


    Marginalen in de zeventiende en achttiende eeuw

    Terwijl Holland zijn Gouden Eeuw beleefde, was er van welvaart in het zuiden weinig sprake. In deze cursus worden aspecten van migratie, verpaupering, prostitutie, criminaliteit, bendevorming en achterstelling van katholieken in het oostelijke deel van Noord-Brabant en in Midden-Limburg in de 17de en 18de eeuw behandeld.

    bekijk cursus

  • dr. Frans Ellenbroek

    Frans Ellenbroek studeerde biologie aan de RUL met als specialisaties evolutiebiologie, ecologie en ethologie. Hij promoveerde in 1990 op een proefschrift over concurrentie. Na zijn werk als wetenschapper en biologiedocent werd hij conservator respectievelijk directeur van Natuurmuseum Brabant in Tilburg.. Daarnaast en daarna was/is hij actief als beeldend kunstenaar en museaal adviseur.


    Het beest in de mens

    In deze cursus wordt duidelijk hoe verrassend verhelderend evolutiebiologische kennis kan zijn voor een frisse en onbevangen kijk op heel veel actuele maatschappelijke en culturele onderwerpen, zoals bijvoorbeeld genderidentiteit, overconsumptie, verstedelijking, agressie en verslaving aan smartphones. Een speelse en zéér interdisciplinaire benadering..

    bekijk cursus

  • dr.ing. Birgit Jürgenhake

    Dr. Ing. Birgit Jürgenhake studeerde architectuur aan het Universiteit in Karlsruhe en werkte als architecte in diverse internationale bureaus. Sinds 2004 is ze  assistent professor aan de Faculteit Architectuur van de TU Delft en sinds 2002 regelmatig docent voor het HOVO onderwijs. In 2011 deed ze een onderzoek over het traditionele stadshuis, de Machiya, in Kyoto. Sinds 2018 begeleid ze een architectuurreis door Japan voor Labrys Reizen.


    Het Japanse Huis

    Deze cursus, ontstaan vanuit een bijzondere fascinatie van de docente voor de Japanse architectuur, is een kennismaking en heeft het doel de esthetische concepten van Japanse huizen op te helderen en de hedendaagse Japanse architectuur beter te begrijpen. Tevens is de cursus een mooie basis voor een (architectuur-) reis door Japan.

    bekijk cursus

  • drs. Wil Heeffer

    Drs. Wil Heeffer studeerde filosofie in Tilburg, Amsterdam en Rotterdam. Volgde colleges bij Habermas en Richard Berstein. Deelde met Heinz Kimmerle opvattingen op het gebied van de interculturele filosofie. Sprak in Cuba op conferenties over het werk van José Martí. Publiceerde drie sociaal-filosofisch politieke essays waarin bestaanszekerheid en sociale rechtvaardigheid centraal staan.

  • Ype de Boer MA

    Ype de Boer (1989) promoveert aan de VU op het werk van Italiaans filosoof Giorgio Agamben, geeft regelmatig lezingen en colleges, vertaalde enkele filosofische werken en debuteerde eind 2017 met Murakami en het gespleten leven: een filosofische interpretatie van Haruki Murakami’s fictie. Dit jaar verscheen zijn tweede boek, Het erotisch experiment, een filosofisch experiment met de vele gedaanten van het erotische.

  • drs. Marian van Caspel-van Til

    Marian van Caspel-van Til is kunsthistorica. Vanuit haar bedrijfje Kunst in verbinding geeft zij lezingen en cursussen. Ze houdt ervan moderne en hedendaagse kunst met oude kunst te verbinden. Voor Labrys Reizen begeleidt zij reizen naar Italië en Frankrijk. In de cursus over Dante’s Divina Commedia komen drie belangrijke liefdes van haar samen: Italië, kunst en spiritualiteit.

  • dr. Rieke Leenders

    Dr. Rieke Leenders, antropoloog en Rusland-deskundige, eerder werkzaam bij de afdeling Culturele Antropologie, Universiteit Utrecht, HOVO Utrecht en bij Russische universiteiten. Zij organiseert en geeft colleges over Rusland bij HOVO en andere instellingen (Rusland-colleges) en is lid van de wetenschappelijke adviesraad van het Nederlands Instituut in Sint-Petersburg.

     

  • Eric Bolle MA

    Eric Bolle is filosoof, germanist en de vertaler van Hölderlins stukken over Sophocles en Pindarus. Hij promoveerde in 1981 aan de Universiteit van Amsterdam over Nietzsche. In de jaren 1985-1986 ontving hij een stipendium van de Fritz Thyssen Stiftung om onderzoek te doen naar Heideggers Hölderlin-interpretaties. Recentelijk heeft hij dit onderzoek weer opgepakt. In 2016 publiceerde hij bij ASPeditions in Brussel Hölderlin & Heidegger. Een andere aanvang voor de filosofie. Bolle is als docent werkzaam geweest in het voortgezet en hoger onderwijs.

  • Dr. Jean Bronzwaer

    dr. Jean Bronzwaer was ruim 30 jaar werkzaam als interventiecardioloog waarvan 25 jaar in het VU medisch centrum (VUmc) in Amsterdam. Naast deze klinische werkzaamheden in de coronaire hartziekten was zijn klinische researchgebied de pathofysiologie van hartfalen.

  • dr. Christ Klep

    Christ Klep studeerde Oost-Europese en Internationale Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Hij werkte als universitair docent en als wetenschappelijk medewerker bij het ministerie van Defensie. Sinds enkele jaren is hij met name publicist, gastdocent en commentator. Zijn belangstelling loopt uiteen van internationale betrekkingen tot hedendaagse geschiedenis en van politieke theorie tot militaire historie. 

    UIt eerdere evaluaties:

    "De opzet van de cursus 'In het nieuws' was een goed idee. En de docent speelde goed op het actuele nieuws in."
    "Ik heb er van genoten! Van de expertise van Chris Klep! Heerlijk...echt inhoud, eerlijke kwaliteit."
    "Prima docent: deskundig en positieve mindset."


    ‘In het nieuws!’

    Het wereldnieuws is ingewikkeld en vaak verontrustend. Maar gaat het echt slechter met onze wereld? Zijn de lijnen in het nieuws niet juist herkenbaar en – wie weet – voorspelbaar? Een cursus die uitdaagt, plaagt en hopelijk ook een beetje geruststelt.

    bekijk cursus

    Mensenrechten!

    Mensenrechten: iedereen heeft er wel een ‘beeld’ bij. Maar wie dieper graaft, komt een scala aan vragen en controverses tegen. In deze cursus nemen we de belangrijkste thema’s in de geschiedenis én de actualiteit van mensenrechten onder de loep. Een cursus die aan het denken zet.

    bekijk cursus

  • Dr. José Goris

    Dr. José Goris (1951) studeerde Engelse taal en letterkunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.In 2019 promoveerde ze op haar proefschrift over de effecten van Content and Language Integrated Learning - in Nederlandbeter bekend als Tweetalig VWO -met Engels als doeltaal. Ze voerde haar onderzoek uit op middelbare scholen in vier verschillende Europese landen.Momenteel richt ze zich op redactionele werkzaamheden in de wetenschap en onderwijs geven.  

  • Drs. Marjolein Schenkel

    Drs. Marjolein Schenkel studeerde Geschiedenis aan de VU in Amsterdam en is werkzaam bij de Vrije Universiteit in Amsterdam, en eerder o.a. bij het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Genocide- en Holocauststudies. Zij is gespecialiseerd in moderne geschiedenis, in het bijzonder van de holocaust en van de geopolitieke geschiedenis van tijdens en na de Koude Oorlog.

  • Drs. Bouke de Vos

    Bouke de Vos (Steenwijk, 1950) studeerde politicologie aan de VU Amsterdam. Tot zijn pensioen was hij lange jaren persvoorlichter bij de overheid, het bedrijfsleven en de wetenschap, laatstelijk bij Wageningen Universiteit en Research. Thans doceert hij aan meerdere HOVO's over de geschiedenis van de Verenigde Staten in de negentiende eeuw, waaronder de Amerikaanse Revolutie en onafhankelijkheid en de Amerikaanse Burgeroorlog.


    De Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865)

    Was de Amerikaanse Burgeroorlog de catharsis in de geschiedenis van de VS, omdat 70-80 jaar eerder tijdens de Amerikaanse Revolutie het probleem van de zwarte slavernij al onoplosbaar bleek? Noord en Zuid raakten gaandeweg in een conflict hierover, dat kennelijk alleen op de slavelden kon worden opgelost. Nog altijd trekt de oorlog diepe sporen in de Amerikaanse samenleving.

    bekijk cursus

  • Drs. Lowie van Doninck

    Het geheim van de Blue Zones

    Sociale cohesie, beweging, voeding, terugschakelen en omgeving zijn wat invulling betreft anders in de Blue Zones dan in het gemiddelde Westen. Wat kunnen we hieruit leren voor onze persoonlijke Blue Zone en voor onze gezondheidszorg in het algemeen.

    bekijk cursus

  • Prof. dr. Ad Vingerhoets

    Prof.dr. Ad Vingerhoets bekleedde tot November 2019 de leerstoel “Emoties en Welbevinden” aan de Universiteit van Tilburg. Hij studeerde psychologie in Tilburg, alwaar hij ook promoveerde op het onderwerp “stress”. Stress en emoties vormden gedurende zijn hele carrière, eveneens grotendeels in Tilburg, de rode draad van zijn onderzoek. Een aantal van zijn onderzoeksonderwerpen, zoals vrijetijdsziekte, heimwee, nostalgie, maar vooral huilen mochten zich verheugen in grote (inter)nationale mediabelangstelling.  

  • Drs. Frans Henk Hoekstra

    Frans Henk Hoekstra is zelfstandig kunsthistoricus. Hij voltooide een Eerstegraads lerarenopleiding, een vakstudie Monumentaal Keramiek (Kampen) en een studie Kunstgeschiedenis (VU, Amsterdam). Na werkervaring in het Frans Halsmuseum en het Museu de Arte de São Paulo, ontwikkelt hij sinds 1993 voor HOVO Amsterdam (VU) en HOVO Nijmegen leergangen Kunstgeschiedenis en Kunst in Context. 25 jaar was hij gids in het Stedelijk Museum Amsterdam. Hij organiseert sinds 1998 kunstreizen o.a. naar New York, Chicago, Berlijn of Venetië (Biënnale).


    Leergang Kunst in Context 1

    Dé kunstgeschiedenis bestaat niet: beeldbepalende kunstwerken vormen begin- en eindpunt van een dynamische en soms onverwachte route door de kunstgeschiedenis van toen naar heden. Deze cursus is bedoeld ter verdieping na(ast) de leergang Kunstgeschiedenis 1900 - Heden De cursus plaatst kunstwerken in een brede (kunst)historische context met aandacht voor politiek, maatschappij, religie, etc. De cursus gaat in op bronnenmateriaal: hoe weten wij nu iets over de kunst van toen.

    bekijk cursus

    Leergang Kunstgeschiedenis (1900 - Heden), deel 1

    Deel één van een vijfdelige leergang kunstgeschiedenis vanaf 1900 tot heden. In het begin van de twintigste eeuw wisselen revolutionaire ideeën over schilderkunst elkaar in hoog tempo af: van Matisse, Kandinsky tot Malevich. Een fascinerende ontdekkingstocht met veel bekende en onbekende kunstenaars.

    bekijk cursus

  • Drs. Jan Willem Lackamp

    Drs. Jan Willem Lackampstudeerde theoretische natuurkunde aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, met bijvak natuurfilosofie. Aan het Wagenings Lyceum was hij leraar natuurkunde en schoolleider. Vervolgens was hij rector van het Mondriaan College in Oss. Hij is lid van de redactie van Exaktueel, bron van actuele natuurkundeopgaven (op natuurkunde.nl) en was medeauteur en eindredacteur van Bèta in het dagelijks leven.


    Van Simon Stevin tot Martinus van Marum

    Het inleidende college betreft het wereldbeeld van Aristoteles. Daarna hoe de Aristotelianen zijn leer probeerden te verzoenen met de christelijke leer en de feiten. Vervolgens Simon Stevin, Christiaan Huygens, Antoni van Leeuwenhoek en Martinus van Marum. Alle colleges in wetenschappelijke, maatschappelijke en culturele context.

    bekijk cursus

  • Drs. Karel Onwijn

    Karel Onwijn is historicus en publicist. Hij reist al sinds eind jaren tachtig door de landen van de voormalige Sovjet-Unie en was er jarenlang correspondent voor de Nederlandse en Belgische pers. Hij geeft ook colleges (Radboud, LU, HU, diverse HOVO’s) en interculturele trainingen (KIT) over deze landen. Hij schreef verschillende boeken waaronder de Dominicusreisgidsen Oekraïne, Georgiӫ-Armeniӫ en Rusland, Landenreeks Baltische landen en Standplaats Moskou.Ook doet hij promotieonderzoek naar ‘Reizen door de Sovjet-Unie tijdens de Koude Oorlog’.

    Uit eerdere evaluaties:

    "Door jou zeer betrokken en prima opgezette colleges is er voor ons een “wereld” open gegaan."

    "Zeker de voorbereidingen, presentatie en warme emotionele/betrokken colleges hebben wij zeer gewaardeerd."


    Paradijs op de Kaukasus

    Georgië behoort tot de oudste christelijke naties van de wereld en beschikt over een eeuwenoude eigen taal. Sinds hun onafhankelijkheid van Rusland (1991) herontdekken de Georgiërs op grote schaal hun eigen rijke cultuur die naast prachtige kerken en kloosters ook indrukwekkende literatuur, film en muziek kent.

    bekijk cursus

    Op virtuele tour door Eurazië

    Door corona is het lastiger om reizen te maken naar verre bestemmingen. Maar gelukkig kunnen we tegenwoordig wel virtueel op reis. Ervaren reisleider en historicus Karel Onwijn neemt u graag mee naar de landen van de voormalige Sovjet-Unie – Eurazië - waar hij al meer dan 30 jaar rondreist.

    bekijk cursus

  • Jacqueline Verroen
  • Jos Verhoeven
Brochures
Twee keer per jaar verschijnt er een nieuwe brochure met het actuele cursusaanbod. U kunt het actuele aanbod hier doorbladeren.