Roaring Twenties: kunst en architectuur in de jaren 20
Een reis door de geschiedenis van verwondering
- Cursusnummer: 25T10
- Vakgebied: Kunst- en cultuur(geschiedenis)
- Locatie: Tilburg (Willem II stadion)
- Seizoen: Themadagen 2025
- Dag: Dinsdag
- Tijd: 10.00 - 15.45 uur
- Cursusdata: 14 oktober
- Prijs: € 97.50
- Aantal colleges: 1 dag inclusief koffie/thee, lunch en afsluitend drankje
- Werkvorm: Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen na afloop
- Cursusmateriaal:
De docent stelt digitaal lesmateriaal beschikbaar
Roaring Twenties: kunst en architectuur in de jaren 20
Een reis door de geschiedenis van verwondering
Uitzinnige dansfeesten, vrouwen in mannenkostuums, Josephine Baker en de luxe van Art Deco: het zijn beelden die de jaren 1920 of Roaring Twenties bij ons oproepen. Na 1918 is de westerse wereld voorgoed veranderd. Vanaf dat moment zijn de Verenigde Staten een wereldmacht geworden, is in Rusland de revolutie van 1917 net achter de rug, zucht Duitsland onder de herstelbetalingen zoals bepaald bij de Vrede van Versailles en heerst in Frankrijk en Engeland een optimistische geest.
De grote veranderingen en een onzekere toekomst zijn af te lezen aan de ontwikkelingen in de beeldende kunst, architectuur en design. Een sterke vernieuwingsdrang houdt gelijke tred met een uitgesproken conservatisme. De politiek getinte kunst in Duitsland vormt een contrast met de classicistische esthetiek in Frankrijk; voor de architectuur van de Verenigde Staten is de “sky the limit” en in de Sovjet Unie staat de staatskunst ten dienste van de arbeider.
Onzekere tijden in de Weimarrepubliek van Duitsland leiden tot een sterk maatschappelijk geëngageerde cultuur. Kunstenaars als G.Grosz en O.Dix steken hun politieke visie niet onder stoelen of banken met ironische en grimmige voorstellingen en zij kaarten allerlei mistoestanden aan. Het zijn confronterende werken. Het absurdisme van de Berlijnse DaDa-beweging doet daar nog een schepje bovenop.
Frankrijk verkeert in de roes van de overwinning en de zucht naar pracht en praal komt tot uiting in een voorkeur voor luxe en aandacht voor moderne technische verworvenheden. Gebouwen in Parijs gaan er uitzien als rijk afgewerkte, moderne oceaanstomers. Tegelijkertijd manifesteert zich een retour a l’ordre in de beeldende kunsten als reactie op de avant-gardebewegingen (kubisme, expressionisme) van vóór de Eerste Wereldoorlog: Picasso begint aan zijn zogenoemde classicistische periode.
De wolkenkrabbers in de Verenigde Staten bereiken ongekende hoogten (Empire State Building), geconstrueerd met de modernste technieken (staalskeletten), gedecoreerd met kostbare materialen en verfraaid met Streamlining. Schilders als Ch. Sheeler kijken op een zakelijke manier naar de wekelijkheid, terwijl aan de andere kant van het spectrum E. Hopper juist heel persoonlijke thema’s gebruikt.
In de eerste jaren na de revolutie ontstaat een echte vernieuwende kunst in de jonge Sovjetrepubliek. Russische avant-gardekunstenaars (Kandinsky, Chagall) keren terug uit west-Europa om samen met Russische kunstenaars en architecten (Malewitsch, Tatlin, Melnikov) een andere cultuur in de Sovjet Unie mee te helpen opbouwen. De groeiende invloed van het Stalinisme maakt in de loop van de jaren 20 een einde aan deze ontwikkeling, die plaats moet maken voor het sociaal realisme.
Een spel van wederzijdse uitwisseling en afwijzing geeft de kunst van de jaren twintig een boeiend karakter.
Dagprogramma | |
09.45 – 10.00 | Ontvangst met koffie/thee |
10.00 – 11.00 | Blok 1: Inleiding |
11.00 – 11.15 | Koffie/thee-pauze |
11.15 – 12.00 | Blok 2: Duitsland |
12.00 – 13.00 | Lunch |
13.00 – 13.45 | Blok 3: Frankrijk |
13.45 – 14.00 | Korte pauze |
14.00 – 14.45 | Blok 4: Verenigde Staten |
14.45 – 15.00 | Koffie/thee-pauze |
15.00 – 15.45 | Blok 5: Sovjet Unie |
15.45 uur | Afsluitend drankje |
Joris van Sleeuwen

Drs. Joris van Sleeuwen is in 1991 als kunsthistoricus afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Leiden. Voordien behaalde hij in 1982 aan de KU Nijmegen zijn doctoraal geschiedenis. Hij is gespecialiseerd in architectuurgeschiedenis. Vanaf 1987 is hij werkzaam in het volwassenenonderwijs en verzorgt hij HOVO-cursussen, lezingen en kunstreizen.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Een levendige docent die je meeneemt in zijn passie voor architectuur, kunst en geschiedenis. Hij vertelt echt een verhaal. De stof die hij als pdf aanbiedt, is een verdieping op wat hij verteld heeft. Heerlijk! Dat is college geven".
"Joris is een bijzonder aimabele, enthousiaste en inspirerende docent. Hij weet de stof op een leuke maar ook deskundige manier te verlevendigen. Een topper!