Cognitieve gedragstherapie in één dag

Een reis door de geschiedenis van verwondering

  • Cursusnummer: 25T11
  • Vakgebied: Mens en maatschappij
  • Locatie: Tilburg (Willem II stadion)
  • Seizoen: Themadagen 2025
  • Dag: Dinsdag
  • Tijd: 10.00 - 15.45 uur
  • Cursusdata: 14 oktober
  • Prijs: € 97.50
  • Aantal colleges: 1 dag inclusief koffie/thee, lunch en afsluitend drankje
  • Werkvorm: Hoorcollege met interactie
  • Cursusmateriaal:

    Aanbevolen: Goedbedoelende sukkelaars…? , Gerbrand van Hout, Varia Scripta, 2024, 978-90-833320-7-9, € 32,50

Cognitieve gedragstherapie in één dag

Een reis door de geschiedenis van verwondering

Gedragstherapie is ontstaan als reactie op en onvrede met de psychoanalytische ziens- en werkwijze (waarvan Freud wellicht wel de bekendste voorvechter is). Anders dan de psychoanalyse was en is de gedragstherapie een ziens- en werkwijze die is gebaseerd op leertheorieën zoals klassieke en operante conditionering, welke we vooral kennen van het werk van Pavlov respectievelijk Skinner, waarin dieren als honden, ratten en duiven als het ware de hoofdrol speelden. In feite is gedragstherapie te beschouwen als de therapeutische toepassing van deze leertheorieën. 

In tweede instantie ontstond een zeer effectieve samensmelting tussen de verworvenheden van de cognitieve psychologie enerzijds een de gedragstherapie anderzijds. In de cursus wordt uitgelegd waarom en hoe deze samenwerking de psychotherapie als zodanig een boost gaf en geeft en nu een vooraanstaande vorm van psychotherapie is.

Cognitieve gedragstherapie is ook de best onderzochte therapievorm en komt daarbij vaak goed uit de bus. Het blijkt een transparante en zeer effectieve wijze van psychotherapie.

De cursus ‘cognitieve gedragstherapie in één dag’ behandelt zowel de geschiedenis van de gedragstherapie en de ontwikkeling tot de cognitieve-gedragstherapie zoals we die nu kennen alsook de specifieke zienswijze en werkwijze van de cognitieve gedragstherapie. Kenmerkend hierin zijn het gebruik van zogeheten functieanalyses, waarin duidelijk wordt waarom iemand doet wat ie doet, of dat nu gewenst of ongewenst gedrag is, en betekenisanalyses waarin duidelijk wordt welke gedachten en emoties hierin een rol spelen. 
 

Naast een theoretische uiteenzetting van het hoe en waarom van cognitieve gedragstherapie wordt ook een veelheid van interventies behandeld inclusief de daarbij noodzakelijk geachte ingrediënten.  Een en ander wordt tevens geïllustreerd aan de hand van enkele filmpjes. 

Dagprogramma
09.45 – 10.00 Ontvangst met koffie/thee 
10.00 – 11.00 Blok 1: de geschiedenis van de (cognitieve) gedragstherapie
11.00 – 11.15 Koffie/thee-pauze
11.15 – 12.00 Blok 2: klassieke en operante conditionering
12.00 – 13.00 Lunch  
13.00 – 13.45 Blok 3: Het hoe en waarom van gewenst en ongewenst gedrag
13.45 – 14.00 Korte pauze
14.00 – 14.45 Blok 4: de belangrijkste cognitief-gedragstherapeutische ingrediënten
14.45 – 15.00 Koffie/thee-pauze  
15.00 – 15.45 Blok 5: specifieke cognitief-gedragstherapeutisch interventies
15.45 uur Afsluitend drankje
Gerbrand van Hout
www.drvanhout.nl