Menu
Docenten HOVO Brabant

De kwaliteit van ons onderwijs staat en valt bij de kwaliteit van onze docenten. De selectie van docenten gebeurt dan ook zorgvuldig en altijd na een persoonlijk gesprek. De docenten zijn deskundig op hun vakgebied  en benoembaar in het hoger onderwijs. Daarnaast zijn zij gemotiveerd aan studenten vanaf 50 jaar college te geven.

Hieronder ziet u het overzicht van de docenten die momenteel actief zijn en een cursus aanbieden. Wanneer u klikt op de naam van de docent, ziet u een foto, een kort cv en de curusssen die de docent geeft.

  • drs. Test Docent

    Na zijn studie multimedia aan het SintLucas, startte Rob zijn carrière bij het reclamebureau Beesign als (web)designer. Daar heeft hij vier jaar ervaring opgedaan met nationale- en internationale accounts.

    In 2005 richtte hij samen met collega Martijn YoungGuns op. Ondernemer met een passie voor online media. De creatieve spil in het web, projectmanager met oog voor detail.

  • drs. Joris van Sleeuwen

    Drs. Joris van Sleeuwen is in 1991 als kunsthistoricus afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Leiden. Voordien behaalde hij in 1982 aan de KU Nijmegen zijn doctoraal geschiedenis. Hij is gespecialiseerd in architectuurgeschiedenis. Vanaf 1987 is hij werkzaam in het volwassenenonderwijs en verzorgt hij HOVO-cursussen, lezingen en kunstreizen.

     

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Een levendige docent die je meeneemt in zijn passie voor architectuur, kunst en geschiedenis. Hij vertelt echt een verhaal. De stof die hij als pdf aanbiedt, is een verdieping op wat hij verteld heeft. Heerlijk! Dat is college geven".


    Architectuur en kunst van Europese landen, deel 1

    Deze cursus geeft een overzicht van de Spaanse architectuur- en kunstgeschiedenis, vanaf de vroege middeleeuwen tot de moderne tijd. De smeltkroes van culturen door de eeuwen heen heeft aanknopingspunten met Arabische, joodse en katholieke achtergronden: de veelzijdigheid van de (bouw)kunst is hiervan een afspiegeling.

    bekijk cursus

    Leergang Architectuur deel 1

    De leergang geeft een overzicht van de architectuurgeschiedenis vanaf de klassieke oudheid t\m de Middeleeuwen. Er wordt gekeken naar de Griekse tempels en theaters, de romeinse gewelfbouw en de nieuwe typologie. Vervolgens wordt de ontwikkeling geschetst van de kerkelijke architectuur tot in de 15e eeuw en de diversiteit van de middeleeuwse stedelijke architectuur.

    bekijk cursus

    Het Binnenhof in Den Haag

    Het Binnenhof in Den Haag staat vanwege de restauratie en renovatie van het historische gebouwencomplex in 2020 volop in de belangstelling. De uiteenlopende belangen van gebruikers, restaurateurs en architecten hebben al geleid tot hevige discussies. Hoog tijd voor een plaatsbepaling van dit voor Nederland zo belangrijke architectonische geheel.

    bekijk cursus

  • drs. Jana Waarts

    Jana Waarts geeft cursussen kunstgeschiedenis vanuit de multidisciplinaire studie cultuurwetenschappen. Zij heeft eigen cursussen kunst en cultuur ontwikkeld en geeft les bij diverse instellingen.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Het is boeiend gepresenteerd, goed gedocumenteerd en visueel uitstekend ondersteund"
    "Een geweldige cursus, gegeven door een docente met een enorme kennis van de materie en die ook de actuele informatie verwerkt in haar colleges." 

     

     


    Symboliek in de kunst (Breda)

    Véél van wat op een schilderij of in een beeld te zien is heeft een diepere en veelal symbolische betekenis. Deze verdiepingscursus verruimt uw blikveld en leidt tot het beter begrijpen van de betekenis van vele kunstwerken.

    bekijk cursus

    Symboliek in de kunst (Tilburg)

    Véél van wat op een schilderij of in een beeld te zien is heeft een diepere en veelal symbolische betekenis. Deze verdiepingscursus verruimt uw blikveld en leidt tot het beter begrijpen van de betekenis van vele kunstwerken.

    bekijk cursus

  • drs. Johan Hendriks

    Drs. Johan Hendriks studeerde M.O.-Geschiedenis in Tilburg en Archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkte na zijn leraarschap als stadsarcheoloog van Dordrecht en als hoofd cultureel erfgoed in Breda. Hij schreef diverse boeken en artikelen over archeologische en historische onderwerpen. Hij verzorgt sinds 2011 cursussen op het raakvlak van geschiedenis, archeologie en kunstgeschiedenis voor HOVO in Tilburg en Nijmegen


    De vroege geschiedenis van Europa, deel 4 (middag)

    Zout en ijzer vormen de basis voor de opkomst van de Keltische culturen, die een belangrijke rol speelden in het vóór-Romeinse Europa. Handelscontacten met mediterrane culturen zorgden voor een ongekende culturele en economische bloei en tot het ontstaan de eerste stad ten noorden van de Alpen: Pyrene.

    bekijk cursus

    De vroege geschiedenis van Europa, deel 4 (ochtend)

    Zout en ijzer vormen de basis voor de opkomst van de Keltische culturen, die een belangrijke rol speelden in het vóór-Romeinse Europa. Handelscontacten met mediterrane culturen zorgden voor een ongekende culturele en economische bloei en tot het ontstaan de eerste stad ten noorden van de Alpen: Pyrene.

    bekijk cursus

  • drs. Nelleke Canters

    Drs. Nelleke Canters was hogeschooldocent filosofie aan de Fontys Hogescholen te Eindhoven, onderzoeker aan het Nietzsche Kolleg te Weimar en bestuurslid van de Wijsgerige Kring Eindhoven. Ze is directeur van het Centrum voor Filosofie & Kunst te Budel en verzorgt ieder jaar een denkvakantie in samenwerking met diverse buitenlandse universiteiten.


    Filosofie versus Literatuur – literatuur versus filosofie

    Filosofie is vanouds nauw verbonden met literatuur. De invloed van de filosofie in de literatuurwetenschap is fors. Want kan je bijvoorbeeld van Albert Camus of Grunberg begrijpen, wiens werk verwijst naar respectievelijk existentialistische of postmoderne filosofische theorieën, als je filosofen buiten beschouwing laat?

    bekijk cursus

  • Diverse Docenten

    Zie de cursusbeschrijving voor meer informatie over de docenten.


    De ‘Russische ziel’

    Als Russen duidelijk willen maken wie ze zijn, refereren ze graag aan hun 'Russische ziel'. Maar de 'Russische ziel' is ook ankerpunt voor hun soms extreme nationalisme. Hoe kunnen wij de hedendaagse Russen beter begrijpen? In deze cursus kijken we vanuit verschillende gezichtshoeken: politiek, cultuur, religie, film, sociologie, geschiedenis.

    bekijk cursus

  • prof.dr. Arnoud-Jan Bijsterveld

    Prof.dr. Arnoud-Jan Bijsterveld is hoogleraar Cultuur in Brabant aan de Universiteit van Tilburg. Hij doceert op het gebied van geschiedenis, heemkunde en cultuur.


    75 jaar Bevrijding in Brabant

    Er is al is veel onderzoek gedaan naar de geschiedenis van Noord-Brabant in de Tweede Wereldoorlog. 75 Jaar na dato zien we de blinde vlekken én clichés in ons beeld van die oorlog. Vandaag verkennen we de mogelijkheden een completer en vooral genuanceerder beeld te schetsen.

    bekijk cursus

  • drs. Evert-Jan Ouweneel

    Drs. Evert Jan Ouweneel is cultuurfilosoof met een jarenlange ervaring in het beschrijven van grote maatschappelijke ontwikkelingen. Hij is Chief of Vision binnen World Vision Australia, de grootste NGO van Ausstralië en senior Advisor binnen World Vision International (www.evertjanouweneel.nl).

  • drs. Leo den Oudsten

    Drs. Leo den Oudsten houdt zich al ruim 50 jaar bezig met opera. Hij studeerde in 1998 af aan de Rijksuniversiteit van Utrecht met als afstudeerrichting, de opera. Naast operalezingen, –inleidingen en –cursussen, begeleidt hij al bijna 25 jaar opera- en concertreizen.


    De Italiaanse opera

    De Italiaanse opera is een vorm van muziektheater, waarbij disciplines zoals muziekdramazangtoneel en regie worden gecombineerd. Opera vindt zijn oorsprong in verschillende gebieden zoals literatuur, toneel en muziek. Het begon allemaal vierhonderd jaar geleden in Italië.

    bekijk cursus

  • dr. Andreas Wismeijer

    Dr. Andreas Wismeijer heeft na zijn afstuderen aan de Universiteit van Tilburg zes jaar aan de Vrije Universiteit van Barcelona gewerkt als docent en onderzoeker. Zijn onderzoek richt zich met name op de persoonlijkheidspsychologie en de relatie tussen het hebben van geheimen en welzijn.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Uitstekende docent die de stof deskundig, boeiend en met humor uiteenzet."
    " Boeiend en leerzaam met een didactisch zeer goede docent."


    Leergang Psychologie, deel 1

    De cursus toont de belangrijkste psychologische bouwstenen en hun werking. Het wordt duidelijk dat van het waarnemen van een objectieve werkelijkheid, hoe basaal ook, haast geen sprake kan zijn en dat onder andere onze leergeschiedenis en persoonlijkheid een rol spelen.

    bekijk cursus

    Geheimen ( 1 volwassene + 2 kinderen)

    Geheimen kunnen leuk en spannend zijn, maar ook vervelend. Maar wat zijn geheimen eigenlijk en hoe houd je het beste iets geheim zodat niemand erachter komt? Dat wordt allemaal verklapt tijdens dit kindercollege.

    bekijk cursus

    Geheimen (1 volwassene + 1 kind)

    Geheimen kunnen leuk en spannend zijn, maar ook vervelend. Maar wat zijn geheimen eigenlijk en hoe houd je het beste iets geheim zodat niemand erachter komt? Dat wordt allemaal verklapt tijdens dit kindercollege.

    bekijk cursus

  • ir. Wim Lintsen

    Drs. Wim Lintsen is bouwkundig ingenieur (THE Bouwkunde) en studeerde 1 jaar filosofie aan de UvA; hij werkte bij Research Instituut RIGO, de provincie Noord-Holland en de KvK Hoorn en Alkmaar; en is de laatste 10 jaar actief voor meerdere HOVO’s met zijn eigen cursusbedrijf (Wim Lintsen: Cursussen in Filosofie, Religie en Wetenschap).


    Spinoza’s levenskunst

    Spinoza’s Ethica bevat een prachtige therapie die je op jezelf kunt toepassen. Zijn ‘amor intellectualis Dei’ laat je op een diepere manier voelen wat het betekent om van jezelf te houden. Daartoe zul je eerst vrede moeten sluiten met je eigen ‘natuur’.

    bekijk cursus

  • drs. Theo Meereboer

    Drs. Theo Meereboer rondde in 1995 samen met drs. Petra Bolhuiseen  doctoraalscriptie filosofie af over Hannah Arendt en Michel Foucault. Theo Meereboer heeft na enkele jaren studie in Wageningen (Sociologie en Welzijnsvraagstukken) besloten zich verder te richten op de basis van alle wetenschappen; de Filosofie. Hij is blind sinds 1979 en sinds meer dan tien jaar werkt hij binnen Maieutiek als docent en individueel begeleider. www.maieutiek.nl


    De kunst van het ouder worden

    Ouder worden is voor deze generatie het zoeken van nieuwe wegen die we nog nooit in zo grote getale hebben bewandeld. In die zin is kunst van het ouder worden het vormgeven aan een nieuwe levenskunst.

    bekijk cursus

  • drs. Petra Bolhuis

    Drs. Petra Bolhuis rondde in 1995 samen met drs. Theo Meereboer een  doctoraalscriptie filosofie af over Hannah Arendt en Michel Foucault. Petra Bolhuis rondde een studie Orthopedagogiek af (RUG 1991). Ze heeft sinds tien jaar een eigen filosofische praktijk van waaruit zij cursussen en lezingen verzorgt over het snijvlak tussen theorie en praktijk. Theo Meereboer heeft na enkele jaren studie in Wageningen (Sociologie en Welzijnsvraagstukken) besloten zich verder te richten op de basis van alle wetenschappen; de Filosofie. Hij is blind sinds 1979 en sinds meer dan tien jaar werkt hij binnen Maieutiek als docent en individueel begeleider. www.maieutiek.nl


    De kunst van het ouder worden

    Ouder worden is voor deze generatie het zoeken van nieuwe wegen die we nog nooit in zo grote getale hebben bewandeld. In die zin is kunst van het ouder worden het vormgeven aan een nieuwe levenskunst.

    bekijk cursus

  • dr. Peter van Nunen

    Dr. Peter van Nunen (1951) volgde de opleiding tolk-vertaler (Russisch, Engels) te Antwerpen en studeerde Theaterwetenschappen, Slavistiek en Germanistiek te Leipzig. Promoveerde bij Tindemans over de Russische theaterregisseur Meyerhold.
    Docent aan diverse opleidingen tolk-vertaler; oprichter van het Nederlandsse Cultuurcentrum te Moskou en geeft leiding aan het MNM-Ruslandcentrum te Maastricht.
    Geeft voordrachten en verzorgt lezingen over geschiedenis, kunst en literatuur van Rusland en de voormalige Sovjetstaten (waaronder Resten van een wereldrijk en Armenië, de jongere zus van Judea).

  • Ko van Dun

    Ko van Dun studeerde aan de kunstacademie Tilburg en is docent beeldende vorming. Hij verzorgt cursussen kunstgeschiedenis voor o.a. HOVO Limburg en verder lezingen en kunstreizen. Meer informatie op www.kovandun.nl

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Uitstekende docent. Heel energiek. Stelt het cursusmateriaal nog bij als dat nodig is. Plezierige sfeer"
    "Ko van Dun kon e.e.a. zeer goed en vooral heel helder verwoorden waardoor het uitstekend te volgen was en ook bij onderbrekingen nam hij de draad van zijn verhaal zeer snel weer op".


    Caravaggio-Bernini, Barok in Rome

    Caravaggio en Bernini, twee grootmeesters van de westerse kunst, beiden inspirerende vernieuwers, de een als schilder de ander als beeldhouwer, beiden werkzaam in Rome in de tijd dat de Eeuwige Stad een laatste keer tot bloei kwam.

    bekijk cursus

  • dr. Ruud Licht

    Dr. Ruud Licht studeerde Medische Biologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde aan de KU Nijmegen. Hij deed aan verschillende universiteiten onderzoek naar vaccins, auto-immuniteit, stamcellen en tissue-engineering. Momenteel richt hij zich op onderwijs geven en schrijven over wetenschap.


    Immunologie

    • Wat is een allergie nu precies, en wat is auto-immuniteit.
    • Hoe ontstaan chronische ontstekingen, en wat is hun rol in diabetes, Alzheimer ’s en veroudering.
    • Hoe werken vaccinaties en immunotherapie tegen kanker.
    • Wat is autophagy en wat is CRISPR/Cas.

    bekijk cursus

    Wat is natuur, en wat is leven? (1 volwassene + 2 kinderen)

    Het lijkt duidelijk wat natuur en leven is, maar als je erover nadenkt is het best lastig dit precies te zeggen. In dit college gaan we samen nadenken over wat natuur is, en wat leven eigenlijk is.

    bekijk cursus

    Wat is natuur, en wat is leven? (1 volwassene + 1 kind)

    Het lijkt duidelijk wat natuur en leven is, maar als je erover nadenkt is het best lastig dit precies te zeggen. In dit college gaan we samen nadenken over wat natuur is, en wat leven eigenlijk is.

    bekijk cursus

  • Donald Loose

    D. Loose (°1949) studeerde Filosofie en Theologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en politieke filosofie in Parijs. Hij was tot 2013 Thomas More professor aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en associate professor philosophy van Tilburg University. Zijn onderzoeksthema’s zijn de Kantiaanse Verlichting in ethiek, recht en politiek en de relatie ervan tot de christelijke religie. Daarnaast publiceerde hij over franse politieke denkers van de vorige eeuw. 


    Kant over vriendschap

    Lezing en commentaar van twee (vertaalde) teksten van Kant over soorten vriendschap kunnen als een inleiding dienen in heel zijn praktische filosofie: de ethiek, het gevoelsleven, de politiek, de religie, de kunst. De filosofie van de Verlichtingsdenker uit Königsberg blijkt minder abstract en minder dualistisch dan veelal gedacht.

    bekijk cursus

  • prof. Jan van Hooff

    Prof. dr. Jan van Hooff is een Nederlandse emeritus hoogleraar Gedragsbiologie en Socio-ecologie. Van Hooff studeerde biologie in Utrecht en Oxford en promoveerde op een onderzoek naar sociaal gedrag en communicatie bij mensapen. Vooral zijn vergelijkende studies over gelaatsexpressies bij apen en mensapen, in het bijzonder over de evolutie van lachen en glimlachen, hebben de aandacht getrokken.

    Momenteel is hij onder meer wetenschappelijk directiemedewerker van de Koninklijke Burgers' Zoo te Arnhem. Hij was tot voor kort secretaris-generaal van de International Primatological Society en voorzitter van het Jane Goodall Instituut Nederland. Verder is Van Hooff lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en Officier in de Orde van Oranje-Nassau.


    Ruzie in het Dierenrijk (1 volwassene + 2 kinderen)

    Maken dieren ruzie? Hoe doen ze dat en waarom? Komt het dan ooit nog goed?

    bekijk cursus

    Ruzie in het Dierenrijk (1 volwassene + 1 kind)

    Maken dieren ruzie? Hoe doen ze dat en waarom? Komt het dan ooit nog goed?

    bekijk cursus

  • Joop van Velzen MSc

    Joop van Velzen, M.Sc. is schrijver en docent muziekgeschiedenis. Hij heeft zich jarenlang zowel in Nederland als in Canada academisch geschoold in de geschiedenis van de westerse klassieke muziek. Hij publiceerde de meerdelige biografie: Clara Schumann & Johannes Brahms: een biografie van een muzikale vriendschap in brieven en noten. Meer informatie over de docent: www.musicinlife.nl


    Wervelende klassieke muziek

    De luistermiddagen laten u genieten van prachtige muziek van steeds 3 componisten uit verschillende perioden van de muziekgeschiedenis en steeds zullen de onderlinge verbanden daartussen u verrassen!

    bekijk cursus

    Klanken van de wereldgeschiedenis:

    Welke invloed heeft de klassieke muziek op historische ontwikkelingen gehad? Wat merken wij in ons dagelijks leven nog van de componisten, die hun 'muzikale licht' lieten schijnen over talrijke voor de wereldgeschiedenis bepalende situaties?

    bekijk cursus

    De Passieweek in beeld en muziek

    Deze studiedag besteedt aandacht aan de Passieweek, met name Goede Vrijdag, waarin Jezus bereidwillig zijn kruisdood tegemoet gaat. In beelden en muziek wordt stil gestaan bij een aantal bepalende gebeurtenissen van die week, uitgedrukt in karakteristieke beelden en overweldigende klanken!

    bekijk cursus

  • dr. Frank Hermans

    Dr. Frank Hermans (1947) studeerde sociologie in Nijmegen. Is in 2010 gepromoveerd aan de UvA op ‘Trauma en Beschaving’ (wereldwijde zorg voor psychische trauma’s als vorm van beschaving). Hij was 38 jaar verbonden aan de Hogeschool Arnhem/Nijmegen en is nu naast HOVO Brabant werkzaam aan HOVO Nijmegen. Recente publicaties op zijn website 
     

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    " een cursus waar ik iets kan "halen. Een fijne cursus die je aan het denken zet en dan hoef je het echt niet overal mee eens te zijn." 

     


    Originele visies op de toekomst van de mensheid

    Er is op dit moment een breed en interdisciplinair debat gaande over de toekomst van de mens­heid. Enkele bijdragen springen er uit door hun originaliteit. (o.a. Ian Morris, Steven Pinker, Peter Sloterdijk, Charles Taylor, Francis Fukuyama, Randall Collins, Bessel van der Kolk)

    bekijk cursus

  • drs. Constance van der Putten

    Drs. Constance van der Putten studeerde geschiedenis aan de universiteit van Nijmegen. Haar hoofdvak was sociale en economische geschiedenis. De titel van haar afstudeerscriptie luidde 'Migratie te Maastricht van 1850-1920'. Sinds 1978 doceert zij Geschiedenis aan verschillende onderwijsinstituten.


    De Stuarts..Never a dull moment

    In de zeventiende eeuw regeerden in Engeland koningen en koninginnen uit de familie Stuart. Ze waren stuk voor stuk kleurrijk en geruchtmakend. De eeuw was bepaald tumultueus, en tegelijkertijd beleefde het land een culturele, wetenschappelijke en economische bloei en groeide uit tot een wereldmacht.

    bekijk cursus

    China was al ooit een wereldmacht

    China was vroeger ook een wereldmacht gaat op zoek naar China’s vervlogen hoogtijdagen, met name in de periode tussen 15e en 18e eeuw, de eeuwen van de Ming -dynastieën (1368-1644) en Qing -dynastieën  (1644-1912), en ook naar de achtergrond van de teloorgang, in de 19e eeuw.

    bekijk cursus

  • drs. Ineke Beeling

    Drs. Ineke J.W. Beeling, afkomstig uit een familie van antiquairs, studeerde kunstgeschiedenis in Leiden. Zij is gespecialiseerd in de decoratieve kunsten en historische interieurs. Tevens is zij opgeleid tot interieurvormgever in Londen. Met haar bedrijf Beeling Interiors richt zij interieurs voor monumenten in.


    Interieurs van de wederopbouw, 1940-1958

    De Nederlandse interieurs weerspiegelen naoorlogse schaarste, woningnood, het wonder van de wederopbouw en de opkomende welvaartsstaat. De weerstand tegen vernieuwende vooroorlogse ideeën en ontdekkingen op het gebied van steden- en woningbouw, massaproductie, standaardisatie en vormgeving verdwijnt. De Verenigde Staten en Scandinavië lopen voorop.

    bekijk cursus

  • dr. John van Schaik

    John van Schaik (1956)volgde de middelbare landbouwschool en werkte vervolgens 15 jaar in de verslavingszorg. In 1993 studeerde hij af op de middeleeuwse mysticus Jan van Ruusbroec (1293-1381) en promoveerde in 2004 op het godsbeeld van de laat-antieke christelijke manicheeërs en de middeleeuwse katharen. Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan over het gnostische, mystieke en esoterische christendom.


    Tempeliers en andere geheime Genootschappen

    Volgens vele complottheorieën zijn er doorheen de geschiedenis geheime genootschappen die de wereld(politiek) in het geheim beïnvloeden. Ketters, Tempelieren, Illuminaten, Skull & Bones, noem maar op. Maar is het ook waar?

    bekijk cursus

  • drs. Peter Burgers

    Peter Burgers studeerde geschiedenis aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (cum laude) en behaalde aansluitend een master’s degree aan de Universiteit van Oxford. Daarnaast deed hij onderzoek aan de Westfälische Wilhelms-Universität te Münster en op het Nederlands Instituut te Rome.

    Hij was werkzaam aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en aan de Universiteit van Oxford. Momenteel werkt hij op Gymnasium Beekvliet.


    Geschiedenis van het Westen in de 20e eeuw, Deel 2

    Deze cursus gaat over de Tweede Wereldoorlog en zijn gewelddadige nasleep, over de aanvang van de Koude Oorlog en de ineenstorting van eeuwenoude koloniale rijken. Europa wordt gedeeld, maar in het westen van het continent kondigt zich een begin van samenwerking en economisch herstel aan.

    bekijk cursus

  • drs. Arnold Ziegelaar

    Arnold Ziegelaar studeerde wijsbegeerte aan de Universiteit Leiden en is docent filosofie in het hoger onderwijs. Hij is verbonden aan opleidingen tot geestelijk begeleider bij de Hogeschool InHolland en het OVP. Daarnaast werkt hij voor verschillende HOVO-instellingen en voor de Internationale School voor Wijsbegeerte. Zijn interessegebied is breed en ligt vooral bij levensfilosofie, bewustzijnsfilosofie en godsdienstfilosofie. In 2015 verscheen zijn boek Aardse mystiek en in 2016 Oorspronkelijk bewustzijn bij ISVW uitgevers. 


    Zijn, Tijd en Leegte

    We bespreken en beschouwen de filosofische noties Zijn, Tijd en Leegte bij oosterse en westerse denkers. We onderzoeken de verschillen en overeenkomsten tussen westerse en oosterse opvattingen en gaan na wat deze woorden kunnen betekenen voor onze levensbeschouwing. Een oefening in de comparatieve filosofie.

    bekijk cursus

  • dr. Moira Müller

    Mw. Dr. M. A.  Müller, is filosofe en classicus, gepromoveerd aan de Universiteit van Barcelona. Ze werkt als onderzoeker  en  geeft les  aan diverse HOVO´s, de ISVW en de Comenius Leergang (Universiteit Groningen).


    Griekse tragedies en morele vraagstukken

    De Griekse tragedies zijn tijdloos en worden na vijfentwintighonderd jaar nog steeds overal opgevoerd. Het zijn de oerteksten van onze westerse beschaving. Vraagstukken die nog steeds in de actualiteit spelen worden erin uitgebeeld. In deze cursus zullen we deze bespreken vanuit een filosofisch en poëtisch perspectief.  

    bekijk cursus

  • drs. Kees Boele

    Drs. Kees Boele is bioloog en afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na een carrière in o.a. botanische tuinen is hij nu al jaren docent voor o.a. verschillende seniorenacademies en actief als natuurpresentator en schrijver vanuit zijn bedrijf Natuurpresentaties.


    Gedrag en voortplanting

    Geslachtelijke voortplanting als een welluidende symfonie. Agressie ingetoomd, kleuren, geluiden en geuren als ondersteuning ingezet bij specifiek gedrag. Dat is de essentie van deze cursus ethologie. In vijf bijeenkomsten biedt de docent een bloemlezing van bijzondere en soms zelfs bizarre voorbeelden hoe beide seksen bij allerlei dieren elkaar kunnen vinden en tot het gewenste resultaat kunnen komen.

    bekijk cursus

  • ir. Paul van Leeuwen MSc

    Drs. Paul van Leeuwen studeerde technische natuurkunde aan de TU Delft en is daarna vanaf 1976 elf jaar docent natuur- en wiskunde geweest aan het Cardanus college te Doorwerth. In 1987 stapte hij over naar de automatisering. In 1993 haalde Paul zijn Masters kennistechnologie bij het CIBIT in Utrecht. Hij bleef database specialist tot aan zijn pensioen in 2013. Hij bleef zich verdiepen in de fysica vooral kosmologie en kwantumfysica.


    Wat is tijd?

    Iedereen weet intuïtief wat tijd is maar probeer het eens uit te leggen aan een ander (Augustinus - 430). Tijd meten we via verandering maar de snelheid van verandering meten we dan weer met een klok zodat we weer terug zijn bij af. Wat weten we nu echt van tijd?

    bekijk cursus

  • Gerko Tempelman MA

    Gerko Tempelman is filosoof en theoloog  en houdt zich bezig met de diepere menselijke drijfveren. Daarbij verdiept hij zich in wat hij ideeëngeschiedenis noemt, of: hoe het komt dat mensen denken zoals ze denken. Gerko was oprichter van het Death Café Nederland (gesprekken over de dood rond de koffietafel). Hij maakt als docent de filosofie toegankelijk aan de hand van vragen. Gerko over zijn filosofie: https://www.youtube.com/watch?v=1uivZ0js2k8
     

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Petje af voor de docent. Zoveel kennis, het gemak waarmee hij de cursus gaf, de beleving, de uitstraling. Enorm goed."
    "Zeer verzorgde presentatie, docent had goed contact met de cursisten. Leuke didactische vaardigheden. Dus: Perfect"
    "Gerko Tempelman heeft een dag lang met veel inspiratie kennis overgedragen. Didactisch sterk. Een erg leuke dag die nog dagen tot nadenken stemde!"
    "Zeer inspirerend, uitnodigend en goed geconstrueerde opzet om de grote lijnen en de filosofen weer te geven."

     

  • drs. Jos Loonen

    Jos Loonen (1947) vervulde na zijn sterrenkundestudie aan de Rijksuniversiteit Utrecht  verschillende functies in het hoger onderwijs en de educatieve uitgeverij. Daarnaast en daarna is hij altijd actief geweest in de popularisering van de sterrenkunde, door het geven van lezingen en cursussen.


    Sterrenkunde

    In deze cursus zien we hoe de sterrenkunde zich heeft ontwikkeld van eenvoudige natuurbeschouwing en verwevenheid met religie tot een moderne wetenschap. Natuur, cultuur, historie, techniek en wetenschap gaan samen in dit brede overzicht van het domein van de astronomie.

    bekijk cursus

  • dr. Jos Wassink

    Dr. Jos Wassink studeerde geschiedenis en na zjin examen hogere archiefambtenaar heeft hij gewerkt bij het Rijksarchief in Noord-Brabant en als gemeentearchivaris van Weert.  Zijn proefschrift handelt over rechtspraak en bestuur in de periode 1568-1795. Toen hij provinciaal historicus van Utrecht werd, ging hij weer in ’s-Hertogenbosch wonen. Nu heeft hij weer tijd om zich bezig te houden met zijn passie: de geschiedenis van ’s-Hertogenbosch in de zeventiende en achttiende eeuw.


    Marginalen in de zeventiende en achttiende eeuw

    Terwijl Holland zijn Gouden Eeuw beleefde, was er van welvaart in het zuiden weinig sprake. In deze cursus worden aspecten van migratie, verpaupering, criminaliteit en achterstelling van katholieken in Brabant en Limburg behandeld. Zowel het platteland als de stad komen daarbij aan de orde.

    bekijk cursus

  • dr. Frans Ellenbroek

    Frans Ellenbroek studeerde biologie aan de RUL met als specialisaties evolutiebiologie, ecologie en ethologie. Hij promoveerde in 1990 op een proefschrift over concurrentie. Na zijn werk als wetenschapper en biologiedocent werd hij conservator respectievelijk directeur van Natuurmuseum Brabant in Tilburg.. Daarnaast en daarna was/is hij actief als beeldend kunstenaar en museaal adviseur.


    Het beest in de mens

    In deze cursus wordt duidelijk hoe verrassend verhelderend evolutiebiologische kennis kan zijn voor een frisse en onbevangen kijk op heel veel actuele maatschappelijke en culturele onderwerpen, zoals bijvoorbeeld genderidentiteit, overconsumptie, verstedelijking, agressie en verslaving aan smartphones. Een speelse en zéér interdisciplinaire benadering.

    bekijk cursus

  • drs. Ruud Hoff

    Ruud Hoff studeerde politicologie en geschiedenis in Amsterdam, specialiseerde zich in de  moderne geschiedenis van het Midden-Oosten, waarover hij boeken en artikelen publiceerde. Hij was tot zijn pensioen in 2014 als docent Buitenlandse politiek verbonden aan de School voor Journalistiek in Utrecht en geeft nu nog les aan o.a, het Instituut Clingendael in Den Haag, Defensie en politie. Hij publiceerde o.a. Internationale machtverhoudingen sinds 1945, Boom 2008 (2019).

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Zijn colleges zijn zeer zorgvuldig en met uitgebreide sheets verzorgd. Heel beeldend en dan blijft de kennis ook beter hangen".
    "Cursus was zeer interessant. De docent is heel inspirerend en zeer toegankelijk". 


    Het Midden-Oosten

    De strijd om de macht in het Midden-Oosten, historische, politieke en economische achtergronden, de rol van regionale en grote mogendheden, etnische en religieuze minderheden, religieus extremisme, olie en strategische belangen zullen zoveel mogelijk behandeld worden aan de hand van actuele gebeurtenissen en ontwikkelingen.

    bekijk cursus

  • drs. Jacques Plettenburg

    Drs. Jacques Plettenburg studeerde Frans aan de universiteiten van Groningen, Nijmegen Utrecht en Parijs. Hij heeft gewerkt voor de Radboud Universiteit Nijmegen, Fontys lerarenopleidingen  en verschillende scholen voor V.O., specialisme moderne letterkunde.


    Houellebecq onderworpen

    Samen wellicht meer vragen stellen dan beantwoorden over de schrijver, en naar aanleiding van zijn werk: over mensbeelden in onze tijd.

    bekijk cursus

  • drs. Thea Willemsen

    Drs. Thea Willemsen studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam met als specialisatie laatmiddeleeuwse schilderkunst. Ze geeft al jaren cursussen en lezingen, onder andere bij diverse HOVO-instellingen. Daarnaast organiseert zij excursies.

  • dr. Renske Langebeek

    Dr. Renske Langebeek is in Parijs gepromoveerd in de Museologie aan het Muséum national d’Histoire naturelle nadat zij haar Bachelor Museologie heeft behaald aan de Reinwardt Academie in Amsterdam. Ze is eveneens in bezit van een doctoraal Franse taal- en letterkunde. Momenteel werkt ze als docent Frans en Kunstgeschiedenis aan de Hogeschool Rotterdam. Ook geeft ze Kunsgeschiedenis bij de Volksuniversiteit Oss en houdt  lezingen voor de Alliance Française over Parijse musea.


    De onbekende wereld van acht indrukwekkende Parijse musea

    Geschiedenis en ontwikkeling van een achttal grote Parijse musea; Musée du Louvre, Musée d’Orsay, Centre Pompidou, Fondation Louis Vuitton, Palais de Tokyo, Muséum national d’Histoire naturelle, Musée du Quai Branly Jacques Chirac en Musée de l’Homme.

    bekijk cursus

  • drs. Wil Heeffer

    Drs. Wil Heeffer studeerde filosofie in Tilburg, Amsterdam en Rotterdam. Volgde colleges bij Habermas en Richard Berstein. Deelde met Heinz Kimmerle opvattingen op het gebied van de interculturele filosofie. Sprak in Cuba op conferenties over het werk van José Martí. Publiceerde drie sociaal-filosofisch politieke essays waarin bestaanszekerheid en sociale rechtvaardigheid centraal staan.


    Oorsprong en ontwikkeling van de Latijns-Amerikaanse filosofie

    De terugkeer van Columbus naar Spanje leidde tot een invasie van het Zuid-Amerikaanse continent. Hoogstaande culturen vielen ten prooi aan kennismoord. Na eeuwenlange scholastieke invloed rees de vraag naar eigenwaarde en identiteit. In deze cursus staat de dekolonisatie van het westerse en het latijns-amerikaanse denken centraal.

    bekijk cursus

  • Ype de Boer MA

    Ype de Boer (1989) promoveert aan de VU op het werk van Italiaans filosoof Giorgio Agamben, geeft regelmatig lezingen en colleges, vertaalde enkele filosofische werken en debuteerde eind 2017 met Murakami en het gespleten leven: een filosofische interpretatie van Haruki Murakami’s fictie. Dit jaar verscheen zijn tweede boek, Het erotisch experiment, een filosofisch experiment met de vele gedaanten van het erotische.

  • Annet van Wiechen

    Archeologe en publicist Annet van Wiechen startte na haar studie aan de Rijksuniversiteit Leiden samen met haar partner de onderneming conens & van wiechen (vanaf 1984) die volwassenonderwijs organiseert (bijv. studiedagen) en verzorgt voor diverse organisaties en HOVO's. Haar specialiteit is de oudheid en middeleeuwen in het Middellandse Zeegebied dat ze vaak bereist voor eigen onderzoek. Ze schreef een boek over de cultuurgeschiedenis van de ezel en zijn bastaarden. 


    Mythen volgens Ovidius

    Niet alleen in de Romeinse tijd maakte Ovidius' Metamorphosen furore. Vanaf de achtste eeuw werd het werk in christelijk middeleeuws Europa veel gelezen, vertaald en bewerkt. Het was een grote inspiratiebron voor dichters, schrijvers, beeldhouwers, schilders e.v.a.

    bekijk cursus

  • prof.dr. Harrie Verbon

    Em. Prof. Dr. Harrie Verbon is in 1976 afgestudeerd in de econometrie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en in 1988 gepromoveerd aan de Universiteit van Amsterdam op het onderwerp overheidspensioenen. Vanaf 1990 was hij tot zijn emeritaat in 2016 hoogleraar in de openbare financiën aan de Universiteit van Tilburg. Tot 2019 was hij docent aan de UvT. Zijn onderzoekbelangstelling lag op de terreinen pensioenen, zorg, overheidsschuld en sociale zekerheid in een internationale context.


    De Europese Unie vanuit economisch perspectief

    Eerst wordt besproken waarom landen wel (of niet) lid willen worden van een economische unie als de EU. Vervolgens wordt het probleem van centralisatie en decentralisatie binnen de unie besproken: kunnen we bepalen welke taken de Unie dient uit te voeren en welke taken voorbehouden moeten blijven aan de lidstaten? De bevindingen worden vervolgens toegepast op de vraagstukken van interne en externe migratie, inclusief asielbeleid, en belastingpolitiek.

    bekijk cursus

  • Harm Timmerman MA

    Harm Timmerman MA (1971) is een in pop- en rockmuziek gespecialiseerde musicoloog. Als docent bij de opleiding Media & Entertainment Management aan de Stenden Hogeschool verzorgt hij hoorcolleges over de geschiedenis van populaire muziek, popmuziek en adolescentie, betekenis en herkomst van popcultuur, de muziekindustrie en het studioproductieproces. Hij is gastspreker aan de Rijksuniversiteit Groningen, muzikant, componist en producent van de band Freestone. Als vrijmetselaar geeft hij lezingen over vrijmetselarij in de het algemeen en de relatie met muziek.


    Five Styles of Rock ‘n’ Roll

    Rock ‘n’ roll en de popmuziek die daaruit is voortgekomen ontstaat in de jaren 50 van de twintigste eeuw. In feite ontwikkelen zich op verschillende plaatsen in de Verenigde Staten, onafhankelijk van elkaar vijf verschillende muziekstijlen die gezamenlijk bekend staan als rock ‘n’ roll.

    bekijk cursus

  • drs. Marian van Caspel-van Til

    Marian van Caspel-van Til is kunsthistorica. Vanuit haar bedrijfje Kunst in verbinding geeft zij lezingen en cursussen. Ze houdt ervan moderne en hedendaagse kunst met oude kunst te verbinden. Voor Labrys Reizen begeleidt zij reizen naar Italië en Frankrijk. In de cursus over Dante’s Divina Commedia komen drie belangrijke liefdes van haar samen: Italië, kunst en spiritualiteit.


    Dante’s Divina Commedia

    In 2021 is het 700 jaar geleden dat Dante Alighieri overleed. Zijn Divina Commedia, kort voor zijn dood voltooid, behoort tot de grootste literaire werken van de Europese cultuur. Tijdens de colleges komen we erachter dat het verhaal van Dante meer over ons gaat dan dat we zouden kunnen bevroeden.

    bekijk cursus

    De Passieweek in beeld en muziek

    Deze studiedag besteedt aandacht aan de Passieweek, met name Goede Vrijdag, waarin Jezus bereidwillig zijn kruisdood tegemoet gaat. In beelden en muziek wordt stil gestaan bij een aantal bepalende gebeurtenissen van die week, uitgedrukt in karakteristieke beelden en overweldigende klanken!

    bekijk cursus

  • Marie Jose Eijkemans

    Marie Jose Eijkemans is hoofd educatie in het De Pont museum en probeert via lezingen, avondschoolsessies, kunstenaarsgesprekken, hoorspelen en nog veel meer Kunst van Nu dichter bij de museumbezoeker te brengen. Haar uitgangspunt is; “Kunst van Nu leert je dat iedereen met andere ogen kijkt. De kunstenaar, de ervaren kunstkijker en de open blik van kinderen. Het kijken wordt rijker als je met meer ogen kijkt”. Daarom dit intergenerationele kinderacademie


    DE PONT museum

    Een museum voor hedendaagse kunst staat midden in het discours van nog levende kunstenaars.  Samen definieer je kunst van Nu die straks kunstgeschiedenis gaat worden. Het discours omvat acties en reacties maar tekent ook verwantschappen van kunstenaars uit onze collectie uit. En uiteraard zijn ook deze kunstenaars zich bewust dat zij schatplichtig zijn aan de grote voorgangers uit de kunstgeschiedenis.

    bekijk cursus

  • dr. Arthur Kok

    Dr. Arthur Kok promoveerde in 2012 cum laude met een proefschrift over de metafysische fundamenten bij Kant en Hegel. Hij is verbonden geweest aan Tilburg University, Humboldt Universität zu Berlin en Vrije Universiteit Amsterdam. Tegenwoordig werkt hij aan de Fontys Academy for Creatieve Industries en voor muziektheatergezelschap Sounding Bodies. Hij publiceert regelmatig over filosofie, kunst en cultuurbeleid.


    Het goede, het geluk en het geweten

    Deze cursus bespreekt thematisch de belangrijkste onderdelen van Kants morele filosofie, zoals de morele handeling, de morele wet, het hoogste goed, de vrije wil, de redelijke fundering van de moraliteit, het morele godsbewijs, het radicale kwaad en tenslotte de spanningsvolle relatie tussen moraliteit en politiek.

    bekijk cursus

  • drs. Huub Pragt

    Egyptoloog drs. Huub Pragt is in 1989 afgestudeerd aan de Universiteit Leiden. Na zijn studie egyptologie werd hij werkzaam in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Gedurende tien jaar hield hij zich bezig met educatie en publieksactiviteiten. In januari 2001 richtte hij zijn eigen scholingsinstituut ‘Huub Pragt Egyptoloog’ op. Naast het geven van cursussen en lezingen leidt hij reizen naar Egypte. Hij heeft verscheidene populair-wetenschappelijke boeken en twee historische romans geschreven.


    Egypte ontraadseld

    Met zijn piramiden, tempels en mummies oefent Egypte al eeuwenlang een magische aantrekkingskracht uit. De oude Egyptische cultuur wijkt in menig opzicht af van de westerse beschaving. Raadselachtige voorwerpen, bouwwerken en voorstellingen en de daaruit voortvloeiende misvattingen over de Egyptenaren worden besproken.

    bekijk cursus

  • dr. Rieke Leenders

    Dr. Rieke Leenders, antropoloog en Rusland-deskundige, eerder werkzaam bij de afdeling Culturele Antropologie, Universiteit Utrecht, HOVO Utrecht en bij Russische universiteiten. Zij organiseert en geeft colleges over Rusland bij HOVO en andere instellingen (Rusland-colleges) en is lid van de wetenschappelijke adviesraad van het Nederlands Instituut in Sint-Petersburg.

     


    De ‘Russische ziel’

    Als Russen duidelijk willen maken wie ze zijn, refereren ze graag aan hun 'Russische ziel'. Maar de 'Russische ziel' is ook ankerpunt voor hun soms extreme nationalisme. Hoe kunnen wij de hedendaagse Russen beter begrijpen? In deze cursus kijken we vanuit verschillende gezichtshoeken: politiek, cultuur, religie, film, sociologie, geschiedenis.

    bekijk cursus

  • Prof.Dr. Carl Rohde

    Carl Rohde is cultuursocioloog. Zijn leerstoel/lectoraatsopdracht centreert zich rondom toekomstonderzoek. Hij was lector op hogescholen van Eindhoven. Tilburg, Maastricht en Den Haag/Amsterdam. In 2012 benoemde de stad Shanghai hem als de eerste professor ‘Future Forecasting and Innovation’ – aan het Shanghai Institute of Technology. 

Brochures
Twee keer per jaar verschijnt er een nieuwe brochure met het actuele cursusaanbod. U kunt het actuele aanbod hier doorbladeren.