Menu
Docenten HOVO Brabant

De kwaliteit van ons onderwijs staat en valt bij de kwaliteit van onze docenten. De selectie van docenten gebeurt dan ook zorgvuldig en altijd na een persoonlijk gesprek. De docenten zijn deskundig op hun vakgebied  en benoembaar in het hoger onderwijs. Daarnaast zijn zij gemotiveerd aan studenten vanaf 50 jaar college te geven.

Hieronder ziet u het overzicht van de docenten die momenteel actief zijn en een cursus aanbieden. Wanneer u klikt op de naam van de docent, ziet u een foto, een kort cv en de curusssen die de docent geeft.

  • drs. Joris van Sleeuwen

    Drs. Joris van Sleeuwen is in 1991 als kunsthistoricus afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Leiden. Voordien behaalde hij in 1982 aan de KU Nijmegen zijn doctoraal geschiedenis. Hij is gespecialiseerd in architectuurgeschiedenis. Vanaf 1987 is hij werkzaam in het volwassenenonderwijs en verzorgt hij HOVO-cursussen, lezingen en kunstreizen.

     

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Een levendige docent die je meeneemt in zijn passie voor architectuur, kunst en geschiedenis. Hij vertelt echt een verhaal. De stof die hij als pdf aanbiedt, is een verdieping op wat hij verteld heeft. Heerlijk! Dat is college geven".


    Leergang Architectuur en kunst van Europese Landen, deel 3

    Een overzicht van de geschiedenis van de kunst en de architectuur in Oostenrijk-Hongarije vanaf de Middeleeuwen tot nu.

    bekijk cursus

    Leergang Architectuur, deel 3

    De geschiedenis van de architectuur in de 19e eeuw wordt gekenmerkt door het hernieuwde gebruik van historische stijlen in combinatie met nieuwe materialen (ijzer en staal) en constructies. Met name in de snelgroeiende steden is de behoefte aan nieuw soort gebouwen (kantoren, fabrieken). Deze ontwikkeling ligt ten grondslag aan een nieuwe typologie in de architectuur.

    bekijk cursus

    Sicilië, kunst en architectuur (fysiek)

    Maar weinig plaatsen in Europa hebben zo’n levendige en rijke kunst en architectuurgeschiedenis als Sicilië. De middeleeuwse kerken staan soms op Griekse tempels gebouwd en weer naast Arabische kastelen. Het prachtige is dat al die culturen elkaar ook weer hebben beïnvloed en zo Sicilië een geheel eigen gezicht hebben gegeven.

    bekijk cursus

    De Metamorfosen van Ovidius in de beeldende kunst (fysiek)

    De tekst van de Metamorfosen van de romeinse dichter Ovidius beschrijft in meer dan 250 verhalen steeds een gedaanteverandering daarbij puttend uit de klassieke mythologie. De invloed die dit lange verhalende gedicht op de westerse cultuur gehad heeft, is nagenoeg onmeetbaar. Op deze studiedag worden oude en moderne meesterwerken uit de kunst besproken, die zijn geïnspireerd op de Metamorfosen van Ovidius.

    bekijk cursus

  • dr. Paul Juffermans

    Dr. Paul Juffermans is arts-filosoof. Na 15 jaar werkzaam te zijn geweest in de gezondheidszorg, studeerde hij filosofie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen, met als specialisatie godsdienstfilosofie. In april 2003 promoveerde hij op de godsdienstfilosofie van Spinoza. Momenteel verzorgt hij cursussen over ethisch-wijsgerige onderwerpen in het algemeen en de godsdienstfilosofie van Spinoza in het bijzonder.

    UIt eerdere evaluaties over deze docent:
    "Buitengewoon boeiende colleges in de filosofie. Ingewikkelde materie toegankelijk gemaakt voor niet-specialisten."
    " Het tempo lag uitdagend hoog. De inhoud was verrijkend en zodanig samengesteld dat ook hierin de uitdaging tot verder lezen/onderzoeken besloten ligt."

     

  • drs. Jana Waarts

    Jana Waarts geeft cursussen kunstgeschiedenis vanuit de multidisciplinaire studie cultuurwetenschappen. Zij heeft eigen cursussen kunst en cultuur ontwikkeld en geeft les bij diverse instellingen.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Het is boeiend gepresenteerd, goed gedocumenteerd en visueel uitstekend ondersteund"
    "Een geweldige cursus, gegeven door een docente met een enorme kennis van de materie en die ook de actuele informatie verwerkt in haar colleges." 

     

     


    ‘Meesterlijke’ vrouwen (online)

    De rol van vrouwen in de kunst is lange tijd onderbelicht gebleven. Inmiddels weten we dat er door de eeuwen heen een ‘meesterlijke’ nalatenschap door vrouwen is overgedragen. Maar ook vandaag de dag worden ze echter nog herhaaldelijk ondergewaardeerd en blijven vrouwen vaak ondervertegenwoordigd in de kunstwereld.

    bekijk cursus

  • drs. Johan Hendriks

    Drs. Johan Hendriks studeerde M.O.-Geschiedenis in Tilburg en Archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkte na zijn leraarschap als stadsarcheoloog van Dordrecht en als hoofd cultureel erfgoed in Breda. Hij schreef diverse boeken en artikelen over archeologische en historische onderwerpen. Hij verzorgt sinds 2011 cursussen op het raakvlak van geschiedenis, archeologie en kunstgeschiedenis voor HOVO in Tilburg en Nijmegen.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Ik was zeer onder de indruk van onze docent. Geschiedenis enthousiast brengen, doorspekt met humor, met fantastische beelden en pakkende teksten als samenvatting."
    "Een zeer bevlogen en deskundig  docent.


    De vroegste geschiedenis van Europa, deel 6

    ‘Panem et circenses’, brood en spelen, dat zou het concept zijn van Romeinse keizers om het volk tevreden te houden. In deze cursus bekijken we hoe vertier en economie hand in hand gaan om de mensen in de stad en op het platteland een winstgevend én opwindend leven te bieden.

    bekijk cursus

  • drs. Frans Jansen

    Drs. Frans Jansen is musicoloog en studeerde Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Hij geeft lezingen en heeft ruime ervaring met het geven van HOVO-cursussen.


    Ludwich van Beethoven

    De jonge, eigenzinnige Beethoven, voortgekomen uit de klassieke traditie, sloeg al snel nieuwe paden in en maakte op baanbrekende wijze de weg vrij voor de Romantiek. Zijn invloed was in de hele 19e eeuw ongeëvenaard en zijn reputatie onbetwist.

    bekijk cursus

    Kerstmuziek van Johann Sebastian Bach

    Binnen Bachs religieuze oeuvre neemt de muziek voor de Kersttijd een belangrijke plaats in. Hoewel bij het grote publiek het Weihnachts-Oratorium het bekendst is, verdienen daarnaast tal van andere werken het om binnen hun liturgische context op deze ééndaagse cursus nader bestudeerd te worden.

    bekijk cursus

  • drs. Heinz Wanders

    Drs. Heinz Wanders studeerde wis- en natuurkunde en elektronica aan de KMA in Breda. Daarna vervulde hij diverse functies in binnen- en buitenland bij de Koninklijke Luchtmacht. In 1971 behaalde hij in Leiden akte Duits MO-A en van 1972 tot 1977 studeerde hij sociologie in Utrecht en Leiden. Hij verliet de luchtmacht in 1998 en is thans consultant in de wereld van de luchtvaart die hem blijft boeien.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Het was een heel moeilijke cursus voor iedereen. Maar Heinz heeft deze moelijk te begrijpen materie goed gedoceerd, petje af voor Heinz".

  • drs. Nelleke Canters

    Drs. Nelleke Canters was hogeschooldocent filosofie aan de Fontys Hogescholen te Eindhoven, onderzoeker aan het Nietzsche Kolleg te Weimar en bestuurslid van de Wijsgerige Kring Eindhoven. Ze is directeur van het Centrum voor Filosofie & Kunst te Budel en verzorgt ieder jaar een denkvakantie in samenwerking met diverse buitenlandse universiteiten.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "We bespraken een zeer moeilijk boek, dat door aanvulling van de colleges begrijpelijk werd. Dit was uitermate bevredigend."
    "Ik deel niet zo gauw negens uit, maar in dit geval zeker op zijn plaats."


    Karl Jaspers: filosofie van het zelfzijn

    Menszijn dat die naam waard is, is niet maar leven zoals het komt, van buitenaf bepaald worden door de situatie waarin men nu eenmaal verkeert, maar als onverwisselbaar subject hier en nu mijn bestaan zelf vormgeven door beslissingen die niemand voor mij kan nemen.

    bekijk cursus

  • Diverse Docenten

    Zie de cursusbeschrijving voor meer informatie over de docenten.

  • Marcel van Schoor

    Dhr. Marcel van Schoor studeerde vier jaar Geologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hierna heeft hij als reisleider tien jaar voor de reisorganisatie SNP gewerkt en daarbij veel bestemmingen met vulkanen bezocht. Op dit moment is hij werkzaam als landmeter/ maatvoerder bij een ingenieursbureau. Naast deze baan geeft hij regelmatig cursussen en lezingen over geologische onderwerpen, heeft hij een bestuursfunctie bij een afdeling van de Nederlandse Geologische Vereniging en organiseert hij geologische excursies.

  • dr. Jan van Oudheusden

    Dr. Jan L.G. van Oudheusden (1949) was tot 2011 geschiedenisdocent aan het Dr.Mollercollege te Waalwijk. Van 1997-2007 was hij hoofdredacteur van Kleio, het vakblad voor geschiedenisdocenten in Nederland. Na zijn promotie in 1990 op de beweging Brabantia Nostra was hij onder meer auteur van diverse geschiedenismethodes en examenkaternen voor het voortgezet onderwijs. Van zijn hand verschenen bij uitgeverij Prometheus vijf overzichtswerken: De wereld, een kleine geschiedenis; Amerika, een kleine geschiedenis; Het Midden-Oosten, een kleine geschiedenis; De Eerste Wereldoorlog, een geschiedenis; en Het Hemelse rijk herrezen, de geschiedenis van China in vogelvlucht. Op basis van deze publicaties verzorgt hij lezingen. Vanaf 2001 geeft hij regelmatig colleges bij Hovo-Brabant.

     

  • drs. Leo den Oudsten

    Drs. Leo den Oudsten houdt zich al ruim 50 jaar bezig met opera. Hij studeerde in 1998 af aan de Rijksuniversiteit van Utrecht met als afstudeerrichting, de opera. Naast operalezingen, –inleidingen en –cursussen, begeleidt hij al bijna 25 jaar opera- en concertreizen.


    De Italiaanse opera

    De Italiaanse opera is een vorm van muziektheater, waarbij disciplines zoals muziek, drama, zang, toneel en regie worden gecombineerd. Opera vindt zijn oorsprong in verschillende gebieden zoals literatuur, toneel en muziek. Het begon allemaal vierhonderd jaar geleden in Italië.

    bekijk cursus

  • dr. Andreas Wismeijer

    Dr. Andreas Wismeijer heeft na zijn afstuderen aan de Universiteit van Tilburg zes jaar aan de Vrije Universiteit van Barcelona gewerkt als docent en onderzoeker. Zijn onderzoek richt zich met name op de persoonlijkheidspsychologie en de relatie tussen het hebben van geheimen en welzijn.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Uitstekende docent die de stof deskundig, boeiend en met humor uiteenzet."
    " Boeiend en leerzaam met een didactisch zeer goede docent."


    Leergang Psychologie, deel 3 (online via livestream)

    De persoonlijkheidspsychologie probeert een antwoord te geven op hoe mensen omgaan met de wereld om zich heen en bestudeert hoe mensen van elkaar kunnen verschillen en ook juist op elkaar lijken. Daarnaast bestudeert het de vraag wat persoonlijkheid precies is, hoe het ontstaat en wat de functie is van persoonlijkheid. De persoonlijkheidspsychologie is een ontzettend breed vakgebied. Daarom is de cursus opgedeeld in twee delen die los van elkaar te volgen zijn.

    bekijk cursus

    Leergang Psychologie, deel 3 (fysiek)

    De persoonlijkheidspsychologie probeert een antwoord te geven op hoe mensen omgaan met de wereld om zich heen en bestudeert hoe mensen van elkaar kunnen verschillen en ook juist op elkaar lijken. Daarnaast bestudeert het de vraag wat persoonlijkheid precies is, hoe het ontstaat en wat de functie is van persoonlijkheid. De persoonlijkheidspsychologie is een ontzettend breed vakgebied. Daarom is de cursus opgedeeld in twee delen die los van elkaar te volgen zijn.

    bekijk cursus

    Brein in balans: dat gaat (niet) vanzelf! (online via livestream)

    Het brein is een bijzonder orgaan dat zorgt voor een ideale afstemming van ons lichaam op de omgeving. Maar wanneer die omgeving te rustig of te druk is kan dat leiden tot stressklachten, net als eenzaamheid. We onderzoeken hoe ons brein het best tot haar recht komt en zorgen zo voor een brein in balans.

    bekijk cursus

    Hechting: Samen veilig (fysiek)

    Hoe wij omgaan met onze sociale wereld wordt beïnvloed door de vroege leerervaringen met onze ouders of verzorgers. Dit wordt hechting genoemd: de duurzame emotionele relatie tussen een kind en de opvoeders. Deze vroege ervaringen met de opvoeders vormt de blauwdruk waarmee wij vervolgens onze sociale relaties vormgeven.

    bekijk cursus

    Brein in balans: dat gaat (niet) vanzelf! (fysiek)

    Het brein is een bijzonder orgaan dat zorgt voor een ideale afstemming van ons lichaam op de omgeving. Maar wanneer die omgeving te rustig of te druk is kan dat leiden tot stressklachten, net als eenzaamheid. We onderzoeken hoe ons brein het best tot haar recht komt en zorgen zo voor een brein in balans.

    bekijk cursus

  • dr. Ruud Licht

    Dr. Ruud Licht studeerde Medische Biologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde aan de KU Nijmegen. Hij deed aan verschillende universiteiten onderzoek naar vaccins, auto-immuniteit, stamcellen en tissue-engineering. Momenteel richt hij zich op onderwijs geven en schrijven over wetenschap.
     

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Zeer gedreven en enthousiaste docent"
    "Een uitermate deskundige docent die de voor mij nieuwe leerstof goed over weet te brengen".

  • Donald Loose

    D. Loose (°1949) studeerde Filosofie en Theologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en politieke filosofie in Parijs. Hij was tot 2013 Thomas More professor aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en associate professor philosophy van Tilburg University. Zijn onderzoeksthema’s zijn de Kantiaanse Verlichting in ethiek, recht en politiek en de relatie ervan tot de christelijke religie. Daarnaast publiceerde hij over franse politieke denkers van de vorige eeuw. 

  • prof. Jan van Hooff

    Prof. dr. Jan van Hooff is een Nederlandse emeritus hoogleraar Gedragsbiologie en Socio-ecologie. Van Hooff studeerde biologie in Utrecht en Oxford en promoveerde op een onderzoek naar sociaal gedrag en communicatie bij mensapen. Vooral zijn vergelijkende studies over gelaatsexpressies bij apen en mensapen, in het bijzonder over de evolutie van lachen en glimlachen, hebben de aandacht getrokken.

    Momenteel is hij onder meer wetenschappelijk directiemedewerker van de Koninklijke Burgers' Zoo te Arnhem. Hij was tot voor kort secretaris-generaal van de International Primatological Society en voorzitter van het Jane Goodall Instituut Nederland. Verder is Van Hooff lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

  • Joop van Velzen MSc

    Joop van Velzen, M.Sc. is schrijver en docent muziekgeschiedenis. Hij heeft zich jarenlang zowel in Nederland als in Canada academisch geschoold in de geschiedenis van de westerse klassieke muziek. Hij publiceerde de meerdelige biografie: Clara Schumann & Johannes Brahms: een biografie van een muzikale vriendschap in brieven en noten. Meer informatie over de docent: www.musicinlife.nl

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Joop van Velzen is een bezielend mens, hij ademt muziek door al zijn poriën en een begenadigd spreker, en toch bescheiden."
    " De doceerstijl is prettig, enthousiast, toegankelijk".

     


    Vrouwelijke componisten

    Binnen de geschiedenis van de klassieke muziek nu eens écht aandacht besteden aan soms onwaarschijnlijk prachtige werken van componistes, die té lang onbekend (zelfs ondanks ons eigen NPO Radio4!) zijn gebleven bij een breder publiek. Iedereen verdient dit!

    bekijk cursus

    De Passieweek in beeld en muziek (fysiek)

    Deze studiedag besteedt aandacht aan de Passieweek, met name Goede Vrijdag, waarin Jezus bereidwillig zijn kruisdood tegemoet gaat. In beelden en muziek wordt stil gestaan bij een aantal bepalende gebeurtenissen van die week, uitgedrukt in karakteristieke beelden en overweldigende klanken!

    bekijk cursus

    Het Hof van Bourgondië aan de basis van de muziek van De (zuid-westelijke) Nederlanden (fysiek)

    Hoe de heersers van het Hof van Bourgondië de aanzet gaven tot de fabelachtige ontwikkeling van klassieke muziek in het zuidwesten van ‘De Nederlanden’, als ‘opmaat’ naar de daarop volgende tendensen, vormen en genres in Europa.

    bekijk cursus

  • drs. Constance van der Putten

    Drs. Constance van der Putten studeerde geschiedenis aan de universiteit van Nijmegen. Haar hoofdvak was sociale en economische geschiedenis. De titel van haar afstudeerscriptie luidde 'Migratie te Maastricht van 1850-1920'. Sinds 1978 doceert zij Geschiedenis aan verschillende onderwijsinstituten.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "De docent kan het verschrikkelijk goed en spannend uitleggen. Ik kijk al uit naar de volgende reeks."


    Drie koninginnen

    Grote Historische Figuren zijn meestal mannen…. Maar natuurlijk zijn er in het verleden best imposante vrouwen te vinden! Wie kent ze nou niet, tsarina Catharina de Grote, keizerin Maria Theresia en koningin Victoria, majesteitelijke dames die in de achttiende en negentiende eeuw langdurig hun macht lieten gelden.

    bekijk cursus

    De Stuarts..Never a dull moment

    In de zeventiende eeuw regeerden in Engeland koningen en koninginnen uit de familie Stuart. Ze waren stuk voor stuk kleurrijk en geruchtmakend. De eeuw was bepaald tumultueus, en tegelijkertijd beleefde het land een culturele, wetenschappelijke en economische bloei en groeide uit tot een wereldmacht.

    bekijk cursus

  • drs. Ineke Beeling

    Drs. Ineke J.W. Beeling, afkomstig uit een familie van antiquairs, studeerde kunstgeschiedenis in Leiden. Zij is gespecialiseerd in de decoratieve kunsten en historische interieurs. Tevens is zij opgeleid tot interieurvormgever in Londen. Met haar bedrijf Beeling Interiors richt zij interieurs voor monumenten in.


    Hoe laat moest je naar bed in de middeleeuwen? (1 volwassene + 2 kinderen) (fysiek)

    Meer weten hoe je eigen slaapkamer er vroeger uitzag en welke kleding kinderen vroeger droegen? Dit college gaat over de geschiedenis van de leefwereld van kinderen. Neem een “volwassene” mee, dan hoort die een paar handige tips zodat jij later naar bed mag gaan.

    bekijk cursus

    Hoe laat moest je naar bed in de middeleeuwen? (1 volwassene + 1 kind) (fysiek)

    Meer weten hoe je eigen slaapkamer er vroeger uitzag en welke kleding kinderen vroeger droegen? Dit college gaat over de geschiedenis van de leefwereld van kinderen. Neem een “volwassene” mee, dan hoort die een paar handige tips zodat jij later naar bed mag gaan.

    bekijk cursus

    Kastelen in Limburg (fysiek)

    Deze cursus geeft verdieping en legt verbanden in de vorm van kleine reisjes door de tijd en geeft u achtergrondinformatie mocht u op een later tijdstip deze kastelen zelf willen bezoeken. We ontdekken de bouw- en decoratiestijlen die uniek voor de Limburgse regio zijn. Onderweg komen we bijzondere bewoners tegen.

    bekijk cursus

  • dr. John van Schaik

    John van Schaik (1956)volgde de middelbare landbouwschool en werkte vervolgens 15 jaar in de verslavingszorg. In 1993 studeerde hij af op de middeleeuwse mysticus Jan van Ruusbroec (1293-1381) en promoveerde in 2004 op het godsbeeld van de laat-antieke christelijke manicheeërs en de middeleeuwse katharen. Hij heeft vele publicaties op zijn naam staan over het gnostische, mystieke en esoterische christendom.


    Hermes Trismegistus

    Naast het geloof van de kerk en de ratio van de wetenschap heeft de gnosis van het hermetisme de geestesgeschiedenis van het avondland in hoge mate bepaald. Maar wie kent het hermetisme en Hermes Trismegistus (de vermeende stichter) eigenlijk? Voor het antwoord: volg deze cursus!

    bekijk cursus

  • drs. Richard Kroes

    Drs. Richard Kroes is begonnen als historicus en doorgegaan als archeoloog. Hij werkt in Leiden bij een archeologisch adviesbureau.Daarnaast geef hij cursussen bij Livius Onderwijs, HOVO Limburg en HOVO Rotterdam over de geschiedenis van de islam, islamitisch Spanje, de kruistochten, bijbel en koran.Hij beheerst bijbels Hebreeuws, spreekt Perzisch en is bezig met klassiek Arabisch en Akkadisch.

  • drs. Frederik Erens

    Drs. Frederik Erens (1970) studeerde aan de Rijksuniversiteit Utrecht politieke en Oost-Europese geschiedenis. Hij is met name gespecialiseerd in de geschiedenis en actualiteit van de Baltische landen. Ook heeft hij een studie gedaan naar de toegepaste kunst en architectuur uit de periode 1880-1940. Tevens is hij wekzaam als reisleider voor cultuurreizen.

  • drs. Peter Burgers

    Peter Burgers studeerde geschiedenis aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (cum laude) en behaalde aansluitend een master’s degree aan de Universiteit van Oxford. Daarnaast deed hij onderzoek aan de Westfälische Wilhelms-Universität te Münster en op het Nederlands Instituut te Rome.

    Hij was werkzaam aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en aan de Universiteit van Oxford. Momenteel werkt hij op Gymnasium Beekvliet.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "De opbouw van de materie in de cursus is door de docent zeer goed opgezet. Door steeds relevante achtergrondinformatie mee te nemen bij de uiteenzetting van belangrijke gebeurtenissen, krijg je een mooi compleet beeld van de geschiedenis."


    Leergang Geschiedenis van de Westen in de 20e eeuw, deel 4

    De Koude oorlog gaat een periode van ontspanning in. Ondertussen blijven kleinere conflicten in Zuidoost-Azië, Afrika en Zuid-Amerika voortwoekeren. In het westen worden de grenzen van de groei bereikt. Terwijl de Sovjet-Unie vastloopt in bureaucratie en economische stagnatie, kondigt zich een Chinese wederopstanding aan.

    bekijk cursus

  • drs. Arnold Ziegelaar

    Arnold Ziegelaar studeerde wijsbegeerte aan de Universiteit Leiden en is docent filosofie in het hoger onderwijs. Hij is verbonden aan opleidingen tot geestelijk begeleider bij de Hogeschool InHolland en het OVP. Daarnaast werkt hij voor verschillende HOVO-instellingen en voor de Internationale School voor Wijsbegeerte. Zijn interessegebied is breed en ligt vooral bij levensfilosofie, bewustzijnsfilosofie en godsdienstfilosofie. In 2015 verscheen zijn boek Aardse mystiek en in 2016 Oorspronkelijk bewustzijn bij ISVW uitgevers. 

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Uitstekende docent, didactisch goed onderlegd, prettige contactlegging."
    "Het was uitdagend voor de hersenen en een training in denken en begrip en dat was leuk. Een veeleisende docent die de colleges knap heeft opgebouwd."


    Leergang filosofie, deel 2

    De cursus bespreekt het moeilijke probleem van het bewustzijn: wat is bewustzijn en hoe kunnen we bestaan en aard van het bewustzijn verklaren? We staan stil bij belangrijke denkers die bij dit probleem hebben stilgestaan. De nadruk ligt bij het hedendaagse debat in de Engelstalige philosophy of mind.

    bekijk cursus

  • drs. Kees Boele

    Drs. Kees Boele is bioloog en afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na een carrière in o.a. botanische tuinen is hij nu al jaren docent voor o.a. verschillende seniorenacademies en actief als natuurpresentator en schrijver vanuit zijn bedrijf Natuurpresentaties.


    Dino parade (1 volwassene + 2 kinderen) (fysiek)

    Dino parade neemt de deelnemers honderden miljoenen jaren mee terug. We zien het eerste mini dinootje uit zijn ei kruipen, volgen machtige Bronosaurussen en Stegosaurussen. Voelen bijna de klap van de meteoriet, overzien het slagveld van stervende dino’s maar ontdekken ook dat dino’s niet uitgestorven zijn.

    bekijk cursus

    Dino parade (1 volwassene + 1 kind) (fysiek)

    Dino parade neemt de deelnemers honderden miljoenen jaren mee terug. We zien het eerste mini dinootje uit zijn ei kruipen, volgen machtige Bronosaurussen en Stegosaurussen. Voelen bijna de klap van de meteoriet, overzien het slagveld van stervende dino’s maar ontdekken ook dat dino’s niet uitgestorven zijn.

    bekijk cursus

    Bloemlezing Botanie (fysiek)

    In “Bloemlezing Botanie” volgt u m introductie colleges evolutie, taxonomie en fysiologie van planten. Afgesloten wordt met botanische ecologie, minder theoretisch maar vooral praktisch uitgelegd aan de hand van enkele Brabantse vegetaties.

    bekijk cursus

  • ir. Paul van Leeuwen MSc

    Drs. Paul van Leeuwen studeerde technische natuurkunde aan de TU Delft en is daarna vanaf 1976 elf jaar docent natuur- en wiskunde geweest aan het Cardanus college te Doorwerth. In 1987 stapte hij over naar de automatisering. In 1993 haalde Paul zijn Masters kennistechnologie bij het CIBIT in Utrecht. Hij bleef database specialist tot aan zijn pensioen in 2013. Hij bleef zich verdiepen in de fysica vooral kosmologie en kwantumfysica.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "bijzonder kundige en bewogen docent, dat geeft juist iets extra's. "
    "prima cursus. zeer goed voorbereide en deskundige docent. Heel goed cursusmateriaal."

  • Gerko Tempelman MA

    Gerko Tempelman is filosoof en theoloog  en houdt zich bezig met de diepere menselijke drijfveren. Daarbij verdiept hij zich in wat hij ideeëngeschiedenis noemt, of: hoe het komt dat mensen denken zoals ze denken. Gerko was oprichter van het Death Café Nederland (gesprekken over de dood rond de koffietafel). Hij maakt als docent de filosofie toegankelijk aan de hand van vragen. Gerko over zijn filosofie: https://www.youtube.com/watch?v=1uivZ0js2k8
     

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Petje af voor de docent. Zoveel kennis, het gemak waarmee hij de cursus gaf, de beleving, de uitstraling. Enorm goed."
    "Zeer verzorgde presentatie, docent had goed contact met de cursisten. Leuke didactische vaardigheden. Dus: Perfect"
    "Gerko Tempelman heeft een dag lang met veel inspiratie kennis overgedragen. Didactisch sterk. Een erg leuke dag die nog dagen tot nadenken stemde!"
    "Zeer inspirerend, uitnodigend en goed geconstrueerde opzet om de grote lijnen en de filosofen weer te geven."

     


    Filosofie in een dag (fysiek)

    Filosoferen kan altijd: je kunt er je leven mee vullen. Maar kennismaken met filosofie kan nu in één dag. En dat is minder raar dan het klinkt. Want eigenlijk zijn alle filosofen uit de geschiedenis gedreven door hetzelfde gevoel: verwondering. Verwondering, en het zoeken naar houvast.

    bekijk cursus

    Fake news versus de feiten (fysiek)

    Niemand heeft de wereld het afgelopen jaar zo aan het denken gezet als Donald Trump. Want sinds zijn aantreden, vragen we steeds vaker: wat is eigenlijk waar? En hoe weten we dat? De filosofie kan helpen, maar ontmaskert ook ons eigen fake news.

    bekijk cursus

  • drs. Jos Loonen

    Jos Loonen (1947) studeerde sterrenkunde in Utrecht en vervulde daarna verschillende functies in het hoger onderwijs, de educatieve uitgeverij en enkele ICT-bedrijven. Behalve op het terrein van de astronomie heeft hij ook lezingen en cursussen ontwikkeld over diverse historische onderwerpen, meestal uit de Oudheid. In de geschiedenis van het leven komen beide belangstellingen samen.


    Ontstaan en ontwikkeling van het leven op aarde

    De cursus geeft een overzicht van de geschiedenis van het leven op aarde, van de oorsprong miljarden jaren geleden tot het enorme scala aan soorten vandaag. Veranderingen in de omstandigheden op aarde en in de fysieke en sociale omgeving hebben de evolutie aangedreven, resulterend in steeds complexere wezens.

    bekijk cursus

  • dr. Jos Wassink

    Dr. Jos Wassink studeerde geschiedenis en na zjin examen hogere archiefambtenaar heeft hij gewerkt bij het Rijksarchief in Noord-Brabant en als gemeentearchivaris van Weert.  Zijn proefschrift handelt over rechtspraak en bestuur in de periode 1568-1795. Toen hij provinciaal historicus van Utrecht werd, ging hij weer in ’s-Hertogenbosch wonen. Nu heeft hij weer tijd om zich bezig te houden met zijn passie: de geschiedenis van ’s-Hertogenbosch in de zeventiende en achttiende eeuw.

    Uit eerdere evaluaties over deze docent:
    "Enthousiaste docent die mede met zijn zeer brede kennis van de materie vlot kan inspelen op vragen van de cursisten."
    "Alle lof voor de docent. Een gedreven man, met veel liefde voor zijn vak. Hij wilde van de cursus een succes maken en hij had er veel werk van gemaakt."

  • dr. Frans Ellenbroek

    Frans Ellenbroek studeerde biologie aan de RUL met als specialisaties evolutiebiologie, ecologie en ethologie. Hij promoveerde in 1990 op een proefschrift over concurrentie. Na zijn werk als wetenschapper en biologiedocent werd hij conservator respectievelijk directeur van Natuurmuseum Brabant in Tilburg.. Daarnaast en daarna was/is hij actief als beeldend kunstenaar en museaal adviseur.


    Het beest in de mens

    In deze cursus wordt duidelijk hoe verrassend verhelderend evolutiebiologische kennis kan zijn voor een frisse en onbevangen kijk op heel veel actuele maatschappelijke en culturele onderwerpen, zoals bijvoorbeeld genderidentiteit, overconsumptie, verstedelijking, agressie en verslaving aan smartphones. Een speelse en zéér interdisciplinaire benadering.

    bekijk cursus

  • dr.ing. Birgit Jürgenhake

    Dr. Ing. Birgit Jürgenhake studeerde architectuur aan het Universiteit in Karlsruhe en werkte als architecte in diverse internationale bureaus. Sinds 2004 is ze  assistent professor aan de Faculteit Architectuur van de TU Delft en sinds 2002 regelmatig docent voor het HOVO onderwijs. In 2011 deed ze een onderzoek over het traditionele stadshuis, de Machiya, in Kyoto. Sinds 2018 begeleid ze een architectuurreis door Japan voor Labrys Reizen.


    Het Japanse Huis

    Deze cursus, ontstaan vanuit een bijzondere fascinatie van de docente voor de Japanse architectuur, is een kennismaking en heeft het doel de esthetische concepten van Japanse huizen op te helderen en de hedendaagse Japanse architectuur beter te begrijpen. Tevens is de cursus een mooie basis voor een (architectuur-) reis door Japan.

    bekijk cursus

  • drs. Wil Heeffer

    Drs. Wil Heeffer studeerde filosofie in Tilburg, Amsterdam en Rotterdam. Volgde colleges bij Habermas en Richard Berstein. Deelde met Heinz Kimmerle opvattingen op het gebied van de interculturele filosofie. Sprak in Cuba op conferenties over het werk van José Martí. Publiceerde drie sociaal-filosofisch politieke essays waarin bestaanszekerheid en sociale rechtvaardigheid centraal staan.

  • Ype de Boer MA

    Ype de Boer (1989) promoveert aan de VU op het werk van Italiaans filosoof Giorgio Agamben, geeft regelmatig lezingen en colleges, vertaalde enkele filosofische werken en debuteerde eind 2017 met Murakami en het gespleten leven: een filosofische interpretatie van Haruki Murakami’s fictie. Dit jaar verscheen zijn tweede boek, Het erotisch experiment, een filosofisch experiment met de vele gedaanten van het erotische.


    Meesters van het wantrouwen (fysiek)

    In de Moderniteit ontstaat het beeld van de mens als een autonoom, rationeel individu met een vrije wil. Volgens ‘Meesters van het wantrouwen’ Marx, Nietzsche en Freud is dit mensbeeld echter een illusie. Waaruit bestaat menszijn volgens hen? Zijn we wel zo rationeel, vrij en autonoom?

    bekijk cursus

  • drs. Marian van Caspel-van Til

    Marian van Caspel-van Til is kunsthistorica. Vanuit haar bedrijfje Kunst in verbinding geeft zij lezingen en cursussen. Ze houdt ervan moderne en hedendaagse kunst met oude kunst te verbinden. Voor Labrys Reizen begeleidt zij reizen naar Italië en Frankrijk. In de cursus over Dante’s Divina Commedia komen drie belangrijke liefdes van haar samen: Italië, kunst en spiritualiteit.


    De Passieweek in beeld en muziek (fysiek)

    Deze studiedag besteedt aandacht aan de Passieweek, met name Goede Vrijdag, waarin Jezus bereidwillig zijn kruisdood tegemoet gaat. In beelden en muziek wordt stil gestaan bij een aantal bepalende gebeurtenissen van die week, uitgedrukt in karakteristieke beelden en overweldigende klanken!

    bekijk cursus

  • Eric Bolle MA

    Eric Bolle is filosoof, germanist en de vertaler van Hölderlins stukken over Sophocles en Pindarus. Hij promoveerde in 1981 aan de Universiteit van Amsterdam over Nietzsche. In de jaren 1985-1986 ontving hij een stipendium van de Fritz Thyssen Stiftung om onderzoek te doen naar Heideggers Hölderlin-interpretaties. Recentelijk heeft hij dit onderzoek weer opgepakt. In 2016 publiceerde hij bij ASPeditions in Brussel Hölderlin & Heidegger. Een andere aanvang voor de filosofie. Bolle is als docent werkzaam geweest in het voortgezet en hoger onderwijs.

  • Dr. Jean Bronzwaer

    dr. Jean Bronzwaer was ruim 30 jaar werkzaam als interventiecardioloog waarvan 25 jaar in het VU medisch centrum (VUmc) in Amsterdam. Naast deze klinische werkzaamheden in de coronaire hartziekten was zijn klinische researchgebied de pathofysiologie van hartfalen.

  • dr. Christ Klep

    Christ Klep studeerde Oost-Europese en Internationale Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Hij werkte als universitair docent en als wetenschappelijk medewerker bij het ministerie van Defensie. Sinds enkele jaren is hij met name publicist, gastdocent en commentator. Zijn belangstelling loopt uiteen van internationale betrekkingen tot hedendaagse geschiedenis en van politieke theorie tot militaire historie. 


    ‘In het nieuws!’ (gedeeltelijke herhaling)

    Het wereldnieuws is ingewikkeld en vaak verontrustend. Maar gaat het echt slechter met onze wereld? Zijn de lijnen in het nieuws niet juist herkenbaar en – wie weet – voorspelbaar? Een cursus die uitdaagt, plaagt en hopelijk ook een beetje geruststelt.

    bekijk cursus

    ‘Strijd!’

    Oorlog verwoest en vernieuwt. Oorlog maakt het slechtste in de mens los – en soms ook het beste. Deze cursus probeert in zes thema’s de oorlog te duiden. Waarom zijn zoveel mensen telkens opnieuw bereid hun leven in de waagschaal te stellen? Een cursus vol lastige vragen!

    bekijk cursus

  • Dr. José Goris

    Dr. José Goris (1951) studeerde Engelse taal en letterkunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.In 2019 promoveerde ze op haar proefschrift over de effecten van Content and Language Integrated Learning - in Nederlandbeter bekend als Tweetalig VWO -met Engels als doeltaal. Ze voerde haar onderzoek uit op middelbare scholen in vier verschillende Europese landen.Momenteel richt ze zich op redactionele werkzaamheden in de wetenschap en onderwijs geven.  

  • Drs. Marjolein Schenkel

    Drs. Marjolein Schenkel studeerde Geschiedenis aan de VU in Amsterdam en is werkzaam bij de Vrije Universiteit in Amsterdam, en eerder o.a. bij het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Genocide- en Holocauststudies. Zij is gespecialiseerd in moderne geschiedenis, in het bijzonder van de holocaust en van de geopolitieke geschiedenis van tijdens en na de Koude Oorlog.

  • Drs. Bouke de Vos

    Bouke de Vos (Steenwijk, 1950) studeerde politicologie aan de VU Amsterdam. Tot zijn pensioen was hij lange jaren persvoorlichter bij de overheid, het bedrijfsleven en de wetenschap, laatstelijk bij Wageningen Universiteit en Research. Thans doceert hij aan meerdere HOVO's over de geschiedenis van de Verenigde Staten in de negentiende eeuw, waaronder de Amerikaanse Revolutie en onafhankelijkheid en de Amerikaanse Burgeroorlog.

  • Drs. Lowie van Doninck
  • Prof. dr. Ad Vingerhoets

    Prof.dr. Ad Vingerhoets bekleedde tot November 2019 de leerstoel “Emoties en Welbevinden” aan de Universiteit van Tilburg. Hij studeerde psychologie in Tilburg, alwaar hij ook promoveerde op het onderwerp “stress”. Stress en emoties vormden gedurende zijn hele carrière, eveneens grotendeels in Tilburg, de rode draad van zijn onderzoek. Een aantal van zijn onderzoeksonderwerpen, zoals vrijetijdsziekte, heimwee, nostalgie, maar vooral huilen mochten zich verheugen in grote (inter)nationale mediabelangstelling.  

  • Drs. Frans Henk Hoekstra

    Frans Henk Hoekstra is zelfstandig kunsthistoricus. Hij voltooide een Eerstegraads lerarenopleiding, een vakstudie Monumentaal Keramiek (Kampen) en een studie Kunstgeschiedenis (VU, Amsterdam). Na werkervaring in het Frans Halsmuseum en het Museu de Arte de São Paulo, ontwikkelt hij sinds 1993 voor HOVO Amsterdam (VU) en HOVO Nijmegen leergangen Kunstgeschiedenis en Kunst in Context. 25 jaar was hij gids in het Stedelijk Museum Amsterdam. Hij organiseert sinds 1998 kunstreizen o.a. naar New York, Chicago, Berlijn of Venetië (Biënnale).

  • Drs. Jan Willem Lackamp

    Drs. Jan Willem Lackampstudeerde theoretische natuurkunde aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, met bijvak natuurfilosofie. Aan het Wagenings Lyceum was hij leraar natuurkunde en schoolleider. Vervolgens was hij rector van het Mondriaan College in Oss. Hij is lid van de redactie van Exaktueel, bron van actuele natuurkundeopgaven (op natuurkunde.nl) en was medeauteur en eindredacteur van Bèta in het dagelijks leven.


    Van Simon Stevin tot Martinus van Marum

    Het inleidende college betreft het wereldbeeld van Aristoteles. Daarna hoe de Aristotelianen zijn leer probeerden te verzoenen met de christelijke leer en de feiten. Vervolgens Simon Stevin, Christiaan Huygens, Antoni van Leeuwenhoek en Martinus van Marum. Alle colleges in wetenschappelijke, maatschappelijke en culturele context.

    bekijk cursus

  • Drs. Karel Onwijn

    Karel Onwijn is historicus en publicist. Hij reist al sinds eind jaren tachtig door de landen van de voormalige Sovjet-Unie en was er jarenlang correspondent voor de Nederlandse en Belgische pers. Hij geeft ook colleges (Radboud, LU, HU, diverse HOVO’s) en interculturele trainingen (KIT) over deze landen. Hij schreef verschillende boeken waaronder de Dominicusreisgidsen Oekraïne, Georgiӫ-Armeniӫ en Rusland, Landenreeks Baltische landen en Standplaats Moskou.Ook doet hij promotieonderzoek naar ‘Reizen door de Sovjet-Unie tijdens de Koude Oorlog’.

Brochures
Twee keer per jaar verschijnt er een nieuwe brochure met het actuele cursusaanbod. U kunt het actuele aanbod hier doorbladeren.