Docenten HOVO Brabant

De kwaliteit van ons onderwijs staat en valt bij de kwaliteit van onze docenten. De selectie van docenten gebeurt dan ook zorgvuldig en altijd na een persoonlijk gesprek. De docenten zijn deskundig op hun vakgebied  en benoembaar in het hoger onderwijs. Daarnaast zijn zij gemotiveerd aan studenten vanaf 50 jaar college te geven.

Hieronder ziet u het overzicht van de docenten die momenteel actief zijn en een cursus aanbieden. Wanneer u klikt op de naam van de docent, ziet u een foto, een kort cv en de curusssen die de docent geeft.

Prof.dr.ir. Jan van den Berg  

Jan van den Berg is emeritus-hoogleraar Cyber Security. Vanaf 1989 was hij verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam waar hij onderzoek deed op het gebied van de Computational Intelligence. In 2006 keerde hij terug naar de TU Delft waar hij zijn werk rond Data Analytics vervolgde aangevuld met onderzoek op het terrein van Cyber Security. Hij werd er in 2013 benoemd tot hoogleraar. In 2015 werd hij ook benoemd als hoogleraar aan de Universiteit Leiden.

Uit eerdere cursusevaluaties:
‘Het was een interessante, diepgaande cursus met een uitstekende voorbereiding van een zeer kundige docent en we kregen documentatie met veel achtergrond informatie als extra toegestuurd.’

‘Zeer kundige, enthousiaste en bevlogen docent. Fantastisch cursus materiaal (370 slides met links) voor de liefhebber.’

‘Heel knap hoe docent veel noodzakelijke wiskunde bij de cursus op intuitieve wijze kan uitleggen.'


Artificial Intelligence (AI)

Wat is kunstmatige intelligentie (AI) en wat zijn de doelen? Verken de geschiedenis van AI, ontdek praktische toepassingen, de rol van data en precieze werking van algoritmen, en hoe je zelf AI-tools kunt gebruiken. Bediscussieer technisch-maatschappelijke dilemma's & risico’s rond goed AI gebruik.

bekijk cursus

 Harry van den Berselaar  MCC BA

Kweekschool, hoofdakte (Zeist, Schijndel), MO-B Nederlands (Tilburg), NIMA-A Communicatie (Utrecht), Leading Organizational Change and Renewal Program (New York), Master Corporate Communication (Rotterdam)

Was werkzaam in LO, VO, MBO, HBO, post-HBO; binnen bedrijven en organisaties als hoofd Communicatie/Interne en Externe Betrekkingen & woordvoerder 


In de schaduw van de Brabantse Gouden Eeuw

De colleges richten zich op de zichtbare en onzichtbare erfenis van de relatie die in deze periode ontstond tussen de Zuidelijke Nederlanden en Spanje. Daarbij staat vooral de Gouden Eeuw (1492-1585) van het voormalige hertogdom Brabant centraal. De cursus wordt afgesloten met een stadwandeling in Den Bosch.

bekijk cursus

Drs. Rein Bijkerk  

Drs. R.P.F. (Rein) Bijkerk is politiek en militair-historicus en tevens gespecialiseerd in de verhouding tussen maatschappij en krijgsmacht. Ook veteranenthema’s behoren tot zijn werkterrein. Rein Bijkerk heeft een reeks publicaties op zijn naam staan en is onder meer gastdocent aan het Instituut Defensie Leergangen (onderdeel van de Nederlandse Defensie Academie). Daarnaast geeft hij in zijn woonplaats Veenendaal leiding aan een project voor onderwijsuitvallers en is hij bestuurlijk actief. Hij verzorgt tevens colleges en interactieve sessies over samenleving, media en politiek. Zie ook www.reinbijkerk.nl. 

drs. Petra Bolhuis  

Drs. Petra Bolhuis rondde in 1995 samen met drs. Theo Meereboer een doctoraalscriptie filosofie af over Hannah Arendt en Michel Foucault. Petra Bolhuis rondde een studie Orthopedagogiek af (RUG 1991). Ze heeft sinds tien jaar een eigen filosofische praktijk van waaruit zij cursussen en lezingen verzorgt over het snijvlak tussen theorie en praktijk:. www.maieutiek.nl

Review van cursisten 
"Een bevlogen docente met passie voor het actuele onderwerp en in staat haar publiek van begin tot einde te boeien. Mijn complimenten."

"De docent had de moeilijke leerstof volledig in haar kennis opgekomen en kon daardoor zeer adequaat reageren op vragen."

 


Vrijheid: wat staat er op het spel?

Timothy Snyder schreef over tirannie en vrijheid in deze tijd. De analyse achteraf van denkers over de kiemen van de tweede wereldoorlog geven inzicht in overeenkomsten en verschillen met deze tijd. Filosofische analyses voor wie zich zorgen maakt.

bekijk cursus

 Carla van Bree  

Carla van Bree studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en aan de Universiteit van Utrecht. Vanaf 1996 werkt ze als docent kunstgeschiedenis voor volksuniversiteiten (Eindhoven, Den Bosch), seniorenverenigingen (K.V.G., N.V.V.H, K.B.O.) en opleidingen (Perk Interieur). Daarnaast is ze sinds 1993 rondleider bij het museum De Pont in Tilburg. Ze geeft cursussen over verschillende thema’s en periodes, met de nadruk op de periode 1850-1940.

Uit eerdere cursusevaluaties:
"Carla van Bree is een bijzonder sympathieke docent met brede kennis en een enthousiaste presentatie".

"Heel prettige docent, prima voorbereid".

“Voortreffelijke docent. Vakinhoudelijk en qua presentatie/didactiek geweldig! Bovendien erg aardig en benaderbaar”.


Vier toonaangevende Nederlandse musea

We bezoeken musea vanwege hun interessante tentoonstellingen. Maar wat is hun eigen verhaal? We duiken in hun geschiedenis, hun collecties en bouwgeschiedenis. Ook bespreken we actuele tijdelijke tentoonstellingen.

bekijk cursus

Leergang Algemene westerse kunstgeschiedenis deel 1

Een rustige en verdiepende kennismaking met de westerse kunst en architectuur. Van de Griekse tempelbouw en beelden naar de Romeinse politieke beeldhouwkunst, burgerlijke interieurs en utilitaire bouw naar de diversiteit in christelijke kunst: fresco’s, manuscripten, altaarstukken en kerken.

bekijk cursus

Prof. dr. Yvonne Brehmer  

Nieuwjaarslezing “Succesvol ouder worden”

Op maandagmiddag 5 januari opent Yvonne Brehmer (Tilburg University) de winteracademie met een lezing over succesvol ouder worden. Ze onderzoekt hoe sociale rollen, zoals die van grootouders, bijdragen aan welzijn en cognitieve gezondheid op latere leeftijd. In een vergrijzende samenleving is het belangrijk om te begrijpen wat succesvol ouder worden betekent – en hoe we dat voor iedereen mogelijk maken.

bekijk cursus

Dr. Remko van Broekhoven  

Dr. R (Remko) van Broekhoven studeerde journalistiek, en politicologie & bestuurskunde aan de VU. Hij promoveerde in 2016 aan de UU op een politiek-filosofische dissertatie. Hij doceerde aan de HU, UU en Universiteit Leiden; en geeft les bij HOVO Utrecht, Volksuniversiteit Utrecht en The School of Life Amsterdam. Hij publiceerde drie publieks-filosofische boeken: ‘Staat van tederheid’ (2007); ‘Verbeter de wereld, begin om halfelf’ (2011); en ‘De wereld omgekeerd’ (2020). (Foto Fjodor Buis)

Uit eerdere cursusevaluaties:
"Uitstekende docent/spreker. Goed voorbereid. En daagt me uit tot verdere reflectie op mijn eigen denken en handelen".
" Prettige deskundige docent. Goede interactie met de groep".
“Prima docent. Goede interactie met cursisten en een geweldige spreker. Echt heel goed”. 


Hannah Arendt en het kwaad

Aan de hand van Hannah Arendt verkennen we het kwaad dat mensen elkaar kunnen aandoen, maar verdiepen we ons zeker ook in het goede dat we hiertegenover kunnen stellen. Niet op de laatste plaats met dank aan het ‘durf te denken’ dat Arendt ons aanreikt. 

bekijk cursus

drs. Peter Burgers  

Peter Burgers studeerde geschiedenis aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (cum laude) en behaalde aansluitend een master’s degree aan de Universiteit van Oxford. Daarnaast deed hij onderzoek aan de Westfälische Wilhelms-Universität te Münster en op het Nederlands Instituut te Rome.

Hij was werkzaam aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en aan de Universiteit van Oxford. Momenteel werkt hij op Gymnasium Beekvliet.

Uit eerdere evaluaties over deze docent:
“De opbouw van de materie in de cursus is door de docent zeer goed opgezet. Door steeds relevante achtergrondinformatie mee te nemen bij de uiteenzetting van belangrijke gebeurtenissen, krijg je een mooi compleet beeld van de geschiedenis.”

“Buitengewoon goede docent: erudiet, goed voorbereid, enthousiast. Nog nooit zo'n fantastische docent gehad.”

“Zeer goede cursus Moderne Geschiedenis, gegeven door een geweldige docent.”
 


Cuba libre!

Cuba libre begint met de Spaanse ontdekking en kolonisatie. Trouw aan het moederland tot eind 19e eeuw, wordt Cuba bevrijd van Spanje door de VS. Castro ruilt afhankelijkheid van de VS in voor afhankelijkheid van de Sovjetunie. Na de Koude Oorlog kan Cuba haar eigen weg kiezen.

bekijk cursus

Leergang Een geschiedenis van de 20e eeuw, deel 1,

Aan het begin de Eerste Wereldoorlog en de chaos die volgde. Profeten, verlossers, en beroepsrevolutionairen rezen op uit de afgrond. Revoluties, burgeroorlogen en een verlangen naar een zuivere volksgemeenschap deden landen wankelen. Communisme en fascisme grepen hun kans. Na 1924 leek het ergste achter de rug.

bekijk cursus

drs. Nelleke Canters  

Drs. Nelleke Canters was hogeschooldocent filosofie aan de Fontys Hogescholen te Eindhoven, onderzoeker aan het Nietzsche Kolleg te Weimar en bestuurslid van de Wijsgerige Kring Eindhoven. Ze is directeur van het Centrum voor Filosofie & Kunst te Budel en verzorgt ieder jaar een denkvakantie in samenwerking met diverse buitenlandse universiteiten.

Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"We bespraken een zeer moeilijk boek, dat door aanvulling van de colleges begrijpelijk werd. Dit was uitermate bevredigend."
"Ik deel niet zo gauw negens uit, maar in dit geval zeker op zijn plaats."


Ton Lemaire, de mens als Homo sapiens destruens

Onze consumptiecultuur, voortgekomen uit geloof in vooruitgang, verstoort de relatie met de natuur. Voortdurende groei en onbevredigbare verlangens veroorzaken disbalans die de mensheid fataal kan worden, tenzij we radicaal anders leren denken en leven.

bekijk cursus

Drs. Josée Claassen  

Josée Claassen is kunsthistorica, gespecialiseerd in het doceren over beeldende kunst in combinatie met (klassieke) muziek. Zij studeerde aan de universiteit Leiden en gaf daar ook gastcolleges. Zij is een veel gevraagde spreekster in musea en bij allerlei in beeldende kunst en muziek geïnteresseerde groepen. Meestal komt de muziek die zij laat horen uit geluidsboxen, maar soms werkt zij ook samen met musici en klinkt de muziek live. 

Uit eerdere cursusevaluaties:
"Ik heb deze cursus ervaren als interessant en vooral als een fijne ontspanning, vooral ook door de combinatie met muziek".
"De combinatie van muziek , beelden en uitleg: Top !"


Bellezza Eterna, eeuwige schoonheid

In de stadstaten Siena en Florence nam de burgerij geleidelijk de macht over van adel en geestelijkheid. In drie colleges bekijken we de schitterende kunst die daaruit voortkwam. Daarnaast staat in drie andere colleges telkens één grote kunstenaar van de Renaissance centraal.

bekijk cursus

Prof.Dr. Peter Demant  

Prof.Dr. Peter Demant studeerde geschiedenis en promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in Internationale Betrekkingen, i.h.b. het Midden-Oosten. Demant was tien jaar onderzoeker aan de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem en doceerde 15 jaar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit van São Paulo in Brazilië. Hij was betrokken bij dialoogprojecten en vredesgesprekken tussen Israëliërs en Palestijnen. Sinds zijn terugkeer naar Nederland verzorgt hij o.m. cursussen aan diverse HOVO’s.

Dr. Jan Donders  

Jan Donders studeerde algemene economie in Tilburg en promoveerde ook aldaar. Hij werkte bij de universiteit, de SER, het Ministerie van Economische Zaken, het CPB en het Ministerie van Financiën. In 2005-2022 was hij vervolgens verantwoordelijk voor de economie-opleidingen van de Rijksacademie voor Financiën, Economie en Bedrijfsvoering en voor het Economentraineeship BOFEB. Zijn publicaties liggen vooral op het terrein van de macro-economie en de openbare financiën.

UIt eerdere cursusevaluaties:
‘Zeer aangename / informele opzet en goede uitleg/inzichten’
‘Deze cursus is ook voor mensen zonder economische voorkennis goed te volgen.Heldere uitleg en actuele voorbeelden’.


De werking van de Nederlandse economie

Deze cursus biedt inzicht in de Nederlandse economie, met aandacht voor macro-economische verbanden, sociale zekerheid, zorg, pensioenen, belastingen, inkomenstoeslagen, internationale betrekkingen, de EU en actuele economische vraagstukken. Een aanrader voor wie verdieping zoekt.

bekijk cursus

drs. Frederik Erens  

Drs. Frederik Erens (1970) studeerde aan de Rijksuniversiteit Utrecht politieke en Oost-Europese geschiedenis. Hij is met name gespecialiseerd in de geschiedenis en actualiteit van de Baltische landen. Ook heeft hij een studie gedaan naar de toegepaste kunst en architectuur uit de periode 1880-1940. Tevens is hij wekzaam als reisleider voor cultuurreizen.

Uit eerdere cursusevaluaties:

"Zeer te waarderen dat de docent aspecten van de kunst ook zo goed weet te plaatsen in ruimere historische context."

"Bijzonder vriendelijke en deskundige docent. Een hele mooie cursus."

"Docent zeer kundig in materie, boeiend lesgever, vriendelijk in omgang. Perfecte inspirerende docent."


De turbulente geschiedenis van Midden-Europa

De nieuwe lidstaten van de Europese Unie kennen een rijke maar zeer gecompliceerde geschiedenis. Door de eeuwen heen ontstonden grote rijken, maar ook delingen in kleine staten. Geschiedenis is dan ook belangrijk voor de nationale identiteit en cultuur van veel Midden-Europeanen. Wat is hun trots en wat zijn hun gevoeligheden? In deze cursus gaan we daarmee kennis maken.

bekijk cursus

Oekraine, Wit-Rusland en hun buren

Deze cursus geeft in vogelvlucht een overzicht van de gecompliceerde geschiedenis van Oekraïne en Belarus als een verklaring voor de benarde geopolitieke positie waarin zij zich momenteel bevinden.  Naast de politiek krijgt u tevens een kort overzicht van de kunst en architectuur die er te vinden is.

bekijk cursus

Art Nouveau en Art Déco

Tussen 1890 en 1930 was er in Nederland en daarbuiten een vernieuwingsbeweging te zien die door middel van kunst en architectuur de gehele maatschappij wilde verbeteren. Deze vernieuwing was te zien op het gebied van kunst, architectuur, toegepaste kunst en mode.

bekijk cursus

Midden-Europa als geopolitiek speelveld

Deze themadag onderzoekt de actuele geopolitieke positie van Midden-Europese landen inclusief de Baltische Staten en Oekraïne in reactie op de Oekraïneoorlog en Russische invloed. De focus ligt op hun rol binnen de EU en NAVO, hun strategische keuzes en de bredere impact op de Europese veiligheid en stabiliteit.

bekijk cursus

Art Nouveau en Art Déco

Tussen 1890 en 1930 streefden Art Nouveau en Art Déco naar maatschappelijke vernieuwing via kunst, architectuur en stedenbouw. Deze cursus belicht het idealisme van beide stromingen, met aandacht voor minder bekende regio’s zoals Scandinavië en Oost-Europa.

bekijk cursus

prof.dr. Willem van Genugten  

Willem van Genugten is emeritus hoogleraar internationaal recht in Tilburg, na studies rechten en filosofie (doctoraalexamen cum laude) te Nijmegen. Hij was verder bijzonder, buitengewoon dan wel gasthoogleraar in Nijmegen, Bilbao, Thohoyandou (ZA), Minneapolis-St. Paul en Potchefstroom/Mahikeng (ZA). Van de laatste universiteit ontving hij in 2012 een eredoctoraat. Daarnaast was hij onder meer lid en vicevoorzitter van de Adviesraad Internationale Vraagstukken en bestuursvoorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Internationaal Recht. Deze benoemde hem in 2024 tot erelid. 

 Tanja Groenendijk - de Vos  MA

Tanja Groenendijk-de Vos heeft zich na haar afstuderen als Amerikanist zich verder toegelegd op het Amerikaanse politieke systeem, Amerikaanse verkiezingen, en trans-Atlantische relaties,in het bijzonder die tussen Nederland en Amerika. Tanja doceert over zowel de actuele politiek als over hoe het Congres en het Amerikaanse Hooggerechtshof met ‘Equal Justice for All’ opereert en over het ontstaan van de Amerikaanse (business)cultuur. Geeft lezingen en cursussen aan diverse HOVO’s, aan studentenorganisaties en bedrijvenclubs. En heeft zitting in de Atlantische Onderwijscommissie.


Trump 2: De balans na één jaar

Brengt Trump2 na één jaar de beloofde Gouden Eeuw of juist een autoritaire wending? We onderzoeken de impact van zijn tweede termijn: van inauguratiebeloften tot het machtsevenwicht in de Amerikaanse politiek. Thema’s zijn rechtszaken, inzet van de National Guard, buitenlands beleid en de macht van het volk.

bekijk cursus

Drs. Rob Groenland  

Dhr. drs. R.M. Groenland studeerde meteorologie en fysische oceanografie aan de universiteit Utrecht. Groenland is werkzaam op het KNMI als vakdocent en meteoroloog.

Uit eerdere cursusevaluaties:

"Docent was deskundig, ging goed op vragen in en enthousiast over zijn beroep".

"Hoge kwaliteit, zowel inhoud als docent".

“Uitstekende, zeer gemotiveerde, bevlogen en bijzonder deskundige docent. Bovendien didactisch goed en ervaren. Mooie opbouw, steeds dieper en tenslotte echt moeilijk. Aandacht verslappen kan niet. Een tien!”


Extreem weer in Nederland

In het hedendaagse snel veranderende klimaat zien we weerextremen in frequentie en intensiteit toenemen. In deze themadag gaan nemen we de extreem weer fenomenen onder de loep zoals intensiteit van hitte en droogte maar ook de piekbuien, hagel, onweer en optreden van valwinden en windhozen in Nederland.

bekijk cursus

Dr. Yvette de Groot  

Gepromoveerd kunsthistorica met eigen bedrijf Museumtopics. Was adjunct-directeur van het historische Museum Flehite. Na promotie aan de EUR door HOVO-EUR (Rotterdam) gevraagd als docent Museumbezoek. Inmiddels docent aan verschillende HOVO-instellingen. Tevens reisleider van culturele groepen voor LabrysReizen  in Nijmegen. Met daarbij speciale aandacht voor kunstenaarsateliers en voor kunst en cultuur uit het Iberisch  Schiereiland.

UIt eerdere cursusevaluaties:
“Goede docent die deelnemers actief betrekt bij het thema”.
“Mooie inhoudelijk goede kennis, aangevuld door de interactie, mogelijk gemaakt door de docent”.

drs. Johan Hendriks  

Drs. Johan Hendriks studeerde M.O.-Geschiedenis in Tilburg en Archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkte na zijn leraarschap als stadsarcheoloog van Dordrecht en als hoofd cultureel erfgoed in Breda. Hij schreef diverse boeken en artikelen over archeologische en historische onderwerpen. Hij verzorgt sinds 2011 cursussen op het raakvlak van geschiedenis, archeologie en kunstgeschiedenis voor HOVO in Tilburg en Nijmegen.

Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Ik was zeer onder de indruk van onze docent. Geschiedenis enthousiast brengen, doorspekt met humor, met fantastische beelden en pakkende teksten als samenvatting."

"Een zeer bevlogen en deskundig  docent.

"Uitstekend docent. Gedreven met humor en zeer goed voorbereid. 


Leergang De vroege geschiedenis van Europa, deel 12

Vanaf het begin van de veertiende eeuw raakt Europa op politiek, sociaaleconomisch en cultureel gebied in een stroomversnelling. Oorlogen en natuurrampen contrasteren met troubadours en mecenassen. De kunst en cultuur komt tot grote bloei aan de vooravond van een ander Europa.

bekijk cursus

Leergang De vroege geschiedenis van Europa, deel 2

In deze cursus zien we hoe een nieuwe immigratiegolf de samenleving compleet verandert; van een jagers-en-verzamelaarsgemeenschap wordt Europa tot een agrarische maatschappij, waarin vaste woonplaatsen en het begrip ‘bezit’ een belangrijke rol spelen.

bekijk cursus

Dr. Gerbrand van Hout  

Studie klinische psychologie aan UvT (afgestudeerd 1984)

Promotie (Bariatric Psychology) aan UvT (gepromoveerd 2008)

Opleiding psychotherapie aan diverse RINO’s

Cognitief gedragstherapeut (supervisor)

Klinisch psycholoog

27 jaar werkzaam geweest in Catharina ziekenhuis Eindhoven (Medische Psychologie)
10 jaar werkzaam in eigen praktijk in Middelbeers 

20 jaar docent PostAcademischOnderwijs (PAO Psychologie)

dr. Christ Klep  

Christ Klep studeerde Oost-Europese en Internationale Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Hij werkte als universitair docent en als wetenschappelijk medewerker bij het ministerie van Defensie. Sinds enkele jaren is hij met name publicist, gastdocent en commentator. Zijn belangstelling loopt uiteen van internationale betrekkingen tot hedendaagse geschiedenis en van politieke theorie tot militaire historie. 

UIt eerdere evaluaties:

"De opzet van de cursus 'In het nieuws' was een goed idee. En de docent speelde goed op het actuele nieuws in."
"Ik heb er van genoten! Van de expertise van Chris Klep! Heerlijk...echt inhoud, eerlijke kwaliteit."
"Prima docent: deskundig en positieve mindset."

Drs. Jan Willem Lackamp  

Drs. Jan Willem Lackampstudeerde theoretische natuurkunde aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, met bijvak natuurfilosofie. Aan het Wagenings Lyceum was hij leraar natuurkunde en schoolleider. Vervolgens was hij rector van het Mondriaan College in Oss. Hij is lid van de redactie van Exaktueel, bron van actuele natuurkundeopgaven (op natuurkunde.nl) en was medeauteur en eindredacteur van Bèta in het dagelijks leven.

Prof. Henny Lamers  

Emeritus Hoogleraar Astrofysica en Ruimte Onderzoek, Univ van Utrecht en Univ van Amsterdam.
Henny Lamers (Huissen 1941) is een veelgevraagd spreker over sterrenkunde voor allerhande gezelschappen.  Hij gaf meer dan 900 publiekslezingen over sterrenkunde voor allerhande gezelschappen in binnen en buitenland, o.a. tijdens een rafting-trip in de Grand Canyon. Hij kreeg veel onderscheidingen voor zijn colleges en publiekslezingen. Hij geeft HOVO colleges in Amsterdam, Utrecht en Nijmegen. Hij is lid van de Koninklijke Academie van Wetenschappen (KNAW) en erelid van de American Astronomical Society. Er is een planetoïde naar hem genoemd.  

dr. Rieke Leenders en gastdocenten  

Dr. Rieke Leenders (coördinator) is antropoloog en Rusland-deskundige, eerder werkzaam bij de afdeling Culturele Antropologie, Universiteit Utrecht, HOVO Utrecht en bij Russische universiteiten. Zij organiseert en geeft colleges over Rusland bij HOVO's en andere instellingen en is lid van de wetenschappelijke adviesraad van het Nederlands Instituut in Sint-Petersburg (NIP). Voor HOVO Brabant is zij inhoudelijk verantwoordelijk voor de Leergang ‘De “Russische ziel” ofwel de tragedie van een volk’, voor extra Ruslandcursussen en voor de gastdocenten. Haar proefschrift Als De Hemel Valt: Bescherming Bevolking tussen fantasie en werkelijkheid (2001) bevat analyses van de Nederlandse collectieve beeldvorming van Rusland in de Koude Oorlog.

Dr. Joris van Bladel is slavist en militair deskundige en verbonden aan het Egmont Instituut in Brussel. Hij heeft meer dan dertig jaar ervaring in de studie van de Russische civiel-militaire relaties. Hij publiceerde in 2025 Land van het grote sterven: Hoe Rusland de westerse logica tart.

Dr. Gijs Kessler is senior onderzoeker aan het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) in Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in de sociale en economische geschiedenis van Rusland en de Sovjet-Unie. Van 2002 tot 2016 woonde en werkte hij in Moskou, waar hij naast zijn werk voor het IISG lesgaf aan de New Economic School. In 2022 publiceerde hij Rusland, land dat anders wil zijn: Een terugblik op de dertig jaar verandering in Rusland.

Dr. Gunlaz Sibgatullina is universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam en gastonderzoeker aan George Washington University. Eerder studeerde ze in Moskou (Linguïstische Staatsuniversiteit) en Mainz (Johannes Gutenberg Universiteit). Ze is gepromoveerd aan de Universiteit Leiden met een proefschrift over de wisselwerking tussen taal en religie in Rusland. In 2020 publiceerde ze Languages of Islam and Christianity in Post-Soviet Russia.

Drs. Hubert Smeets is medewerker van NRC en medeoprichter van het kenniscentrum platformraam.nl. Als historicus en journalist schrijft hij over binnenlandse en buitenlandse politiek. Smeets heeft verschillende boeken over Rusland op zijn naam staan. In 2004 verscheen Erfenis van een wereldrijk: Van Sovjet-Unie tot Rusland, dat hij samen met fotograaf Oleg Klimov maakte. Uit 2015 stamt De wraak van Poetin: Rusland contra Europa.

Dr. Linda Boersma is kunsthistoricus en eerder werkzaam aan de Universiteit Utrecht als docent moderne kunst en kunsttheorie. Zij promoveerde in 1997 op het werk van Kazimir Malevitsj (Kyiv 1879 - Leningrad 1935) en de receptie daarvan in met name West-Europa. Zij publiceerde over zowel moderne en hedendaagse kunst als over de Russische avant-garde in tal van wetenschappelijke publicaties, tentoonstellingscatalogi en tijdschriften. In 2022 verscheen ‘Dutch Responses to the 010 Exhibition in Amsterdam’ en 'Theo van Doesburg: Reporting on Revolutionary Russian Art’ in: I. Wünsche, Miriam Leibner (ed.), 100 Years on Revisiting the First Russian Art Exhibition of 1922.


Hoe modern is het Rusland van Poetin?

De Russische modernisering verloopt anders dan in het Westen en ex-Sovjetlanden. In Rusland zijn al eeuwenlang talloze ideeën geformuleerd die pleiten voor een alternatieve modernisering, dus niet aanpassen aan het Westen, maar een eigen weg bewandelen. Hoe deden zijn voorgangers het en hoe doet Poetin het nu?

bekijk cursus

ir. Paul van Leeuwen MSc  

Drs. Paul van Leeuwen studeerde technische natuurkunde aan de TU Delft en is daarna vanaf 1976 elf jaar docent natuur- en wiskunde geweest aan het Cardanus college te Doorwerth. In 1987 stapte hij over naar de automatisering. In 1993 haalde Paul zijn Masters kennistechnologie bij het CIBIT in Utrecht. Hij bleef database specialist tot aan zijn pensioen in 2013. Hij bleef zich verdiepen in de fysica vooral kosmologie en kwantumfysica.

Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"bijzonder kundige en bewogen docent, dat geeft juist iets extra's. "
"prima cursus. zeer goed voorbereide en deskundige docent. Heel goed cursusmateriaal."


Kwantumfysica voor niet-fysici

De waarnemer van het experiment in zijn/haar informatie speelt een belangrijke rol in hoe de wereld zich in dat experiment gedraagt. Om dat te begrijpen en te aanvaarden is het nodig om het eerste ontstaan van de fysica, van de kwantumfysica rond 1900 en de ontwikkelingen daarna met een open geest te bestuderen.

bekijk cursus

dr. Ruud Licht  

Dr. Ruud Licht studeerde Medische Biologie aan de Universiteit van Amsterdam en deed aan verschillende universiteiten onderzoek naar vaccins, auto-immuniteit, stamcellen en tissue-engineering. Momenteel richt hij zich op onderwijs geven en schrijven over wetenschap.
 

Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Zeer gedreven en enthousiaste docent"
"Een uitermate deskundige docent die de voor mij nieuwe leerstof goed over weet te brengen".


Leergang levenswetenschappen, deel 4

Elke week staan de wetenschappelijke bladen weer vol met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de levenswetenschappen. De ontwikkelingen van de afgelopen twee jaar worden geduid aan de hand van de eerdere cursussen.

bekijk cursus

ir. Wim Lintsen  

Drs. Wim Lintsen is bouwkundig ingenieur (THE Bouwkunde) en studeerde 1 jaar filosofie aan de UvA; hij werkte bij Research Instituut RIGO, de provincie Noord-Holland en de KvK Hoorn en Alkmaar; en is de laatste 10 jaar actief voor meerdere HOVO’s met zijn eigen cursusbedrijf (Wim Lintsen: Cursussen in Filosofie, Religie en Wetenschap).

Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Uitdagend & inspirerend."
"Ik heb genoten!! De docent wist het zo goed uit te leggen en de groep kreeg volop de gelegenheid actief deel te nemen. Echt een verrijking."

 

Prof. Em. Dr. Gilles van Luijtelaar  

Afgeronde studie Psychologie aan de Katholieke Hogeschool Tilburg, promotie aan de Nijmeegse Radboud Universiteit. Onderzoeker en docent Biologische en NeuroPsychologie, later hoogleraar, aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van Radboud Universiteit. Specialisatie: Hersenen-gedrag relaties en hun stoornissen, waaronder slaap, emoties, en de werking van geneesmiddelen. Onderzoek bij patienten en aan diermodellen voor neurologische en psychiatrische stoornissen. Docent Biologische en Neuropsychologie bij Atma Jaya Catholic University, Jakarta, nu gastonderzoeker bij Maranatha Christian University, Bandung.

Drs. Flore Lutters  

Flore Lutters (1991) is docent filosofie aan De Nieuwe School en promovendus in de ecofilosofie aan de Vrije Universiteit. Hij behaalde een master in filosofie van cultuur en bestuur aan de Vrije Universiteit en een master in filmstudies aan het RITCS in Brussel. Daarnaast richtte hij het platform Film en Filosofie op, van waaruit hij lezingen geeft bij diverse onderwijsinstituten en filmtheaters in Nederland. Hij is mede-auteur van de boeken "Denken in het Donker met Andrej Tarkovski" (ISVW, 2022), "Tastenderwijs. Twaalf Jonge Filosofen op zoek naar Verdieping" (Eburon, 2023), “On the Earth we Want to Live” (Springer Nature, 2025)

dr. Peter van Nunen  

Dr. Peter van Nunen (1951) volgde de opleiding tolk-vertaler (Russisch, Engels) te Antwerpen en studeerde Theaterwetenschappen, Slavistiek en Germanistiek te Leipzig. Promoveerde bij Tindemans over de Russische theaterregisseur Meyerhold.
Docent aan diverse opleidingen tolk-vertaler; oprichter van het Nederlandsse Cultuurcentrum te Moskou en geeft leiding aan het MNM-Ruslandcentrum te Maastricht.
Geeft voordrachten en verzorgt lezingen over geschiedenis, kunst en literatuur van Rusland en de voormalige Sovjetstaten (waaronder Resten van een wereldrijk en Armenië, de jongere zus van Judea).

Uit eerdere cursusevaluaties:
"Ik heb van de cursus genoten. 
Dhr. van Nunen is een zeer bevlogen en kundig spreker."

" Deze cursus heeft mijn verwachtingen overtroffen! Heel boeiend, goed gebracht!"


Sint-Petersburg – 300 jaar moord en doodslag

Van tsaar Peter tot president Poetin, van 1703 tot 2026, zijn gevangenschap, verbanning en moord de sleutelwoorden die bij de machthebbers van Rusland horen. Sint-Petersburg mag dan wel een “westerse” stad zijn, ze ligt vooral in het noorden van het oosten.   

bekijk cursus

Russen in verzet

De Russische geschiedenis verteld aan de hand van de kunst en de rol die kunst speelt – het verhaal van schrijvers en schilders uit dat Russische volk die met hun werk de achterkant van de Russische samenleving laten zien en opkomen voor de onderdrukten en achtergestelden.

bekijk cursus

Midden-Europa – opnieuw slagveld tussen oost en west

Fascinerende verhalen over het verdwenen Midden-Europa – over de mensen, hun cultuur, kunst en literatuur – helpen ons de tragische geschiedenis van deze regio beter te begrijpen. Dat begrip is essentieel om te voorkomen dat Midden-Europa opnieuw een speelbal van de geschiedenis wordt.

bekijk cursus

Drs. Gerard Olthof  

Na zijn studie contemporaine Geschiedenis aan de Radbouduniversiteit te Nijmegen, werkte Gerard Olthof in het voortgezet onderwijs, eerst als docent, later als rector en onderwijsbestuurder. Sinds 2018 geeft hij lezingen over diverse historische onderwerpen. Hij publiceerde enkele reisgidsen en historische artikelen over Rome. Met zijn reisbureau Amor-Roma verzorgt hij kleinschalige cultuurreizen naar de Eeuwige Stad voor cultureel geïnteresseerden. Daarnaast is hij bestuurlijk actief.


Israël en Palestina

Sinds 7 oktober 2023 staat Israël weer in de schijnwerpers. Onder welke omstandigheden is deze staat in 1948 gesticht en welke lange geschiedenis van de Joden gaat eraan vooraf? Hoe leidde de stichting tot het ontstaan van het Palestijnse vluchtelingenprobleem en wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen sinds 1948 geweest?

bekijk cursus

drs. Evert-Jan Ouweneel  

Drs. Evert Jan Ouweneel studeerde cum laude af als filosoof en ontwikkelde een bijzondere interesse voor grote maatschappelijke ontwikkelingen in heden en verleden. Zijn lezingen bereiken een wereldwijd publiek: van politici tot executives en van studenten tot theaterpubliek. Meer informatie op www.evertjanouweneel.nl.

Uit eerdere cursusevaluaties:
'Een uitmuntend spreker die een uitgebreide materie overzichtelijk presenteert.'

'Mijn kennis over de geschiedenis is flink opgefrist. De blik op de toekomst is daardoor beter geworden.'

' Compliment voor de deskundigheid, stiptheid en met name strakke tempo dat werd aangehouden door Ouweneel!'

'Fantastische cursus: verfrissend, helder, super gepresenteerd.'


Democratie in een dag

Democratie behoort tot de beste én meest kwetsbare uitvindingen van de mens. Wat zijn haar sterkten en zwakten, kansen en bedreigingen in onze tijd, zowel nationaal als internationaal? Genoeg te bespreken. In één dag wordt u bijgepraat.

bekijk cursus

De wereldgeschiedenis in één dag

Laat u in één dag bijpraten over 5000 jaar geloof, geweld, geluk en gedoe. Van de oudste beschavingen in het Oosten naar de moderne beschavingen in het Westen, en weer terug. Begrijp waarom sommige beschavingen bloeiden, terwijl andere achterbleven. 

bekijk cursus

Prof. dr. Peter Rietbergen  

Peter Rietbergen is vanaf 1993 (en sinds 2016 emeritus-) hoogleraar cultuur- en wereldgeschiedenis, Radboud Universiteit Nijmegen. Was tevens verbonden aan het Koninklijk Nederlands Instituut te Rome en aan Christ Church College, Oxford. Belangrijkste recente publicatie: Europe: A Cultural History (London, Routledge, 2020).

 


De VOC en het globaliseringsproces

De VOC, een samenwerkingsverband van Nederlandse handelaren, was van de late 16e tot de 18e eeuw een invloedrijke speler in Azië. Haar commerciële, diplomatieke, militaire en culturele impact droeg bij aan Europa’s verbrede wereldbeeld en het begin van de globalisering.

bekijk cursus

Prof.dr. David Rijser  

David Rijser is classicus en publicist. Hij promoveerde aan de UvA op een proefschrift over de relatie tussen poëzie en beeldende kunst in de Renaissance, Raphael’s Poetics (AUP 2012). In 2016 verscheen Een telkens nieuwe Oudheid. Of: hoe Tiberius in New Jersey belandde (AUP 2016). Sinds 2018 is hij bijzonder hoogleraar Recepties van de Klassieke Oudheid aan de Rijksuniversiteit Groningen. In april ‘24 verschijnt bij Boom Arachne en de Imams.

Uit eerdere cursusevaluaties:
"Boeiende presentatie door didactisch begaafde docent van hoog niveau."
"Graag meer van deze erudiete, deskundige docent."


Grieken, Romeinen, Saracenen & Noormannen

De baai van Napels bezit niet alleen spectaculair natuurschoon: nu vergeten maar nog voortreffelijk bewaard is er misschien wel de mooiste sculptuur en architectuur uit de hoge Middeleeuwen in Italië te zien, eendrachtig vervaardigd door Byzantijnse, Romeinse, Lombardische en Saraceense meesters. 

bekijk cursus

Prof. dr. Bert van Roermund  

Hoogleraar (em.) Rechtsfilosofie en Politieke Filosofie (1989- 2012) Tilburg University Law School (Dep. Public Law & Governance). Gasthoogleraar o.a. KU Leuven, Venice International University, SFU Krasnoyarsk). Tien jaar (2013-23) maandelijkse opiniebijdrage regionale bladen van DPGMedia. Voormalig lid van Commissies Ethiek in de zorg voor verstandelijk gehandicapten (De Winckelsteegh, Amarant). Voormalig lid Ledenraad Vredesbeweging PAX. Voor publicaties zie webpagina.


Redden we de rechtsstaat?

In de westerse wereld staat de rechtsstaat momenteel zeer onder druk. Een filosofische bezinning op zijn grondslagen kan bijdragen tot weerbaarheid tegen aanvallen door populisme, instrumentalisme en nationalisme. Want wat verdedigen we eigenlijk als we de rechtsstaat willen verdedigen?

bekijk cursus

Dr. Niko Roorda  

Dr. Niko Roorda werkt sinds 1991 aan duurzame ontwikkeling, als docent, onderwijsontwikkelaar, adviseur en auteur van circa twintig boeken. Hij promoveerde in 2010 aan de Universiteit Maastricht. Roorda ontving de Nationale Prijs voor Innovatie en Duurzame Ontwikkeling, en werd in 2018 door Leren voor Morgen gekozen tot Duurzame Docent van het Jaar. Zijn nieuwste studieboek “Basisboek Duurzame Ontwikkeling” (5e editie) verscheen in 2025 gelijktijdig in het Nederlands, Engels en Duits.

 Marcel van Schoor  

Dhr. Marcel van Schoor studeerde vier jaar Geologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hierna heeft hij als reisleider tien jaar voor de reisorganisatie SNP gewerkt en daarbij veel bestemmingen met vulkanen bezocht. Op dit moment is hij werkzaam als landmeter/ maatvoerder bij een ingenieursbureau. Naast deze baan geeft hij regelmatig cursussen en lezingen over geologische onderwerpen, heeft hij een bestuursfunctie bij een afdeling van de Nederlandse Geologische Vereniging en organiseert hij geologische excursies.

UIt eerdere evaluaties over deze docent:
"Mede door zeer bekwame docent ben ik dolenthousiast. 
Die dag ging een geheel onbekende wereld voor me open. Een prachtdag."

""Het was een genot! Het college was leerzaam, verfrissend, en de gang door Den Bosch verhelderend.  
Zwijmelen."

"Het enthousiasme en de kennis van de docent is onovertroffen". 


Krachten op de aardkorst

De cursus behandelt de gevolgen van de aardse dynamiek op de gesteenten van de aardkorst. 

De krachten die de gesteenten ondergaan, uiten zich op velerlei manieren. De cursus geeft een overzicht van de mooie en indrukwekkende structuren die dit oplevert.

bekijk cursus

drs. Joris van Sleeuwen  

Drs. Joris van Sleeuwen is in 1991 als kunsthistoricus afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Leiden. Voordien behaalde hij in 1982 aan de KU Nijmegen zijn doctoraal geschiedenis. Hij is gespecialiseerd in architectuurgeschiedenis. Vanaf 1987 is hij werkzaam in het volwassenenonderwijs en verzorgt hij HOVO-cursussen, lezingen en kunstreizen.

Uit eerdere evaluaties over deze docent:

"Een levendige docent die je meeneemt in zijn passie voor architectuur, kunst en geschiedenis. Hij vertelt echt een verhaal. De stof die hij als pdf aanbiedt, is een verdieping op wat hij verteld heeft. Heerlijk! Dat is college geven".

"Joris is een bijzonder aimabele, enthousiaste en inspirerende docent. Hij weet de stof op een leuke maar ook deskundige manier te verlevendigen. Een topper!


Architectuur in Frankrijk vanaf 1900

Deze cursus is een ‘grand tour’ door Frankrijk, waarbij aandacht wordt besteed aan de belangrijke ontwikkelingen op het gebied van de moderne architectuur vanaf ca. 1900. Er wordt een (virtueel) bezoek gebracht aan steden als Lille, Metz, Nancy, Dijon, Lyon, Marseille, Aix-en-Provence, Biarritz, Rouen … en uiteraard ook aan Parijs.

bekijk cursus

Moderne Architectuur in België

Na 1918 neemt België een opvallende positie in binnen de architectuur. Dit komt mogelijk doordat men daar architectuur ziet als een basisbehoefte, waarbij theoretische stromingen ondergeschikt zijn aan praktische noodzaak. Deze cursus geeft een overzicht van de geschiedenis van de Belgische architectuur vanaf ca. 1918 tot nu.

bekijk cursus

Kunst en Architectuur in dialoog of verweven verleden

Tijdens deze wintercursus wordt een analyse gemaakt van het karakter en de gevolgen van de artistieke uitwisselingen tussen Italië enerzijds en Duitsland en de Nederlanden anderzijds in de periode 1450-1625. In welke mate beïnvloedde men elkaar en werden elementen van buiten opgenomen in de eigen kunst en architectuur.

bekijk cursus

 Rico Sneller  

Rico Sneller doceerde lange tijd filosofie en ethiek aan de universiteit Leiden. Momenteel is hij betrokken bij diverse initiatieven, zowel landelijk (Vrije Academie, ISVW, Jungiaans Instituut, Instituut voor verdrongen filosofie, Filosofisch Leerhuis Fiat lux, Filosofie Oost West) als mondiaal (Alternative Perspectives and Global Concerns, Outre-Lignes). Hij is gastdocent bij de Alfarabi universiteit te Almaty (Kazachstan) en bij de Universidad La Salle in Bogota (Colombia).

Rico Sneller houdt zich bezig met https://www.outre-lignes.org/de grensgebieden tussen filosofie en ervaring: het onbewuste, creativiteit en inspiratie, mystiek, synchroniciteit, enz. Zijn speciale belangstelling gaat uit naar denkers als Ludwig Klages, Hans Driesch, Hermann Friedmann, Carl du Prel en andere ‘psychofilosofen’. 

Uit eerdere cursusevaluaties:
"Uitstekende gepassioneerde en ontzettend vakinhoudelijk gevulde docent. Chappeau!"
"Rico Sneller geeft onderhoudend en vol enthousiasme onderwijs van academisch niveau."
“Sympatieke leraar en geeft ook goed les.”

Drs. Reinier Sonneveld  

Reinier Sonneveld is zelfstandig schrijver en onderzoeker. Er werden 17 boeken van hem uitgegeven, romans en populair-wetenschappelijk, waarvan er ruim 250.000 werden verkocht. Ook verscheen hij regelmatig op tv vanwege zijn expertise. Hij studeerde af aan de Theologische Universiteit in Kampen (tegenwoordig Utrecht) en werd in Hilversum opgeleid als scenarioschrijver. Zijn werk stelt religieuze manipulatie aan de kaak en is gericht op religieuze innovatie.

Uit eerdere cursusevaluaties:
"Wat weet Reinier veel. Hij vertelt bevlogen en weet de cursisten te boeien regelmatig met humor. Heel knap.
Ook heeft hij een prachtige powerpoint met voorbeelden van bekende kunstenaars." 
“Docent bracht het stof boeiend en luchtig . Ik heb genoten!”


De mythen van de wereld

Alle culturen hebben mythen om levensmysteries te verklaren. In ‘De mythen van de werend’ hoort u 60 verhalen vol humor en inzicht. U ontdekt verrassende overeenkomsten tussen mythen wereldwijd en wat die onthullen over de mens, ook in onze moderne tijd.

bekijk cursus

De Bijbel in één dag

‘De Bijbel in één dag’ is een wervelende stoomcursus over het invloedrijkste boek op aarde. De 100 belangrijkste verhalen worden kleurrijk en met humor verteld, in een heldere samenhang, aan de hand van 100 bijpassende kunstwerken. Ideaal voor wie nog maar weinig kent van de Bijbel, maar ook wie ermee is opgegroeid ontdekt veel nieuws.

bekijk cursus

 Gerko Tempelman  MA

Gerko Tempelman is filosoof en theoloog  en houdt zich bezig met de diepere menselijke drijfveren. Daarbij verdiept hij zich in wat hij ideeëngeschiedenis noemt, of: hoe het komt dat mensen denken zoals ze denken. Gerko was oprichter van het Death Café Nederland (gesprekken over de dood rond de koffietafel). Hij maakt als docent de filosofie toegankelijk aan de hand van vragen. Gerko over zijn filosofie: https://www.youtube.com/watch?v=1uivZ0js2k8
 

Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Petje af voor de docent. Zoveel kennis, het gemak waarmee hij de cursus gaf, de beleving, de uitstraling. Enorm goed."
"Zeer verzorgde presentatie, docent had goed contact met de cursisten. Leuke didactische vaardigheden. Dus: Perfect"
"Gerko Tempelman heeft een dag lang met veel inspiratie kennis overgedragen. Didactisch sterk. Een erg leuke dag die nog dagen tot nadenken stemde!"
"Zeer inspirerend, uitnodigend en goed geconstrueerde opzet om de grote lijnen en de filosofen weer te geven."

 


Wie is er bang voor A.I.?

Met de komst van ChatGPT lijkt het gesprek over kunstmatige intelligentie in twee kampen verdeeld: enthousiast optimisme en angst. Maar als we dieper kijken, zijn de filosofische vragen achter A.I. niet nieuw of angstaanjagend. Het is daarom tijd voor een meer doordachte, filosofische benadering van kunstmatige intelligentie.

bekijk cursus

Fake news versus de feiten

’De waarheid bestaat niet’ zeiden we tot voor kort tegen elkaar. En toen werd het crisis. Corona, polarisatie, klimaat, oorlog. Feiten blijken belangrijk. Maar zijn die dan wel waar? Wat is eigenlijk waar? En hoe weten we dat? De filosofie kan helpen, maar ontmaskert ook ons eigen fake news.

bekijk cursus

 Joop van Velzen  MSc

Joop van Velzen, M.Sc. is schrijver en docent muziekgeschiedenis. Hij heeft zich jarenlang zowel in Nederland als in Canada academisch geschoold in de geschiedenis van de westerse klassieke muziek. Hij publiceerde de meerdelige biografie: Clara Schumann & Johannes Brahms: een biografie van een muzikale vriendschap in brieven en noten. Meer informatie over de docent: www.musicinlife.nl

Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Joop van Velzen is een bezielend mens, hij ademt muziek door al zijn poriën en een begenadigd spreker, en toch bescheiden."

" De doceerstijl is prettig, enthousiast, toegankelijk".

"Een van de waardevolste themadagen die ik meegemaakt heb". (themadag Matthaus Passion)
 


Weihnachtshistorie én Weihnachtsoratorium

Kennismaken met Historia der Geburt Jesu Christi van Heinrich Schütz en dit genre vervolmaakt zien én horen in Bachs Weihnachtsoratorium vormt een prachtige en inspirerende voorbereiding op de feestdagen!

bekijk cursus

dr. Ton Vink  

Dr. Ton Vink is filosoof en promoveerde met een proefschrift over David Hume en publiceerde daarna met regelmaat over Hume, bijvoorbeeld in David Hume. A tercentenary tribute, (Ann Arbor, Michigan) een bundel verschenen ter gelegenheid van de 300-jarige geboortedag van Hume.

 Hans Vogels  

Hans Vogels, opgeleid als beeldend kunstenaar, heeft een jarenlange ervaring als docent kunst- en cultuurgeschiedenis in het hoger onderwijs (academie voor interieurdesign en styling). Zijn brede belangstelling loopt uiteen van beeldende kunst en architectuur vanaf de klassieke oudheid tot en met nu, Hij probeert de 'droge informatie' boeiend te maken voor een breed publiek door ook aandacht te besteden aan anekdotes en bijzondere achtergrondinformatie. 


Design en architectuur vanaf 1850

Deze cursus verkent de evolutie van design en architectuur vanaf 1850, van eclectische pracht tot modernistische soberheid en postmodernistische speelsheid. Aan de hand van stromingen, iconische ontwerpen en vernieuwende technieken ontdek je hoe smaak, functie en materiaalgebruik het visuele landschap blijvend hebben veranderd.

bekijk cursus

Prof. dr. Peer Vries  

Prof. dr. Peer Vries studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Leiden, waar hij ook promoveerde. Hij was van 1979 tot 2007 verbonden aan het Instituut voor Geschiedenis van diezelfde universiteit. Vervolgens was hij onder meer bijzonder hoogleraar in Nijmegen, gastdocent aan de London School of Economics en in China, en gewoon hoogleraar aan de Universiteit Wenen. Van 2016 tot 2021 was hij fellow aan het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam. Zijn werk richt zich vooral op economische geschiedenis en global history. Meer informatie en publicaties zijn te vinden op peervries.com.

 


Fascistische ideologie in Europa, 1919-1945

Er is alom sprake van een terugkeer van het fascisme. Fascistische bewegingen hadden in Europa nooit meer aanhang dan tussen 1919 en 1945. Wat was hun ideologie? Waar kwam zij vandaan en hoe verhield zij zich tot andere ideologieën? Wie waren er ontvankelijk voor? Is een terugkeer van een dergelijk fascisme waarschijnlijk?

bekijk cursus

Hoe democratieën verdwijnen in Europa 1919-1939

De parlementaire democratie staat in Europa onder druk. 
De euforie van na de val van het communisme is verdwenen. 
Een soortgelijke omslag trad op in de periode tussen beide wereldoorlogen toen Europa uiteindelijk veel meer dictaturen dan democratieën kende. Wat kan de studie van die periode ons leren over het functioneren van democratie?

bekijk cursus

 Rob Walrecht  

Rob Walrecht (1959) zet zich sinds 1978 enthousiast in voor de popularisering van de sterrenkunde, met vele duizenden gastlessen op scholen (o.a. met het eerste mobiele planetarium ter wereld!) en publiekspresentaties. Sinds 1985 geeft hij eigen producten uit, waaronder boeken, bouwplaten van sterrenkundige instrumenten en modellen en posters, maar is het meest bekend van de planisfeer: hét hulpmiddel om de sterren en sterrenbeelden te leren herkennen. Zijn planisferen zijn al in 17 talen uitgebracht, met de Engelse versies voor de hele bewoonde wereld. 

Steeds meer faam krijgt zijn jaarlijkse, zeer complete basiscursus ‘Leer het heelal begrijpen!’, opgezet rond de drie boeken van zijn serie Genieten van de sterrenkunde, en de bijzondere cursussen met professionele astronomen en andere wetenschappers.

dr. Jos Wassink  

Dr. Jos Wassink studeerde geschiedenis en na zjin examen hogere archiefambtenaar heeft hij gewerkt bij het Rijksarchief in Noord-Brabant en als gemeentearchivaris van Weert.  Zijn proefschrift handelt over rechtspraak en bestuur in de periode 1568-1795. Toen hij provinciaal historicus van Utrecht werd, ging hij weer in ’s-Hertogenbosch wonen. Nu heeft hij weer tijd om zich bezig te houden met zijn passie: de geschiedenis van Brabant in de zeventiende en achttiende eeuw.

Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Enthousiaste docent die mede met zijn zeer brede kennis van de materie vlot kan inspelen op vragen van de cursisten."
"Alle lof voor de docent. Een gedreven man, met veel liefde voor zijn vak. Hij wilde van de cursus een succes maken en hij had er veel werk van gemaakt."


Leergang Brabant onder het calvinistisch bewind (1648-1795), deel 3

De cursus behandelt de organisatiestructuren van de maatschappij in Brabant in de 17e en 18e eeuw. Hoe functioneerden de lokale overheden en de corporaties en hoe zaten armenzorg, defensie, openbare voorzieningen, economie etc. in elkaar? We leren de haarvaten van de maatschappij in Staats-Brabant in de 17de en 18de eeuw kennen.  

bekijk cursus

Drs. Hans Wijgergangs  

Hans Wijgergangs studeerde kunstgeschiedenis in Leiden en behaalde zijn eerstegraads lesbevoegdheid in 1996. Sinds 2002 is hij als conservator werkzaam bij het RKD - Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis in Den Haag. Zijn specialisatie geldt de beeldende kunst uit de moderne periode, steeds in de context van het verleden en de hedendaagse kunst. 


De ivoren toren van de kunstenaar

Het symbolisme was een korte, maar krachtige en zeer invloedrijke stroming in de beeldende kunsten en de literatuur aan het eind van de 19e eeuw. Vooral in Frankrijk, maar ook in België en Nederland sloeg deze vernieuwende beweging in als een bom. 

bekijk cursus

drs. Thea Willemsen  

Drs. Thea Willemsen studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam met als specialisatie laatmiddeleeuwse schilderkunst. Ze geeft al jaren cursussen en lezingen, onder andere bij diverse HOVO-instellingen. Daarnaast organiseert zij excursies.

Uit eerdere evaluaties:
“Zeer informatief met een uitstekende presentatie”
"Een uitstekende docente , een interessante dag!!"
“De cursus was fantastisch. Als Thea Willemsen nog een keer komt, schrijf ik me onmiddellijk weer in”.

dr. Andreas Wismeijer  

Dr. Andreas Wismeijer heeft na zijn afstuderen aan de Universiteit van Tilburg zes jaar aan de Vrije Universiteit van Barcelona gewerkt als docent en onderzoeker. Zijn onderzoek richt zich met name op de persoonlijkheidspsychologie en de relatie tussen het hebben van geheimen en welzijn.

Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Uitstekende docent die de stof deskundig, boeiend en met humor uiteenzet."

" Boeiend en leerzaam met een didactisch zeer goede docent."

" De interessante stof, de interactie en de deskundigheid en erg prettige stijl van kennisoverdracht door de docent maken het voor mij een feestje." 


Leergang Psychologie, deel 6

Talloze wetenschappelijke experimenten naar hoe mensen zich gedragen resulteren in een schat aan kennis. Tijdens deze cursus inventariseren wij de praktische toepassingen van psychologische kennis en zien wij hoe groot de rol is van psychologie in alledaagse situaties en omgevingen.

bekijk cursus

Groen geluk

Tijdens deze studiedag verkennen we de psychologische waarde van natuur voor de mens. Waarom doet groen ons goed? Ontdek het effect van de natuur op ons welbevinden. Duik in de biofilie, het brein en de rol van geur, kleur en vorm.

bekijk cursus

Hechting: Samen veilig

Hoe wij omgaan met onze sociale wereld wordt beïnvloed door de vroege leerervaringen met onze ouders of verzorgers. Dit wordt hechting genoemd: de duurzame emotionele relatie tussen een kind en de opvoeders. Deze vroege ervaringen met de opvoeders vormt de blauwdruk waarmee wij vervolgens onze sociale relaties vormgeven.

bekijk cursus

Gezondheidspsychologie

De gezondheidspsychologie richt zich op de bestudering van het veelbesproken maar slecht begrepen snijvlak van lichaam en geest. Aan de hand van het biopsychosociaal model en de nieuwste wetenschappelijke inzichten wordt de interactie tussen lichaam en geest belicht.

bekijk cursus

Drs. Kees Wisse  

The American Dream in Music

In slechts 250 jaar ontwikkelden de VS een unieke muziekcultuur. Deze cursus gaat op zoek naar de Amerikaanse muziek, lopend van de oorspronkelijke bewoners, via de smeltkroes van talloze immigranten, de jazz en amusementsmuziek, tot de spannende experimenten van de laatste honderd jaar.

bekijk cursus

Prof. dr. Theo de Wit  

Wat gebeurde er in de 20e eeuw in Europa – politiek, cultureel en religieus?

Wat was de politieke rode draad van de twintigste eeuw – en hoe werkt die vandaag nog door? In deze cursus bespreken we zes toonaangevende denkers over dit thema, van Arendt tot Sloterdijk, en sluiten af met de toekomstgerichte vraag: kunnen wij leren écht vér te denken?

bekijk cursus

 Paul Wouters  

Dr. Paul Wouters studeerde filosofie in Gent, was 18 jaar directeur van de Internationale School voor Wijsbegeerte (Leusden) en werkte vervolgens als organisatieadviseur o.m. bij Berenschot. Hij is als docent verbonden aan de School of Thinking van de Vrije Universiteit Brussel.


Filosofie is een werkwoord

De kern van de (Westerse) filosofie is dat we nu, na een evolutie van vele eeuwen, beschikken over acht heel verschillende manieren van denken: niet minder dan acht verschillende verhoudingen tussen ons waarnemende en denkende bewustzijn en het object ervan.

bekijk cursus

Leven met complexiteit

Velen ervaren hun leefomgeving als complex en verwarrend, wat de zoektocht naar zingeving onder druk kan zetten. Tijdens deze themadag verdiepen we ons in het fenomeen complexiteit en verkennen we manieren om zin te ervaren en vorm te geven op drie dimensies: hoofd, hart en handen

bekijk cursus

drs. Arnold Ziegelaar  

Arnold Ziegelaar studeerde wijsbegeerte aan de Universiteit Leiden en is docent filosofie in het hoger onderwijs. Hij is verbonden aan opleidingen tot geestelijk begeleider bij de Hogeschool InHolland en het OVP. Daarnaast werkt hij voor verschillende HOVO-instellingen en voor de Internationale School voor Wijsbegeerte. Zijn interessegebied is breed en ligt vooral bij levensfilosofie, bewustzijnsfilosofie en godsdienstfilosofie. In 2015 verscheen zijn boek Aardse mystiek en in 2016 Oorspronkelijk bewustzijn bij ISVW uitgevers. 

Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Uitstekende docent, didactisch goed onderlegd, prettige contactlegging."
"Het was uitdagend voor de hersenen en een training in denken en begrip en dat was leuk. Een veeleisende docent die de colleges knap heeft opgebouwd."


Denker en Ziener

In deze collegereeks passeren de belangrijkste thema’s van Nietzsches denken. Het wordt uitgelegd als religieus en profetisch denken dat verbonden is geraakt met morele catastrofes in de 20e eeuw. We onderzoeken waarom Nietzsches denken tegelijk bevrijdend als gevaarlijk is

bekijk cursus

Leergang thematische inleiding filosofie, deel 4

Het vierde deel van de leergang behandelt ethiek en esthetiek. Ethiek omvat goed en kwaad, moraliteit, met opvattingen van Aristoteles, Kant, Schopenhauer, Nietzsche en Levinas. Esthetiek gaat over ervaringen van schoonheid, verhevenheid, het desolate en het ogenblik.  
We onderzoeken opvattingen van Plotinus, Kant en Heidegger aan de hand van schilderijen en gedichten.  

bekijk cursus

Brochures