Docenten HOVO Brabant
De kwaliteit van ons onderwijs staat en valt bij de kwaliteit van onze docenten. De selectie van docenten gebeurt dan ook zorgvuldig en altijd na een persoonlijk gesprek. De docenten zijn deskundig op hun vakgebied en benoembaar in het hoger onderwijs. Daarnaast zijn zij gemotiveerd aan studenten vanaf 50 jaar college te geven.
Hieronder ziet u het overzicht van de docenten die momenteel actief zijn en een cursus aanbieden. Wanneer u klikt op de naam van de docent, ziet u een foto, een kort cv en de curusssen die de docent geeft.
Wouter van Beek werkte lang als cultureel antropoloog aan de Universiteit van Utrecht, en zette van 2007-2016 de leerstoel Antropologie van de Religie aan Tilburg University. Hij verrichtte uitgebreid veldwerk onder de Kapsiki/Higi van Noord Kameroen en Noordoost Nigeria en onder de Dogon van Mali waarover hij veel publiceerde. Daarnaast deed hij onderzoek in Namibië. Zijn belangrijkste specialisaties daarin zijn de schriftloze religies, toerisme en orale tradities. |
Jan Belgers (1965) begeleidt al zo’n 25 jaar poolexpedities in het noord en zuidpoolgebied. Dit zijn voornamelijk toeristische expedities met expeditieschepen, maar ook wetenschappelijke expedities. Vanuit zijn marien biologische achtergrond, hij is werkzaam geweest bij het Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ), heeft hij onder andere poolonderzoek verricht in Groenland en heeft hij aan boord van een ingevroren onderzoeksschip overwinterd in Antarctica. Recentelijk was hij expeditieleider op de twee grote wetenschappelijke SEES expedities naar Spitsbergen.
Jan van den Berg is emeritus-hoogleraar Cyber Security. Vanaf 1989 was hij verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam waar hij onderzoek deed op het gebied van de Computational Intelligence. In 2006 keerde hij terug naar de TU Delft waar hij zijn werk rond Data Analytics vervolgde aangevuld met onderzoek op het terrein van Cyber Security. Hij werd er in 2013 benoemd tot hoogleraar. In 2015 werd hij ook benoemd als hoogleraar aan de Universiteit Leiden.
Artificial Intelligence (AI) is een technologie die de laatste jaren steeds meer in opkomst is. De komst van ChatGPT wordt als baanbrekend gezien en de ontwikkelingen die erbij komen kijken gaan hard. Maar wat is AI nou eigenlijk? Wat kan het wel en niet? Wat zijn de succesverhalen en de mislukkingen?
Drs. R.P.F. (Rein) Bijkerk is militair-historicus en tevens gespecialiseerd in de verhouding tussen maatschappij en krijgsmacht. Ook veteranenthema’s behoren tot zijn werkterrein. Rein Bijkerk heeft een reeks publicaties op zijn naam staan en is onder meer gastdocent aan het Instituut Defensie Leergangen (onderdeel van de Nederlandse Defensie Academie). Daarnaast geeft hij in zijn woonplaats Veenendaal leiding aan een project voor onderwijsuitvallers en is hij bestuurlijk actief.
Drs. Kees Boele is bioloog en afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na een carrière in o.a. botanische tuinen is hij nu al jaren docent voor o.a. verschillende seniorenacademies en actief als natuurpresentator en schrijver.
Uit eerdere cursusevaluaties:
'Hele fijne cursus (het weer zat ook mee), uitstekende cursusleider met veel kennis en goede gerichtheid op de deelnemer, goede keuzes voor bestemmingen in het buitengebied (bereikbaar, soortenrijk), cursus is een cadeautje voor jezelf.'
'Uitstekende cursus, erin houden! Cursusleider ook, hij is heel goed.'
Drs. Petra Bolhuis rondde in 1995 samen met drs. Theo Meereboer een doctoraalscriptie filosofie af over Hannah Arendt en Michel Foucault. Petra Bolhuis rondde een studie Orthopedagogiek af (RUG 1991). Ze heeft sinds tien jaar een eigen filosofische praktijk van waaruit zij cursussen en lezingen verzorgt over het snijvlak tussen theorie en praktijk:. www.maieutiek.nl
Review van cursisten
"Een bevlogen docente met passie voor het actuele onderwerp en in staat haar publiek van begin tot einde te boeien. Mijn complimenten."
"De docent had de moeilijke leerstof volledig in haar kennis opgekomen en kon daardoor zeer adequaat reageren op vragen."
Lichaam en geest worden anno 2025 als eenheid opgevat, maar iedereen kent de ervaring ‘Ik wil wel maar mijn lijf wil niet’. In deze cursus maakt u kennis met diverse filosofische perspectieven op lichaam en geest en de effecten daarvan op onze zelfervaring.
Eric Bolle is filosoof, germanist en de vertaler van Hölderlins stukken over Sophocles en Pindarus. Hij promoveerde in 1981 aan de Universiteit van Amsterdam over Nietzsche. In de jaren 1985-1986 ontving hij een stipendium van de Fritz Thyssen Stiftung om onderzoek te doen naar Heideggers Hölderlin-interpretaties. Recentelijk heeft hij dit onderzoek weer opgepakt. In 2016 publiceerde hij bij ASPeditions in Brussel Hölderlin & Heidegger. Een andere aanvang voor de filosofie. Bolle is als docent werkzaam geweest in het voortgezet en hoger onderwijs.
Carla van Bree studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en aan de Universiteit van Utrecht. Vanaf 1996 werkt ze als docent kunstgeschiedenis voor volksuniversiteiten (Eindhoven, Den Bosch), seniorenverenigingen (K.V.G., N.V.V.H, K.B.O.) en opleidingen (Perk Interieur). Daarnaast is ze sinds 1993 rondleider bij het museum De Pont in Tilburg. Ze geeft cursussen over verschillende thema’s en periodes, met de nadruk op de periode 1850-1940.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Carla van Bree is een bijzonder sympathieke docent met brede kennis en een enthousiaste presentatie".
"Heel prettige docent, prima voorbereid".
“Voortreffelijke docent. Vakinhoudelijk en qua presentatie/didactiek geweldig! Bovendien erg aardig en benaderbaar”.
In het derde deel van de vierdelige leergang wordt de kunstenaar steeds autonomer. De hang naar het verleden blijft, maar de eerste voorzetten van de grote vernieuwingen van de 20e eeuw worden gedaan: de realiteit wordt stapje voor stapje losser gelaten, maar nog niet helemaal.
Dr. R (Remko) van Broekhoven studeerde journalistiek, en politicologie & bestuurskunde aan de VU. Hij promoveerde in 2016 aan de UU op een politiek-filosofische dissertatie. Hij doceerde aan de HU, UU en Universiteit Leiden; en geeft les bij HOVO Utrecht, Volksuniversiteit Utrecht en The School of Life Amsterdam. Hij publiceerde drie publieks-filosofische boeken: ‘Staat van tederheid’ (2007); ‘Verbeter de wereld, begin om halfelf’ (2011); en ‘De wereld omgekeerd’ (2020). (Foto Fjodor Buis)
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Uitstekende docent/spreker. Goed voorbereid. En daagt me uit tot verdere reflectie op mijn eigen denken en handelen".
" Prettige deskundige docent. Goede interactie met de groep".
“Prima docent. Goede interactie met cursisten en een geweldige spreker. Echt heel goed”.
Een cursus waarin we naar deze tijd en wereld kijken met een stoïcijnse blik: betrokken en in het besef dat we deel vormen van een groter geheel. Maar ook betrekkelijk onverstoorbaar vanuit het idee dat berusting mogelijk is als beïnvloeding onmogelijk blijkt.
Peter Burgers studeerde geschiedenis aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (cum laude) en behaalde aansluitend een master’s degree aan de Universiteit van Oxford. Daarnaast deed hij onderzoek aan de Westfälische Wilhelms-Universität te Münster en op het Nederlands Instituut te Rome.
Hij was werkzaam aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en aan de Universiteit van Oxford. Momenteel werkt hij op Gymnasium Beekvliet.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"De opbouw van de materie in de cursus is door de docent zeer goed opgezet. Door steeds relevante achtergrondinformatie mee te nemen bij de uiteenzetting van belangrijke gebeurtenissen, krijg je een mooi compleet beeld van de geschiedenis."
Deze cursus brengt u naar de oevers van de Nijl en de Congo, twee van ’s werelds langste en machtigste rivieren. Uitbuiting, genocide, racisme, politieke berekening en pure hebzucht leiden rechtstreeks naar het duistere hart van de mens. Het moderne imperialisme in Afrika.
In de jaren tachtig daalt de temperatuur opnieuw. Rusland raakt in oorlog in Afghanistan. De VS steunen de vijanden van Rusland en bouwen een ruimteschild. De falende Sovjet-economie en Amerikaanse druk leiden tot hervorming. Dit resulteert in een snelle ineenstorting van het Sovjet-imperium, terwijl nieuwe gevaren opdoemen.
Drs. Nelleke Canters was hogeschooldocent filosofie aan de Fontys Hogescholen te Eindhoven, onderzoeker aan het Nietzsche Kolleg te Weimar en bestuurslid van de Wijsgerige Kring Eindhoven. Ze is directeur van het Centrum voor Filosofie & Kunst te Budel en verzorgt ieder jaar een denkvakantie in samenwerking met diverse buitenlandse universiteiten.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"We bespraken een zeer moeilijk boek, dat door aanvulling van de colleges begrijpelijk werd. Dit was uitermate bevredigend."
"Ik deel niet zo gauw negens uit, maar in dit geval zeker op zijn plaats."
Wat zijn wij vandaag geworden in het licht van het verleden? Wie zijn we eigenlijk? In Psycho-politiek (2017) luidt Byung-Chul Han’s basisstelling: het neoliberale prestatiesubject verbeeldt zich vrij en soeverein te zijn maar is in feite onderworpen aan en veroordeeld tot de absolute knechtschap van verinnerlijkte controledwang en zelfexploitatie.
Josée Claassen is kunsthistorica, gespecialiseerd in het doceren over beeldende kunst in combinatie met (klassieke) muziek. Zij studeerde aan de universiteit Leiden en gaf daar ook gastcolleges. Zij is een veel gevraagde spreekster in musea en bij allerlei in beeldende kunst en muziek geïnteresseerde groepen. Meestal komt de muziek die zij laat horen uit geluidsboxen, maar soms werkt zij ook samen met musici en klinkt de muziek live.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Ik heb deze cursus ervaren als interessant en vooral als een fijne ontspanning, vooral ook door de combinatie met muziek".
"De combinatie van muziek , beelden en uitleg: Top !"
Berlijn, Brussel, Amsterdam, Moskou/St.Petersburg, Parijs en New York (circa 1880- circa 1960), gezien door de ogen van de beeldend kunstenaars en componisten. In deze collegereeks vol bijzondere, interessante verhalen en prachtige afbeeldingen hoort u bovendien mooie, bijpassende muziek.
Verdiepende themadag met bijpassende muziek over het impressionisme naar aanleiding van de tentoonstelling “Impressionisme en de stad Parijs” in het Kunstmuseum in Den Haag vanaf 25 februari 2025.
Prof.Dr. Peter Demant studeerde geschiedenis en promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in Internationale Betrekkingen, i.h.b. het Midden-Oosten. Demant was tien jaar onderzoeker aan de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem en doceerde 15 jaar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit van São Paulo in Brazilië. Hij was betrokken bij dialoogprojecten en vredesgesprekken tussen Israëliërs en Palestijnen. Sinds zijn terugkeer naar Nederland verzorgt hij o.m. cursussen aan diverse HOVO’s.
Zie de cursusbeschrijving voor meer informatie over de docenten.
Jan Donders studeerde algemene economie in Tilburg en promoveerde ook aldaar. Hij werkte bij de universiteit, de SER, het Ministerie van Economische Zaken, het CPB en het Ministerie van Financiën. In 2005-2022 was hij vervolgens verantwoordelijk voor de economie-opleidingen van de Rijksacademie voor Financiën, Economie en Bedrijfsvoering en voor het Economentraineeship BOFEB. Op dit moment werkt hij nog in deeltijd voor BOFEB. Zijn publicaties liggen vooral op het terrein van de macro-economie en de openbare financiën.
Deze interactieve cursus reikt kennis aan die van pas komt bij het doorgronden van de economische samenhangen en het begrijpen van het gevoerde sociaaleconomische beleid. Aandacht krijgen theorieën die ons inzicht in de economische samenhangen kunnen vergroten en diverse instituties van het economische leven in Nederland.
Drs. Frederik Erens (1970) studeerde aan de Rijksuniversiteit Utrecht politieke en Oost-Europese geschiedenis. Hij is met name gespecialiseerd in de geschiedenis en actualiteit van de Baltische landen. Ook heeft hij een studie gedaan naar de toegepaste kunst en architectuur uit de periode 1880-1940. Tevens is hij wekzaam als reisleider voor cultuurreizen.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Zeer te waarderen dat de docent aspecten van de kunst ook zo goed weet te plaatsen in ruimere historische context."
"Bijzonder vriendelijke en deskundige docent. Een hele mooie cursus."
"Docent zeer kundig in materie, boeiend lesgever, vriendelijk in omgang. Perfecte inspirerende docent."
De Nederlandse VOC bouwde een handelsimperium in de 'gordel van Smaragd'. In de 19e en 20e eeuw verenigden zij het eilandenrijk en legden de basis voor het onafhankelijke Indonesië. Deze cursus behandelt de rol van Nederlanders en Indonesiërs in de dekolonisatie, vooral tussen 1900-1960.
Tussen 1890 en 1930 was er in Nederland en daarbuiten een vernieuwingsbeweging te zien die door middel van kunst en architectuur de gehele maatschappij wilde verbeteren. Deze vernieuwing was te zien op het gebied van kunst, architectuur, toegepaste kunst en mode.
De nieuwe EU-lidstaten zoals Polen, Tsjechië, Hongarije, Slovenië en Kroatië hebben een complexe geschiedenis van grote rijken en verdeelde kleine staten. Geschiedenis vormt een essentieel onderdeel van de nationale identiteit van veel Midden-Europeanen. Deze cursus verkent hun trots en gevoeligheden.
Beatrice de Graaf (1976) bekleedt de leerstoel History of International Relations & Global Governance aan de Universiteit Utrecht (sinds februari 2014). In december 2019 is ze benoemd tot faculteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Ze is, onder andere, lid van de Academia Europaea, voorzitter van de Strategische Adviesraad TNO Defensie en Veiligheid en lid van het Adviesorgaan Commandant Landstrijdkrachten. Daarnaast is ze extern faculteitslid bij het Institute for Advanced Study (IAS) van de Universiteit van Amsterdam.
Ze studeerde Moderne Geschiedenis en Duitse taal en Cultuur in Utrecht en Bonn (1998, cum laude) en ontving haar PhD van de Universiteit Utrecht in 2004 (over de DDR, de Nederlandse kerken en de vredesbeweging, onderscheiden met de Max van der Stoel Human Rights Award).
Prof. dr. Beatrice de Graaf trapt het nieuwe jaar van HOVO Brabant en de winteracademie op maandagmiddag 6 januari af met een inspirerende lezing. Ze onthult hoe de geschiedenis in onze moderne tijd wordt ingezet als krachtig wapen in oorlog en geweld. Mis deze unieke kans niet om haar inzichten te ontdekken!
Tanja Groenendijk-de Vos heeft zich na haar afstuderen als Amerikanist zich verder toegelegd op het Amerikaanse politieke systeem, Amerikaanse verkiezingen, en trans-Atlantische relaties,in het bijzonder die tussen Nederland en Amerika. Tanja doceert over zowel de actuele politiek als over hoe het Congres en het Amerikaanse Hooggerechtshof met ‘Equal Justice for All’ opereert en over het ontstaan van de Amerikaanse (business)cultuur.Geeft cursussen aan bijvoorbeeld Erasmus Academie. Geeft lezingen en heeft zitting in de Atlantische Onderwijscommissie.
Dhr. drs. R.M. Groenland studeerde meteorologie en fysische oceanografie aan de universiteit Utrecht. Groenland is werkzaam op het KNMI als vakdocent en meteoroloog.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Docent was deskundig, ging goed op vragen in en enthousiast over zijn beroep".
"Hoge kwaliteit, zowel inhoud als docent".
“Uitstekende, zeer gemotiveerde, bevlogen en bijzonder deskundige docent. Bovendien didactisch goed en ervaren. Mooie opbouw, steeds dieper en tenslotte echt moeilijk. Aandacht verslappen kan niet. Een tien!”
Gepromoveerd kunsthistorica met eigen bedrijf Museumtopics. Was adjunct-directeur van het historische Museum Flehite. Na promotie aan de EUR door HOVO-EUR (Rotterdam) gevraagd als docent Museumbezoek. Inmiddels docent aan verschillende HOVO-instellingen. Tevens reisleider van culturele groepen voor LabrysReizen in Nijmegen. Met daarbij speciale aandacht voor kunstenaarsateliers en voor kunst en cultuur uit het Iberisch Schiereiland.
UIt eerdere cursusevaluaties:
“Goede docent die deelnemers actief betrekt bij het thema”.
“Mooie inhoudelijk goede kennis, aangevuld door de interactie, mogelijk gemaakt door de docent”.
Drs. Johan Hendriks studeerde M.O.-Geschiedenis in Tilburg en Archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkte na zijn leraarschap als stadsarcheoloog van Dordrecht en als hoofd cultureel erfgoed in Breda. Hij schreef diverse boeken en artikelen over archeologische en historische onderwerpen. Hij verzorgt sinds 2011 cursussen op het raakvlak van geschiedenis, archeologie en kunstgeschiedenis voor HOVO in Tilburg en Nijmegen.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Ik was zeer onder de indruk van onze docent. Geschiedenis enthousiast brengen, doorspekt met humor, met fantastische beelden en pakkende teksten als samenvatting."
"Een zeer bevlogen en deskundig docent."
"Uitstekend docent. Gedreven met humor en zeer goed voorbereid.
In de tiende eeuw krijgen de grote landen in Europa vorm en beginnen we ze te herkennen: Duitsland, Engeland, Frankrijk en Rusland. In alle gebieden gaat de staatsvorming vrij moeizaam. Rond het jaar 1000 heeft Europa zo’n beetje zijn bekende vorm gekregen.
Vanaf het begin van de veertiende eeuw raakt Europa op politiek, sociaal-economisch en cultureel gebied in een stroomversnelling. Oorlogen en natuurrampen contrasteren met troubadours en mecenassen. De kunst en cultuur komt tot grote bloei aan de vooravond van een ander Europa.
Studie klinische psychologie aan UvT (afgestudeerd 1984)
Promotie (Bariatric Psychology) aan UvT (gepromoveerd 2008)
Opleiding psychotherapie aan diverse RINO’s
Cognitief gedragstherapeut (supervisor)
Klinisch psycholoog
27 jaar werkzaam geweest in Catharina ziekenhuis Eindhoven (Medische Psychologie)
10 jaar werkzaam in eigen praktijk in Middelbeers
20 jaar docent PostAcademischOnderwijs (PAO Psychologie)
Dr. Ing. Birgit Jürgenhake studeerde architectuur aan het Universiteit in Karlsruhe en werkte als architecte in diverse internationale bureaus. Sinds 2004 is ze assistent professor aan de Faculteit Architectuur van de TU Delft en sinds 2002 regelmatig docent voor het HOVO onderwijs. In 2011 deed ze een onderzoek over het traditionele stadshuis, de Machiya, in Kyoto. Sinds 2018 begeleidt ze een architectuurreis door Japan voor Labrys Reizen.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Was een boeiende dag met een goede docente...geen moment verveeld. Perfect in tijd bewaking"
"Geweldig lesgevende architecte!"
Christ Klep studeerde Oost-Europese en Internationale Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Hij werkte als universitair docent en als wetenschappelijk medewerker bij het ministerie van Defensie. Sinds enkele jaren is hij met name publicist, gastdocent en commentator. Zijn belangstelling loopt uiteen van internationale betrekkingen tot hedendaagse geschiedenis en van politieke theorie tot militaire historie.
UIt eerdere evaluaties:
"De opzet van de cursus 'In het nieuws' was een goed idee. En de docent speelde goed op het actuele nieuws in."
"Ik heb er van genoten! Van de expertise van Chris Klep! Heerlijk...echt inhoud, eerlijke kwaliteit."
"Prima docent: deskundig en positieve mindset."
Huub Kurstjens was van 1981 tm 1998 docent geschiedenis en staatsinrichting aan de Joannes Bosco Mavo en Pax Christi-college te Druten. Vanaf 1993 tm 2022: Toetsdeskundige geschiedenis bij Cito voor het Centraal Examen Geschiedenis.Freelance docent geschiedenis en staatsinrichting aan de lerarenopleiding H.A.N.(Hogeschool Arnhem-Nijmegen) en freelance medewerker voor de SLO (Stichting Leerplanontwikkeling)
Bestuursfuncties: Algemeen Bestuur van de Vereniging van docenten in geschiedenis en staatsinrichting in Nederland (de VGN), secretaris Dante Alighieri Nijmegen, ambassadeur van Euroclio.
Keizer Frederik II van Hohenstaufen, geliefd en gehaat in Italië en Duitsland, roept veel emoties op. Wie was hij? Was hij Duitser of Italiaan? Hoe moet hij beoordeeld worden? Waarom roept hij zoveel emoties op? De cursus onderzoekt deze vragen en meer, met rijke ondersteuning van beeldmateriaal en literatuur.
Dr. Rieke Leenders, antropoloog en Rusland-deskundige, eerder werkzaam bij de afdeling Culturele Antropologie, Universiteit Utrecht, HOVO Utrecht en bij Russische universiteiten. Zij organiseert en geeft colleges over Rusland bij HOVO en andere instellingen (Rusland-colleges) en is lid van de wetenschappelijke adviesraad van het Nederlands Instituut in Sint-Petersburg. Voor HOVO Brabant is zij inhoudelijk verantwoordelijk voor de Leergang ‘De “Russische ziel” ofwel de tragedie van een volk’, voor extra Ruslandcursussen en voor de gastdocenten.
De gastdocenten:
Drs. Hubert Smeets: Smeets is medewerker van NRC en medeoprichter van het kenniscentrum platformraam.nl. Als historicus en journalist schrijft hij over binnenlandse en buitenlandse politiek. Smeets heeft verschillende boeken over Rusland op zijn naam staan. In 2004 verscheen Erfenis van een wereldrijk. Van Sovjet-Unie tot Rusland, dat hij samen met fotograaf Oleg Klimov maakte. Uit 2015 stamt De wraak van Poetin. Rusland contra Europa.
Derek Sauer: Sauer was tot aan de oorlog in Oekraïne media-ondernemer in Moskou. Zijn Vedomosti is onder hem uitgegroeid tot het meest succesvolle financiële dagblad van Rusland. Andere bekende bladen die hij in Rusland heeft uitgegeven zijn The Moscow Times en Russische versies van Playboy, Cosmopolitan, FHM en Men's Health. Na februari 2022 verdween de vrije nieuwsgaring in Rusland en haalde Sauer met succes de nieuwssites The Moscow Times en Meduza naar Nederland.
Dr. Gijs Kessler: Kessler is senior onderzoeker aan het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) in Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in de sociale en economische geschiedenis van Rusland en de Sovjet-Unie. Van 2002 tot 2016 woonde en werkte hij in Moskou, waar hij naast zijn werk voor het IISG lesgaf aan het prestigieuze bachelorprogramma van de New Economic School. In 2022 publiceerde hij het boek Rusland: Land dat anders wil zijn, een terugblik op de dertig jaar verandering in Rusland die hij van nabij meemaakte.
Dr. Gulaz Sibgatullinna: Sibgatullina is universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam en gastonderzoeker aan George Washington University. Eerder studeerde ze in Moskou (Linguïstische Staatsuniversiteit) en Mainz (Johannes Gutenberg Universiteit). Ze is gepromoveerd aan de Universiteit Leiden met een proefschrift over de wisselwerking tussen taal en religie in Rusland. In 2020 publiceerde zij Languages of Islam and Christianity in Post-Soviet Russia.
Rusland is Rusland niet meer. Na bijna drie jaar oorlog is het land niet alleen grondig veranderd, maar voor ons ook praktisch ontoegankelijk geworden. Met een aantal bekende experts uit journalistiek en wetenschap gaan we toch kijken wat daar aan de hand is en hoe dat komt.
Drs. Paul van Leeuwen studeerde technische natuurkunde aan de TU Delft en is daarna vanaf 1976 elf jaar docent natuur- en wiskunde geweest aan het Cardanus college te Doorwerth. In 1987 stapte hij over naar de automatisering. In 1993 haalde Paul zijn Masters kennistechnologie bij het CIBIT in Utrecht. Hij bleef database specialist tot aan zijn pensioen in 2013. Hij bleef zich verdiepen in de fysica vooral kosmologie en kwantumfysica.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"bijzonder kundige en bewogen docent, dat geeft juist iets extra's. "
"prima cursus. zeer goed voorbereide en deskundige docent. Heel goed cursusmateriaal."
Henk Letschert studeerde Politicologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en in Göttingen (Duitsland). Hij was bestuurder van de Voedingsbond FNV, Directeur Internationale Zaken van het Landbouwschap/LTO, senior projectmanager Europa voor de Provincie Brabant, docent Europese Studies aan de Hogenschool NTI, Statenlid in de provincie Zuid-Holland en mediator. Hij is auteur van een boek over Duitsland en geeft colleges en lezingen
Dr. Ruud Licht studeerde Medische Biologie aan de Universiteit van Amsterdam en deed aan verschillende universiteiten onderzoek naar vaccins, auto-immuniteit, stamcellen en tissue-engineering. Momenteel richt hij zich op onderwijs geven en schrijven over wetenschap.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Zeer gedreven en enthousiaste docent"
"Een uitermate deskundige docent die de voor mij nieuwe leerstof goed over weet te brengen".
Elke week staan de wetenschappelijke bladen weer vol met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de levenswetenschappen. De ontwikkelingen van de afgelopen twee jaar worden geduid aan de hand van de eerdere cursussen.
Deze cursus is de tweede van de vierdelige leergang Levenswetenschappen en behandelt de biotechnologie. Biotechnologie is het aanpassen van leven voor onze eigen doeleinden, niet alleen van bacteriën en planten maar ook mensen. De ontwikkelingen gaan snel en zijn soms ingrijpend.
Jos Loonen (1947) studeerde sterrenkunde in Utrecht en vervulde daarna verschillende functies in het hoger onderwijs, de educatieve uitgeverij en enkele ICT-bedrijven. Behalve op het terrein van de astronomie heeft hij ook lezingen en cursussen ontwikkeld over diverse historische onderwerpen, meestal uit de Oudheid. In de geschiedenis van het leven komen beide belangstellingen samen.
Het Griekenland van de Oudheid legde de basis voor de westerse beschaving. We volgen de Griekse geschiedenis vanaf ca. 500 v.C., het begin van de Klassieke periode en de oorlogen met Perzië, via de hoogtijdagen van de klassieke periode naar de nadagen van het Hellenisme en de komst van de Romeinen.
Marinke Marcelis behaalde haar BA en MA Beeldende Kunst aan respectievelijk St.Joost en het Sandberg Instituut, haar MA Filosofie aan Tilburg University. Ze rondde een opleiding tot yogadocent en Socratisch gesprekleider af. Vanaf 2012 werkt ze o.a. als docent filosofie en beeldende kunst binnen Fontys Hogeschool voor de kunsten, daarnaast maakt ze werk als beeldend kunstenaar. Ze is initiatiefnemer van De Rusteloze Jager, een vrijplaats voor filosofie, kunst en yoga.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Zeer fijne docente; inspirerend, enthousiast, kundig! Mooie opbouw (en 'afbouw') van de cursus."
"Zeer prettige, bevolgen en deskundige docent"
Meike Nauta is senior data scientist bij Datacation in Eindhoven en in mei 2023 cum laude gepromoveerd in de informatica aan de Universiteit Twente. Haar expertisegebied is Explainable AI en interpreteerbare beeldherkenning. Haar vernieuwende AI-modellen zijn geen zwarte doos meer en kunnen hun redenering uitleggen aan gebruikers. Meike Nauta won in 2022 de ZEISS Women in IT award en haar onderzoekswerk is gepubliceerd bij internationale topconferenties en erkend met verschillende prijzen.
Dr. Peter van Nunen (1951) volgde de opleiding tolk-vertaler (Russisch, Engels) te Antwerpen en studeerde Theaterwetenschappen, Slavistiek en Germanistiek te Leipzig. Promoveerde bij Tindemans over de Russische theaterregisseur Meyerhold.
Docent aan diverse opleidingen tolk-vertaler; oprichter van het Nederlandsse Cultuurcentrum te Moskou en geeft leiding aan het MNM-Ruslandcentrum te Maastricht.
Geeft voordrachten en verzorgt lezingen over geschiedenis, kunst en literatuur van Rusland en de voormalige Sovjetstaten (waaronder Resten van een wereldrijk en Armenië, de jongere zus van Judea).
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Ik heb van de cursus genoten.
Dhr. van Nunen is een zeer bevlogen en kundig spreker."
" Deze cursus heeft mijn verwachtingen overtroffen! Heel boeiend, goed gebracht!"
Samarkand, een magische naam die de ziel betovert. Het inspireerde dichters in oost en west en is de oorsprong van "De vertellingen van duizend-en-één nacht". Verhalen over de geschiedenis van "het mooiste gelaat dat de aarde de maan ooit heeft getoond".
De Russische geschiedenis verteld aan de hand van de kunst en de rol die kunst speelt – het verhaal van schrijvers en schilders uit dat Russische volk die met hun werk de achterkant van de Russische samenleving laten zien en opkomen voor de onderdrukten en achtergestelden.
In één dag de geschiedenis, maatschappij en cultuur van Estland, Letland en Litouwen vertellen is een uitdaging. De Baltische staten verschillen historisch, sociaal, taalkundig en economisch, maar hun gezamenlijke angst voor Rusland brengt ze samen.
Karel Onwijn is historicus en publicist. Hij reist al sinds eind jaren tachtig door de landen van de voormalige Sovjet-Unie en was er jarenlang correspondent voor de Nederlandse en Belgische pers. Hij geeft ook colleges (Radboud, LU, HU, diverse HOVO’s) en interculturele trainingen (KIT) over deze landen. Hij schreef verschillende boeken waaronder de Dominicusreisgidsen Oekraïne, Georgiӫ-Armeniӫ en Rusland, Landenreeks Baltische landen en Standplaats Moskou.Ook doet hij promotieonderzoek naar ‘Reizen door de Sovjet-Unie tijdens de Koude Oorlog’.
Uit eerdere evaluaties:
"Door jou zeer betrokken en prima opgezette colleges is er voor ons een “wereld” open gegaan."
"Zeker de voorbereidingen, presentatie en warme emotionele/betrokken colleges hebben wij zeer gewaardeerd."
"Ik vind Karel Onwijn een uitstekende en deskundige comtemporain historicus. De themadag zat goed in elkaar en het voorbereidende lesmateriaal is van hoog niveau. Zijn colleges over Belarus zijn een verrijking voor je wereldbeeld en verruimen het historische besef van de tijd waarin we leven."
Drs. Evert Jan Ouweneel studeerde cum laude af als filosoof en ontwikkelde een bijzondere interesse voor grote maatschappelijke ontwikkelingen in heden en verleden. Zijn lezingen bereiken een wereldwijd publiek: van politici tot executives en van studenten tot theaterpubliek. Meer informatie op www.evertjanouweneel.nl.
Uit eerdere cursusevaluaties:
'Een uitmuntend spreker die een uitgebreide materie overzichtelijk presenteert.'
'Mijn kennis over de geschiedenis is flink opgefrist. De blik op de toekomst is daardoor beter geworden.'
' Compliment voor de deskundigheid, stiptheid en met name strakke tempo dat werd aangehouden door Ouweneel!'
'Fantastische cursus: verfrissend, helder, super gepresenteerd.'
50 eeuwen spiritualiteit in één dag, gevolgd door 25 eeuwen Westerse filosofie in één dag.
Een bijzondere kans om beide ontdekkingsreizen eens naast elkaar te zien en aan beide een gereedschapskistje vol wijsheden over te houden.
In één dag wordt u ingewijd in de geschiedenis en huidige staat van Europa. Wat maakte dit continent zo invloedrijk? Wat zijn de huidige kwesties van Europa en hoe staat de EU ervoor ten opzichte van de VS, China en India? Een fascinerende dag vol inzichten en overzichten.
Egyptoloog drs. Huub Pragt is in 1989 afgestudeerd aan de Universiteit Leiden. Na zijn studie egyptologie werd hij werkzaam in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Gedurende tien jaar hield hij zich bezig met educatie en publieksactiviteiten. In januari 2001 richtte hij zijn eigen scholingsinstituut ‘Huub Pragt Egyptoloog’ op. Naast het geven van cursussen en lezingen leidt hij reizen naar Egypte. Hij heeft verscheidene populair-wetenschappelijke boeken en twee historische romans geschreven.
De ‘wonderbaarlijke’ gebeurtenissen die zich hebben voorgedaan tijdens de uittocht van de Israëlieten uit Egypte, kunnen wetenschappelijk worden verklaard. Egyptoloog Huub Pragt heeft een diepgaand onderzoek gedaan naar de halteplaatsen die zijn aangedaan. Daarbij worden de tegenstrijdigheden over de afgelegde route van de exodus opgeheven.
Drs. Constance van der Putten studeerde geschiedenis aan de universiteit van Nijmegen. Haar hoofdvak was sociale en economische geschiedenis. De titel van haar afstudeerscriptie luidde 'Migratie te Maastricht van 1850-1920'. Sinds 1978 doceert zij Geschiedenis aan verschillende onderwijsinstituten.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"De docent kan het verschrikkelijk goed en spannend uitleggen. Ik kijk al uit naar de volgende reeks."
"De docente gaf een mooi genuanceerd beeld van de koninginnen en de tijd waarin ze leefden. Heel anders dan wat ik op school ooit heb geleerd. Vooral van Catharina de Grote heb ik een aanzienlijk genuanceerder en duidelijker beeld gekregen."
Peter Rietbergen is vanaf 1993 (en sinds 2016 emeritus-) hoogleraar cultuur- en wereldgeschiedenis, Radboud Universiteit Nijmegen. Was tevens verbonden aan het Koninklijk Nederlands Instituut te Rome en aan Christ Church College, Oxford. Belangrijkste recente publicatie: Europe: A Cultural History (London, Routledge, 2020).
David Rijser is classicus en publicist. Hij promoveerde aan de UvA op een proefschrift over de relatie tussen poëzie en beeldende kunst in de Renaissance, Raphael’s Poetics (AUP 2012). In 2016 verscheen Een telkens nieuwe Oudheid. Of: hoe Tiberius in New Jersey belandde (AUP 2016). Sinds 2018 is hij bijzonder hoogleraar Recepties van de Klassieke Oudheid aan de Rijksuniversiteit Groningen. In april ‘24 verschijnt bij Boom Arachne en de Imams.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Boeiende presentatie door didactisch begaafde docent van hoog niveau."
"Graag meer van deze erudiete, deskundige docent."
De eerste keizer Augustus heeft aan het begin van onze jaartelling de stad Rome die toen al zo’n 750 jaar oud was een volkomen nieuw gezicht gegeven. Waarom deed hij dat, en vooral hoe? Op deze dag volgen we zijn ideologie, de planologische weerslag en de historische gevolgen ervan.
Waarom zijn de werken van Homerus, Plato, Vergilius en Tacitus klassiek? Omdat deze na de oudheid voortdurend zijn ge- en misbruikt. In zeven colleges onderzoekt David Rijser wat latere lezers en beleidsmakers er mee hebben gedaan, voor welke karren ze zijn gespannen en waarom.
Dhr. Marcel van Schoor studeerde vier jaar Geologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hierna heeft hij als reisleider tien jaar voor de reisorganisatie SNP gewerkt en daarbij veel bestemmingen met vulkanen bezocht. Op dit moment is hij werkzaam als landmeter/ maatvoerder bij een ingenieursbureau. Naast deze baan geeft hij regelmatig cursussen en lezingen over geologische onderwerpen, heeft hij een bestuursfunctie bij een afdeling van de Nederlandse Geologische Vereniging en organiseert hij geologische excursies.
UIt eerdere evaluaties over deze docent:
"Mede door zeer bekwame docent ben ik dolenthousiast.
Die dag ging een geheel onbekende wereld voor me open. Een prachtdag."
""Het was een genot! Het college was leerzaam, verfrissend, en de gang door Den Bosch verhelderend.
Zwijmelen."
"Het enthousiasme en de kennis van de docent is onovertroffen".
Een cursus over de geologische bouw en de bijbehorende grootschalige landschappen van Europa en de lange geologische geschiedenis die hieraan vooraf ging.
Drs. Joris van Sleeuwen is in 1991 als kunsthistoricus afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Leiden. Voordien behaalde hij in 1982 aan de KU Nijmegen zijn doctoraal geschiedenis. Hij is gespecialiseerd in architectuurgeschiedenis. Vanaf 1987 is hij werkzaam in het volwassenenonderwijs en verzorgt hij HOVO-cursussen, lezingen en kunstreizen.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Een levendige docent die je meeneemt in zijn passie voor architectuur, kunst en geschiedenis. Hij vertelt echt een verhaal. De stof die hij als pdf aanbiedt, is een verdieping op wat hij verteld heeft. Heerlijk! Dat is college geven".
"Joris is een bijzonder aimabele, enthousiaste en inspirerende docent. Hij weet de stof op een leuke maar ook deskundige manier te verlevendigen. Een topper!
Betreed de fascinerende wereld van de 20e-eeuwse schilderkunst in de Lage Landen. Ontdek unieke meesterwerken, gevormd door internationale invloeden, en bewonder artistieke hoogtepunten uit de jaren twintig en dertig. Ondanks weinig banden met de avant-garde, bloeiden deze creaties binnen rijke lokale tradities. Een tijdloze reis door kunst en cultuur!
Een mystieke band met de natuur gekoppeld aan een no-nonsense benadering van het strenge klimaat en de bijzondere daglichtcondities in het hoge noorden. Het is de combinatie van een zakelijk functionalisme en een verwijzing naar de eeuwigheid die de Scandinavische architectuur een indruk van tijdloosheid geven.
Met de groeiende aandacht voor cultuur neemt de interesse in gebouwen van culturele instellingen toe. Deze cursus behandelt drie architectuurtypen: theater- en operagebouwen, musea en bibliotheken. Na een kort historisch overzicht worden opvallende voorbeelden uit moderne en hedendaagse architectuur besproken.
Architecten en kunstenaars werkten in bepaalde perioden nauw samen, vaak beïnvloed door de historische context, de wensen van opdrachtgevers en heersende schoonheidsopvattingen. De mooiste resultaten ontstaan wanneer makers elkaar wederzijds inspireren en zich gesteund voelen door opdrachtgevers en gebruikers.
Dr. Pouwel Slurink is een filosoof die al uitgebreid schreef en doceerde over de implicaties van de evolutiebiologie voor de filosofie. Zijn proefschrift uit 2002 heette "Why some apes became humans".
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Cursus met diepgang en ambitie. Alle filosofische thema’s werden zeer verhelderend uitgelegd mede door de uitgebreide kennis van de docent op het gebied van evolutie en filosofie. Door originele inzichten zeer de moeite waard".
"De benadering van de docent naar/met de cursisten vond ik uiterst plezierig: ruimte voor discussie, manier van doceren vond ik voldoende ruimte latend voor andere opvattingen, meningen. Kortom: een waardevolle bijdrage aan mijn "verder kunnen denken".
Uiteindelijk moet iedereen weer opnieuw beginnen met het stellen van vragen, met rondkijken, ervaren, afleiden, puzzelen… Maar we staan wel op de schouders van reuzen – en we moeten vele schouders beklimmen om te zien welk uitzicht het verst reikt, en het meest inzicht geeft.
Dr. Wil Smeets was als onderzoeker en docent verbonden aan de Afdeling Anatomie en Neurowetenschappen VUmc te Amsterdam. Hij heeft meer dan veertig jaar ervaring in het geven van onderwijs in de humane (neuro)anatomie. Sinds zijn pensionering in 2014 is hij nog steeds als coördinator/docent actief betrokken bij de cursus Functional Neuroanatomy bij de Universiteit van Coimbra, Portugal (2014-heden), en de Charité Universitätsmedizin Berlijn (2016-heden).
Rico Sneller doceerde lange tijd filosofie en ethiek aan de universiteit Leiden. Momenteel is hij betrokken bij diverse initiatieven, zowel landelijk (Vrije Academie, ISVW, Jungiaans Instituut, Instituut voor verdrongen filosofie, Filosofisch Leerhuis Fiat lux, Filosofie Oost West) als mondiaal (Alternative Perspectives and Global Concerns, Outre-Lignes). Hij is gastdocent bij de Alfarabi universiteit te Almaty (Kazachstan) en bij de Universidad La Salle in Bogota (Colombia).
Rico Sneller houdt zich bezig met https://www.outre-lignes.org/de grensgebieden tussen filosofie en ervaring: het onbewuste, creativiteit en inspiratie, mystiek, synchroniciteit, enz. Zijn speciale belangstelling gaat uit naar denkers als Ludwig Klages, Hans Driesch, Hermann Friedmann, Carl du Prel en andere ‘psychofilosofen’.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Uitstekende gepassioneerde en ontzettend vakinhoudelijk gevulde docent. Chappeau!"
"Rico Sneller geeft onderhoudend en vol enthousiasme onderwijs van academisch niveau."
Reinier Sonneveld is zelfstandig schrijver en onderzoeker. Er werden 17 boeken van hem uitgegeven, romans en populair-wetenschappelijk, waarvan er ruim 250.000 werden verkocht. Ook verscheen hij regelmatig op tv vanwege zijn expertise. Hij studeerde af aan de Theologische Universiteit in Kampen (tegenwoordig Utrecht) en werd in Hilversum opgeleid als scenarioschrijver. Zijn werk stelt religieuze manipulatie aan de kaak en is gericht op religieuze innovatie.
‘De Bijbel in één dag’ is een stoomcursus over het invloedrijkste boek op aarde. De 100 belangrijkste verhalen worden kleurrijk en met humor verteld, in een heldere samenhang, met 100 bijpassende kunstwerken. Ideaal voor wie weinig kent van de Bijbel, maar ook wie ermee is opgegroeid ontdekt veel nieuws.
Tijdens deze cursus maakt u een culinaire reis door de geschiedenis, maar ook blikken we vooruit naar de revolutionaire innovaties die voor de deur staan. Duidelijk wordt dat de tijd waarin we leefden, weerspiegeld wordt op ons bord.
Lasse van Strien is afgestudeerd als schrijver aan de opleiding Creative Writing, ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten, met een eigen novelle.
Sindsdien werkt ze vanuit haar eigen bedrijf als coach, trainer en docent creatief schrijven bij onder andere: School der Poëzie, Volksuniversiteit Utrecht, HOVO Utrecht, Future Me, Editio en de Vrije Academie.
Elke dag is ze bezig met de woorden om haar heen. De beelden die blijven hangen, de gevoelens, de gedachtes die langskomen op papier te krijgen. Ze werkt graag met mensen om hen het bijzondere gevoel van creatief schrijven te laten ervaren. Ze hecht waarde aan de vraag: wat zijn jouw woorden, wat zien jouw ogen wat een ander misschien niet ziet?
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Zeer gedreven enthousiaste docent. De bijeenkomsten waren een feestje. De verschillende schrijfopdrachten maakte het mogelijk om onbevangen over vroeger te schrijven".
"Lasse is fantastisch, Ze heeft verschillende originele lesvormen gebruikt. Ze heeft me erg geinspireerd om thuis verder te gaan met schrijven en het tempo was precies goed [niet te langzaam of te saai".
Gerko Tempelman is filosoof en theoloog en houdt zich bezig met de diepere menselijke drijfveren. Daarbij verdiept hij zich in wat hij ideeëngeschiedenis noemt, of: hoe het komt dat mensen denken zoals ze denken. Gerko was oprichter van het Death Café Nederland (gesprekken over de dood rond de koffietafel). Hij maakt als docent de filosofie toegankelijk aan de hand van vragen. Gerko over zijn filosofie: https://www.youtube.com/watch?v=1uivZ0js2k8
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Petje af voor de docent. Zoveel kennis, het gemak waarmee hij de cursus gaf, de beleving, de uitstraling. Enorm goed."
"Zeer verzorgde presentatie, docent had goed contact met de cursisten. Leuke didactische vaardigheden. Dus: Perfect"
"Gerko Tempelman heeft een dag lang met veel inspiratie kennis overgedragen. Didactisch sterk. Een erg leuke dag die nog dagen tot nadenken stemde!"
"Zeer inspirerend, uitnodigend en goed geconstrueerde opzet om de grote lijnen en de filosofen weer te geven."
’De waarheid bestaat niet’ zeiden we tot voor kort tegen elkaar. En toen werd het crisis. Corona, polarisatie, klimaat, oorlog. Feiten blijken belangrijk. Maar zijn die dan wel waar? Wat is eigenlijk waar? En hoe weten we dat? De filosofie kan helpen, maar ontmaskert ook ons eigen fake news.
Met de komst van ChatGPT lijkt het gesprek over kunstmatige intelligentie in twee kampen verdeeld: enthousiast optimisme en angst. Maar als we dieper kijken, zijn de filosofische vragen achter A.I. niet nieuw of angstaanjagend. Het is daarom tijd voor een meer doordachte, filosofische benadering van kunstmatige intelligentie.
Martin Tervoort (10-06-1944), werkte vanaf 1975 als psychiater en psychotherapeut binnen de algemene psychiatrie, klinische psychotherapie en verslavingszorg en sinds 1992 binnen de forensische psychiatrie. Als GGZ directeur behandelzaken gaf hij leiding aan een forensisch psychiatrische kliniek. Als raad/deskundige bij de bijzondere kamer van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, nam hij deel aan de behandeling van beroepskwesties inzake de verlenging of beëindiging van de TBS maatregel. Hij zat in diverse klachtencommissies van de GGZ en bleef als coach/begeleider van jonge psychiaters betrokken bij de behandelpraktijk. Zijn ervaring ligt zowel op het gebied van behandeling als beleid, alsmede de raakvlakken tussen volksgezondheid en justitie.
Er wordt onderzocht of psychiatrie een wetenschappelijke discipline is die onafhankelijk is van maatschappelijke invloeden. Het onderscheid tussen afwijkend en psychiatrisch gestoord gedrag is richtinggevend, maar niet altijd duidelijk.
Joop van Velzen, M.Sc. is schrijver en docent muziekgeschiedenis. Hij heeft zich jarenlang zowel in Nederland als in Canada academisch geschoold in de geschiedenis van de westerse klassieke muziek. Hij publiceerde de meerdelige biografie: Clara Schumann & Johannes Brahms: een biografie van een muzikale vriendschap in brieven en noten. Meer informatie over de docent: www.musicinlife.nl
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Joop van Velzen is een bezielend mens, hij ademt muziek door al zijn poriën en een begenadigd spreker, en toch bescheiden."
" De doceerstijl is prettig, enthousiast, toegankelijk".
"Een van de waardevolste themadagen die ik meegemaakt heb". (themadag Matthaus Passion)
De Johannes-Passion van Johann Sebastian Bach is een oratorium dat het lijden en sterven van Jezus volgens het Evangelie van Johannes verbeeldt. Laat u meevoeren door dit eerste passiewerk van Bach, gecomponeerd in slechts drie maanden en voor het eerst uitgevoerd op 7 april 1724 in de Nikolaïkirche in Leipzig.
Filmmuziek wordt doorgaans achteraf geschreven voor de film. De componist schrijft voor elke scene waar de muziek te horen is, werk dat goed moet aansluiten bij de emoties en boodschap die worden afgegeven; welnu, dat gaan we zien en horen!
Yvonne Vetjens behaalde haar Master kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds vijftien jaar schrijft ze artikelen voor verschillende tijdschriften waaronder Kunstenaar Magazine en geeft ze les aan instellingen als – naast HOVO - de Vrije Academie en de Volksuniversiteit. Yvonne behaalde haar Master in de richting van de Middeleeuwse kunst, maar geeft les in alle periodes. Haar bredere interesse ligt op het gebied van teken- en schilderkunst.
Een overzicht van de Westerse kunst in tien lessen. U leert niet alleen over de belangrijkste werken, kunstenaars en stromingen van de Prehistorie tot en met de hedendaagse kunst. We gaan ook in op het hoe en waarom van het maken van de kunst door de eeuwen heen.
Jana Waarts geeft cursussen kunstgeschiedenis vanuit de multidisciplinaire studie cultuurwetenschappen. Zij heeft eigen cursussen kunst en cultuur ontwikkeld en geeft les bij diverse instellingen.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Het is boeiend gepresenteerd, goed gedocumenteerd en visueel uitstekend ondersteund"
"Een geweldige cursus, gegeven door een docente met een enorme kennis van de materie en die ook de actuele informatie verwerkt in haar colleges."
Drs. Heinz Wanders studeerde wis- en natuurkunde en elektronica aan de KMA in Breda. Daarna vervulde hij diverse functies in binnen- en buitenland bij de Koninklijke Luchtmacht. In 1971 behaalde hij in Leiden akte Duits MO-A en van 1972 tot 1977 studeerde hij sociologie in Utrecht en Leiden. Hij verliet de luchtmacht in 1998 en is thans consultant in de wereld van de luchtvaart die hem blijft boeien.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Ik was aangenaam verrast, over het enthousiasme van de docent. En ook de uitleg over zo een moeilijk onderwerp, was heel prettig".
"Het was een heel moeilijke cursus voor iedereen. Maar Heinz heeft deze moelijk te begrijpen materie goed gedoceerd, petje af voor Heinz".
Dr. Jos Wassink studeerde geschiedenis en na zjin examen hogere archiefambtenaar heeft hij gewerkt bij het Rijksarchief in Noord-Brabant en als gemeentearchivaris van Weert. Zijn proefschrift handelt over rechtspraak en bestuur in de periode 1568-1795. Toen hij provinciaal historicus van Utrecht werd, ging hij weer in ’s-Hertogenbosch wonen. Nu heeft hij weer tijd om zich bezig te houden met zijn passie: de geschiedenis van Brabant in de zeventiende en achttiende eeuw.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Enthousiaste docent die mede met zijn zeer brede kennis van de materie vlot kan inspelen op vragen van de cursisten."
"Alle lof voor de docent. Een gedreven man, met veel liefde voor zijn vak. Hij wilde van de cursus een succes maken en hij had er veel werk van gemaakt."
Brabant leed zwaar in de Tachtigjarige Oorlog, vooral de boeren. De strijd in Brabant en de impact op de bevolking worden behandeld. Het hertogdom raakte verscheurd; Staats-Brabant werd geen zelfstandige provincie en kwam onder Haags bestuur. Dit trauma en de verheerlijking van de ‘heldendaden’ komen aan bod.
Hans Wijgergangs studeerde kunstgeschiedenis in Leiden en behaalde zijn eerstegraads lesbevoegdheid in 1996. Sinds 2002 is hij als conservator werkzaam bij het RKD - Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis in Den Haag. Zijn specialisatie geldt de beeldende kunst uit de moderne periode, steeds in de context van het verleden en de hedendaagse kunst.
Vincent van Gogh's leven en werk fascineren nog steeds. Zijn vele brieven bieden inzicht in zijn unieke leef- en denkwereld. Deze cursus biedt een compleet overzicht van zijn ontwikkeling en kunsthistorische context, met nadruk op zijn ideeën, emoties en informatie uit zijn brieven.
Drs. Thea Willemsen studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam met als specialisatie laatmiddeleeuwse schilderkunst. Ze geeft al jaren cursussen en lezingen, onder andere bij diverse HOVO-instellingen. Daarnaast organiseert zij excursies.
Uit eerdere evaluaties:
“Zeer informatief met een uitstekende presentatie”
"Een uitstekende docente , een interessante dag!!"
“De cursus was fantastisch. Als Thea Willemsen nog een keer komt, schrijf ik me onmiddellijk weer in”.
Dr. Andreas Wismeijer heeft na zijn afstuderen aan de Universiteit van Tilburg zes jaar aan de Vrije Universiteit van Barcelona gewerkt als docent en onderzoeker. Zijn onderzoek richt zich met name op de persoonlijkheidspsychologie en de relatie tussen het hebben van geheimen en welzijn.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Uitstekende docent die de stof deskundig, boeiend en met humor uiteenzet."
" Boeiend en leerzaam met een didactisch zeer goede docent."
" De interessante stof, de interactie en de deskundigheid en erg prettige stijl van kennisoverdracht door de docent maken het voor mij een feestje."
Ziekte en gezondheid worden niet alleen door biologische, maar ook door psychologische en sociale factoren bepaald. Tijdens deze cursus zal met behulp van voorbeelden van ziekte én gezondheid de relatie tussen onze geest en ons lichaam in beeld worden gebracht.
De persoonlijkheidspsychologie probeert een antwoord te geven op de vraag hoe mensen omgaan met de wereld om hen heen en bestudeert waarom mensen van elkaar kunnen verschillen maar ook juist op elkaar lijken. Tijdens deze themadag komen de belangrijkste theorieën en inzichten met betrekking tot de persoonlijkheid aan bod.
Tijdens deze cursus maken we kennis met de meest gemaakte denkfouten, cognitieve biases en vooringenomenheden die mensen in het dagelijks leven laten zien. Hoe feitelijk nemen wij de wereld om ons heen waar?
Tijdens deze themadag gaan we kennis maken met inzichten uit de positieve psychologie die ons leven leuker en zinvoller maken. We gaan zien dat ouder worden vele kansen biedt op geluk en welzijn, en met de praktische tips doet u direct uw voordeel.
George Frederic Händel, de ‘Duitse Engelsman’ die decennialang het muziekleven van het 18e-eeuwse Londen bepaalde. Groot componist, maar ook succesvol theaterdirecteur en gewiekst zakenman, die zijn muziek uitstekend wist te verkopen. Een cursus over deze flamboyante persoonlijkheid en zijn onsterfelijke muziek.
Landschap is overal. Hoe meer we begrijpen over het ontstaan en de opbouw van het landschap, hoe meer we herkennen en hoe meer we het gaan waarderen. Dat is het doel van deze cursus: met een andere blik uit treinraam of autoruit kijken. Of vanaf de fiets.
Arnold Ziegelaar studeerde wijsbegeerte aan de Universiteit Leiden en is docent filosofie in het hoger onderwijs. Hij is verbonden aan opleidingen tot geestelijk begeleider bij de Hogeschool InHolland en het OVP. Daarnaast werkt hij voor verschillende HOVO-instellingen en voor de Internationale School voor Wijsbegeerte. Zijn interessegebied is breed en ligt vooral bij levensfilosofie, bewustzijnsfilosofie en godsdienstfilosofie. In 2015 verscheen zijn boek Aardse mystiek en in 2016 Oorspronkelijk bewustzijn bij ISVW uitgevers.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Uitstekende docent, didactisch goed onderlegd, prettige contactlegging."
"Het was uitdagend voor de hersenen en een training in denken en begrip en dat was leuk. Een veeleisende docent die de colleges knap heeft opgebouwd."
De mens zoekt naar zingeving, wat niet vanzelfsprekend is in tijden van oorlog en bedreiging van de natuur. Met inzichten van traditionele denkers wordt onderzocht hoe we ons leven kunnen benaderen. Thema’s zijn onder andere: vriendschap, zelfontplooiing, esthetische ervaring, mystieke filosofie, sterfelijkheid, bewustzijn, en voortbestaan.
De cursus bespreekt het moeilijke probleem van het bewustzijn: wat is bewustzijn en hoe kunnen we bestaan en aard van het bewustzijn verklaren? We staan stil bij belangrijke denkers die bij dit probleem hebben stilgestaan. De nadruk ligt bij het hedendaagse debat in de Engelstalige philosophy of mind.
Marcel S. Zwitser studeerde muziektheorie en muziekwetenschap en promoveerde in 2012 aan de Universiteit Utrecht op een interdisciplinair onderzoek in muziekwetenschap en historische theologie. Hij doceerde zes jaar aan de University College Roosevelt (het internationale Honors College van Universiteit Utrecht) en verzorgt sinds 2000 vanuit Marcel Zwitser Music Lectures cursussen aan verschillende HOVO-instellingen. In 2023 behoorde hij tot een internationaal team aan Bach-musicologen voor een boek over Bachs studiebijbel.
Menige muziekliefhebber beleeft Bachs Weihnachtsoratorium als de kerstmuziek bij uitstek. Musicoloog Dr. Marcel S. Zwitser, gepromoveerd in theologisch Bach-onderzoek, wijdt een studiedag aan Bachs meesterwerk, dat zich overigens niet tot de kerstdagen beperkt.