Docenten HOVO Brabant
De kwaliteit van ons onderwijs staat en valt bij de kwaliteit van onze docenten. De selectie van docenten gebeurt dan ook zorgvuldig en altijd na een persoonlijk gesprek. De docenten zijn deskundig op hun vakgebied en benoembaar in het hoger onderwijs. Daarnaast zijn zij gemotiveerd aan studenten vanaf 50 jaar college te geven.
Hieronder ziet u het overzicht van de docenten die momenteel actief zijn en een cursus aanbieden. Wanneer u klikt op de naam van de docent, ziet u een foto, een kort cv en de curusssen die de docent geeft.
Drs. R.P.F. (Rein) Bijkerk is militair-historicus en tevens gespecialiseerd in de verhouding tussen maatschappij en krijgsmacht. Ook veteranenthema’s behoren tot zijn werkterrein. Rein Bijkerk heeft een reeks publicaties op zijn naam staan en is onder meer gastdocent aan het Instituut Defensie Leergangen (onderdeel van de Nederlandse Defensie Academie). Daarnaast geeft hij in zijn woonplaats Veenendaal leiding aan een project voor onderwijsuitvallers en is hij bestuurlijk actief.
Op dinsdag 10 september organiseert HOVO een lezing is samenwerking met HOVO Utrecht om het nieuwe cursusseizoen te vieren, met inspiratie, ontmoetingen en een voorproefje van het najaarsaanbod. Johan Hendriks bespreekt de opkomst en ondergang van het Karolingische rijk, kern van een tiendelige cursus over de bloei en neergang van deze dynastie in de achtste en negende eeuw. Rein Bijkerk onderzoekt het fenomeen oorlog, een actueel thema gezien de conflicten in Oekraïne en Gaza, en bekijkt oorlog als historisch fenomeen en politiek instrument.
Oorlog en de dreiging van oorlog zijn helaas weer terug. Alle reden dus om, voor een beter begrip van dit gewelddadige fenomeen, het verschijnsel oorlog kritisch te ontleden. Dat zowel in geschiedkundige zin als waar het gaat om het heden en de directe toekomst.
Wouter van Beek werkte lang als cultureel antropoloog aan de Universiteit van Utrecht, en zette van 2007-2016 de leerstoel Antropologie van de Religie aan Tilburg University. Hij verrichtte uitgebreid veldwerk onder de Kapsiki/Higi van Noord Kameroen en Noordoost Nigeria en onder de Dogon van Mali waarover hij veel publiceerde. Daarnaast deed hij onderzoek in Namibië. Zijn belangrijkste specialisaties daarin zijn de schriftloze religies, toerisme en orale tradities. |
Klimaatverandering is misschien wel de grootste uitdaging voor onze wereld, leidend tot heftige, existentiële debatten. Hoe gaan de religies van de mensheid om met weer, klimaat en klimaatverandering? Zijn ze historisch partij in het probleem – zoals wel wordt gesteld – of komen ze er zelf uit voort en hebben ze een rol in de oplossing ervan?
Jan Belgers (1965) begeleidt al zo’n 25 jaar poolexpedities in het noord en zuidpoolgebied. Dit zijn voornamelijk toeristische expedities met expeditieschepen, maar ook wetenschappelijke expedities. Vanuit zijn marien biologische achtergrond, hij is werkzaam geweest bij het Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ), heeft hij onder andere poolonderzoek verricht in Groenland en heeft hij aan boord van een ingevroren onderzoeksschip overwinterd in Antarctica. Recentelijk was hij expeditieleider op de twee grote wetenschappelijke SEES expedities naar Spitsbergen.
De Arctis, boeiend voor velen. Op deze themadag verkennen we diverse aspecten van het noordpoolgebied: geografie, klimaatverandering, intrigerend poollicht en Nederlandse geschiedenis, inclusief 17e-eeuwse walvisvaart. Ook onderzoeken we hedendaagse Nederlandse activiteiten in het poolgebied, met focus op wetenschappelijk onderzoek.
Drs. Kees Boele is bioloog en afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Na een carrière in o.a. botanische tuinen is hij nu al jaren docent voor o.a. verschillende seniorenacademies en actief als natuurpresentator en schrijver.
Uit eerdere cursusevaluaties:
'Hele fijne cursus (het weer zat ook mee), uitstekende cursusleider met veel kennis en goede gerichtheid op de deelnemer, goede keuzes voor bestemmingen in het buitengebied (bereikbaar, soortenrijk), cursus is een cadeautje voor jezelf.'
'Uitstekende cursus, erin houden! Cursusleider ook, hij is heel goed.'
Drs. Petra Bolhuis rondde in 1995 samen met drs. Theo Meereboer een doctoraalscriptie filosofie af over Hannah Arendt en Michel Foucault. Petra Bolhuis rondde een studie Orthopedagogiek af (RUG 1991). Ze heeft sinds tien jaar een eigen filosofische praktijk van waaruit zij cursussen en lezingen verzorgt over het snijvlak tussen theorie en praktijk:. www.maieutiek.nl
Review van cursisten
"Een bevlogen docente met passie voor het actuele onderwerp en in staat haar publiek van begin tot einde te boeien. Mijn complimenten."
"De docent had de moeilijke leerstof volledig in haar kennis opgekomen en kon daardoor zeer adequaat reageren op vragen."
Eric Bolle is filosoof, germanist en de vertaler van Hölderlins stukken over Sophocles en Pindarus. Hij promoveerde in 1981 aan de Universiteit van Amsterdam over Nietzsche. In de jaren 1985-1986 ontving hij een stipendium van de Fritz Thyssen Stiftung om onderzoek te doen naar Heideggers Hölderlin-interpretaties. Recentelijk heeft hij dit onderzoek weer opgepakt. In 2016 publiceerde hij bij ASPeditions in Brussel Hölderlin & Heidegger. Een andere aanvang voor de filosofie. Bolle is als docent werkzaam geweest in het voortgezet en hoger onderwijs.
Carla van Bree studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en aan de Universiteit van Utrecht. Vanaf 1996 werkt ze als docent kunstgeschiedenis voor volksuniversiteiten (Eindhoven, Den Bosch), seniorenverenigingen (K.V.G., N.V.V.H, K.B.O.) en opleidingen (Perk Interieur). Daarnaast is ze sinds 1993 rondleider bij het museum De Pont in Tilburg. Ze geeft cursussen over verschillende thema’s en periodes, met de nadruk op de periode 1850-1940.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Carla van Bree is een bijzonder sympathieke docent met brede kennis en een enthousiaste presentatie".
"Heel prettige docent, prima voorbereid".
Dit tweede deel van de vierdelige leergang behandelt de ‘herontdekking’ of wedergeboorte van de klassieken, de uitschieters van het maniërisme, de uitbundige barok en frivole rococo en terug naar de basis, het neo-classicisme.
Kunstenaarsparen spreken tot de verbeelding: wat maakten ze als zelfstandig kunstenaar, hoe was de onderlinge chemie en beïnvloeding? We bespreken het werk van de afzonderlijke kunstenaars maar kijken natuurlijk ook naar wat ze samen tot stand brachten.
Dr. R (Remko) van Broekhoven studeerde journalistiek, en politicologie & bestuurskunde aan de VU. Hij promoveerde in 2016 aan de UU op een politiek-filosofische dissertatie. Hij doceerde aan de HU, UU en Universiteit Leiden; en geeft les bij HOVO Utrecht, Volksuniversiteit Utrecht en The School of Life Amsterdam. Hij publiceerde drie publieks-filosofische boeken: ‘Staat van tederheid’ (2007); ‘Verbeter de wereld, begin om halfelf’ (2011); en ‘De wereld omgekeerd’ (2020). (Foto Fjodor Buis)
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Uitstekende docent/spreker. Goed voorbereid. En daagt me uit tot verdere reflectie op mijn eigen denken en handelen".
" Prettige deskundige docent. Goede interactie met de groep".
Een cursus waarin we onze vermeende zekerheden onder handen nemen: aannames die ons bevallen, een prettig gevoel geven, onbetwistbaar lijken. Maar waar je ook het nodige tegenin kunt brengen. En wie kan ons daarbij beter helpen dan ‘de filosoof met de hamer’: Friedrich Nietzsche?
Peter Burgers studeerde geschiedenis aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (cum laude) en behaalde aansluitend een master’s degree aan de Universiteit van Oxford. Daarnaast deed hij onderzoek aan de Westfälische Wilhelms-Universität te Münster en op het Nederlands Instituut te Rome.
Hij was werkzaam aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en aan de Universiteit van Oxford. Momenteel werkt hij op Gymnasium Beekvliet.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"De opbouw van de materie in de cursus is door de docent zeer goed opgezet. Door steeds relevante achtergrondinformatie mee te nemen bij de uiteenzetting van belangrijke gebeurtenissen, krijg je een mooi compleet beeld van de geschiedenis."
De Koude oorlog gaat een periode van ontspanning in. Ondertussen blijven kleinere conflicten in Zuidoost-Azië, Afrika en Zuid-Amerika voortwoekeren. In het westen worden de grenzen van de groei bereikt. Terwijl de Sovjet-Unie vastloopt in bureaucratie en economische stagnatie, kondigt zich een Chinese wederopstanding aan.
Drs. Nelleke Canters was hogeschooldocent filosofie aan de Fontys Hogescholen te Eindhoven, onderzoeker aan het Nietzsche Kolleg te Weimar en bestuurslid van de Wijsgerige Kring Eindhoven. Ze is directeur van het Centrum voor Filosofie & Kunst te Budel en verzorgt ieder jaar een denkvakantie in samenwerking met diverse buitenlandse universiteiten.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"We bespraken een zeer moeilijk boek, dat door aanvulling van de colleges begrijpelijk werd. Dit was uitermate bevredigend."
"Ik deel niet zo gauw negens uit, maar in dit geval zeker op zijn plaats."
Taylor verkent bronnen van het zelf, zoals Augustinus, Montaigne, Seneca, die zelfonderzoek en verinnerlijking aanmoedigden. Hij benadrukt dat hun visie breder is dan het hedendaagse mensbeeld; Taylor beschouwt de mens als een 'zelf te midden van andere zelven'.
Josée Claassen is kunsthistorica, gespecialiseerd in het doceren over beeldende kunst in combinatie met (klassieke) muziek. Zij studeerde aan de universiteit Leiden en gaf daar ook gastcolleges. Zij is een veel gevraagde spreekster in musea en bij allerlei in beeldende kunst en muziek geïnteresseerde groepen. Meestal komt de muziek die zij laat horen uit geluidsboxen, maar soms werkt zij ook samen met musici en klinkt de muziek live.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Ik heb deze cursus ervaren als interessant en vooral als een fijne ontspanning, vooral ook door de combinatie met muziek".
"De combinatie van muziek , beelden en uitleg: Top !"
Graag nodigen we u van harte uit voor de opening van het cursusjaar 2024-2025 op dinsdag 17 september in het Natuurmuseum in Tilburg. Docent Josee Claassen zal het jaar feestelijk openen met een lezing over kunstenaar James Ensor. In 2024 is het 75 jaar geleden dat James Ensor overleed. Een uitstekende gelegenheid om u te verdiepen in het leven en de kunst van deze markante schilder.
Graag nodigen we u van harte uit voor de opening van het cursusjaar 2024-2025 op dinsdag 17 september in het Natuurmuseum in Tilburg. Docent Josee Claassen zal het jaar feestelijk openen met een lezing over kunstenaar James Ensor. In 2024 is het 75 jaar geleden dat James Ensor overleed. Een uitstekende gelegenheid om u te verdiepen in het leven en de kunst van deze markante schilder.
Vier kunstenaarsportretten met muziek: Jan van Eyck, Jeroen Bosch, Pieter Bruegel en Peter Paul Rubens. Holland had Vermeer en Rembrandt, maar de Zuidelijke Nederlanden hadden veel eerder kunstenaars die grote invloed uitoefenden op de kunst in heel Europa.
Zie de cursusbeschrijving voor meer informatie over de docenten.
Vijf gerenommeerde wetenschappers delen in deze tweede cursusreeks vanuit diverse vakgebieden inzichten over duurzaamheid, milieu en de energietransitie. Thema’s als kernenergie, zonnestroom, het elektriciteitssysteem en de regulering en governance van de energietransitie passeren de revue
Drs. Frederik Erens (1970) studeerde aan de Rijksuniversiteit Utrecht politieke en Oost-Europese geschiedenis. Hij is met name gespecialiseerd in de geschiedenis en actualiteit van de Baltische landen. Ook heeft hij een studie gedaan naar de toegepaste kunst en architectuur uit de periode 1880-1940. Tevens is hij wekzaam als reisleider voor cultuurreizen.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Zeer te waarderen dat de docent aspecten van de kunst ook zo goed weet te plaatsen in ruimere historische context."
"Bijzonder vriendelijke en deskundige docent. Een hele mooie cursus."
"Docent zeer kundig in materie, boeiend lesgever, vriendelijk in omgang. Perfecte inspirerende docent."
Tussen 1890 en 1930 was er in Nederland en daarbuiten een vernieuwingsbeweging te zien die door middel van kunst en architectuur de gehele maatschappij wilde verbeteren. Deze vernieuwing was te zien op het gebied van kunst, architectuur, toegepaste kunst en mode.
Deze cursus geeft in vogelvlucht een overzicht van de gecompliceerde geschiedenis van Oekraïne en Belarus als een verklaring voor de benarde geopolitieke positie waarin zij zich in 2022 bevinden. Naast de politiek krijgt u tevens een kort overzicht van de kunst en architectuur die er te vinden is.
De nieuwe lidstaten van de Europese Unie kennen een rijke maar zeer gecompliceerde geschiedenis. Door de eeuwen heen ontstonden grote rijken, maar ook delingen in kleine staten. Geschiedenis is dan ook belangrijk voor de nationale identiteit en cultuur van veel Midden-Europeanen. Wat is hun trots en wat zijn hun gevoeligheden? In deze cursus gaan we daarmee kennis maken.
Tanja Groenendijk-de Vos heeft zich na haar afstuderen als Amerikanist zich verder toegelegd op het Amerikaanse politieke systeem, Amerikaanse verkiezingen, en trans-Atlantische relaties,in het bijzonder die tussen Nederland en Amerika. Tanja doceert over zowel de actuele politiek als over hoe het Congres en het Amerikaanse Hooggerechtshof met ‘Equal Justice for All’ opereert en over het ontstaan van de Amerikaanse (business)cultuur.Geeft cursussen aan bijvoorbeeld Erasmus Academie. Geeft lezingen en heeft zitting in de Atlantische Onderwijscommissie.
Keiharde strijd om het Witte Huis: weer Trump of de 1e vrouwelijke Amerikaanse president Harris? Wat motiveert de Amerikaanse kiezer om te gaan stemmen? Het draait om opkomst. Wordt je stem gehoord in dit systeem? Wiens belangen zitten achter $$$ campagnegeld? Welke staten zijn waarom cruciaal? Hoe zit het verkiezingssysteem in elkaar met Electoral College en gerrymandering Kiesdistricten?
Dhr. drs. R.M. Groenland studeerde meteorologie en fysische oceanografie aan de universiteit Utrecht. Groenland is werkzaam op het KNMI als vakdocent en meteoroloog.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Docent was deskundig, ging goed op vragen in en enthousiast over zijn beroep".
"Hoge kwaliteit, zowel inhoud als docent".
Gepromoveerd kunsthistorica met eigen bedrijf Museumtopics. Was adjunct-directeur van het historische Museum Flehite. Na promotie aan de EUR door HOVO-EUR (Rotterdam) gevraagd als docent Museumbezoek. Inmiddels docent aan verschillende HOVO-instellingen. Tevens reisleider van culturele groepen voor LabrysReizen in Nijmegen. Met daarbij speciale aandacht voor kunstenaarsateliers en voor kunst en cultuur uit het Iberisch Schiereiland.
UIt eerdere cursusevaluaties:
“Goede docent die deelnemers actief betrekt bij het thema”.
“Mooie inhoudelijk goede kennis, aangevuld door de interactie, mogelijk gemaakt door de docent”.
Drs. Johan Hendriks studeerde M.O.-Geschiedenis in Tilburg en Archeologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkte na zijn leraarschap als stadsarcheoloog van Dordrecht en als hoofd cultureel erfgoed in Breda. Hij schreef diverse boeken en artikelen over archeologische en historische onderwerpen. Hij verzorgt sinds 2011 cursussen op het raakvlak van geschiedenis, archeologie en kunstgeschiedenis voor HOVO in Tilburg en Nijmegen.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Ik was zeer onder de indruk van onze docent. Geschiedenis enthousiast brengen, doorspekt met humor, met fantastische beelden en pakkende teksten als samenvatting."
"Een zeer bevlogen en deskundig docent."
"Uitstekend docent. Gedreven met humor en zeer goed voorbereid.
Op dinsdag 10 september organiseert HOVO een lezing is samenwerking met HOVO Utrecht om het nieuwe cursusseizoen te vieren, met inspiratie, ontmoetingen en een voorproefje van het najaarsaanbod. Johan Hendriks bespreekt de opkomst en ondergang van het Karolingische rijk, kern van een tiendelige cursus over de bloei en neergang van deze dynastie in de achtste en negende eeuw. Rein Bijkerk onderzoekt het fenomeen oorlog, een actueel thema gezien de conflicten in Oekraïne en Gaza, en bekijkt oorlog als historisch fenomeen en politiek instrument.
In 751 wordt de periode van de Merovingers door een staatsgreep opgevolgd door die van de Karolingers. Karel de Grote doet het oude Romeinse Rijk in Europa herleven. Het is het begin van een ongekende rijkdom op religieus, sociaal, economisch en cultureel gebied.
In de zogenaamde ‘hoge middeleeuwen’ ontwikkelt Europa zich verder. In de architectuur kennen we de romaanse en gotische bouwkunst en zien we verdere ontwikkelingen van kastelen. Er worden steden gesticht en kruistochten georganiseerd. Pausen, monniken en ridderorden beheersen de religieuze wereld.
Studie klinische psychologie aan UvT (afgestudeerd 1984)
Promotie (Bariatric Psychology) aan UvT (gepromoveerd 2008)
Opleiding psychotherapie aan diverse RINO’s
Cognitief gedragstherapeut (supervisor)
Klinisch psycholoog
27 jaar werkzaam geweest in Catharina ziekenhuis Eindhoven (Medische Psychologie)
10 jaar werkzaam in eigen praktijk in Middelbeers
20 jaar docent PostAcademischOnderwijs (PAO Psychologie)
Deze cursus behandelt de korte geschiedenis van de (cognitieve) gedragstherapie en de leerprincipes van gewenst en ongewenst gedrag: klassieke en operante conditionering. Verder maakt u kennis met een aantal veel voorkomende psychische klachten en hoe deze binnen de gedragstherapie behandeld kunnen worden.
Dr. Ing. Birgit Jürgenhake studeerde architectuur aan het Universiteit in Karlsruhe en werkte als architecte in diverse internationale bureaus. Sinds 2004 is ze assistent professor aan de Faculteit Architectuur van de TU Delft en sinds 2002 regelmatig docent voor het HOVO onderwijs. In 2011 deed ze een onderzoek over het traditionele stadshuis, de Machiya, in Kyoto. Sinds 2018 begeleidt ze een architectuurreis door Japan voor Labrys Reizen.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Was een boeiende dag met een goede docente...geen moment verveeld. Perfect in tijd bewaking"
"Geweldig lesgevende architecte!"
Christ Klep studeerde Oost-Europese en Internationale Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Hij werkte als universitair docent en als wetenschappelijk medewerker bij het ministerie van Defensie. Sinds enkele jaren is hij met name publicist, gastdocent en commentator. Zijn belangstelling loopt uiteen van internationale betrekkingen tot hedendaagse geschiedenis en van politieke theorie tot militaire historie.
UIt eerdere evaluaties:
"De opzet van de cursus 'In het nieuws' was een goed idee. En de docent speelde goed op het actuele nieuws in."
"Ik heb er van genoten! Van de expertise van Chris Klep! Heerlijk...echt inhoud, eerlijke kwaliteit."
"Prima docent: deskundig en positieve mindset."
Huub Kurstjens was van 1981 tm 1998 docent geschiedenis en staatsinrichting aan de Joannes Bosco Mavo en Pax Christi-college te Druten. Vanaf 1993 tm 2022: Toetsdeskundige geschiedenis bij Cito voor het Centraal Examen Geschiedenis.Freelance docent geschiedenis en staatsinrichting aan de lerarenopleiding H.A.N.(Hogeschool Arnhem-Nijmegen) en freelance medewerker voor de SLO (Stichting Leerplanontwikkeling)
Bestuursfuncties: Algemeen Bestuur van de Vereniging van docenten in geschiedenis en staatsinrichting in Nederland (de VGN), secretaris Dante Alighieri Nijmegen, ambassadeur van Euroclio.
Dr. Rieke Leenders, antropoloog en Rusland-deskundige, eerder werkzaam bij de afdeling Culturele Antropologie, Universiteit Utrecht, HOVO Utrecht en bij Russische universiteiten. Zij organiseert en geeft colleges over Rusland bij HOVO en andere instellingen (Rusland-colleges) en is lid van de wetenschappelijke adviesraad van het Nederlands Instituut in Sint-Petersburg.
Drs. Paul van Leeuwen studeerde technische natuurkunde aan de TU Delft en is daarna vanaf 1976 elf jaar docent natuur- en wiskunde geweest aan het Cardanus college te Doorwerth. In 1987 stapte hij over naar de automatisering. In 1993 haalde Paul zijn Masters kennistechnologie bij het CIBIT in Utrecht. Hij bleef database specialist tot aan zijn pensioen in 2013. Hij bleef zich verdiepen in de fysica vooral kosmologie en kwantumfysica.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"bijzonder kundige en bewogen docent, dat geeft juist iets extra's. "
"prima cursus. zeer goed voorbereide en deskundige docent. Heel goed cursusmateriaal."
De informatie die een experiment kan opleveren speelt een grote rol in hoe de wereld zich in dat experiment gedraagt. Om dat te begrijpen is het nodig om het ontstaan van de fysica, de kwantumfysica en de ontwikkelingen daarin met een open geest te bestuderen.
Henk Letschert studeerde Politicologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en in Göttingen (Duitsland). Hij was bestuurder van de Voedingsbond FNV, Directeur Internationale Zaken van het Landbouwschap/LTO, senior projectmanager Europa voor de Provincie Brabant, docent Europese Studies aan de Hogenschool NTI, Statenlid in de provincie Zuid-Holland en mediator. Hij is auteur van een boek over Duitsland en geeft colleges en lezingen
Dr. Ruud Licht studeerde Medische Biologie aan de Universiteit van Amsterdam en deed aan verschillende universiteiten onderzoek naar vaccins, auto-immuniteit, stamcellen en tissue-engineering. Momenteel richt hij zich op onderwijs geven en schrijven over wetenschap.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Zeer gedreven en enthousiaste docent"
"Een uitermate deskundige docent die de voor mij nieuwe leerstof goed over weet te brengen".
We worden constant bestookt door ziekmakers. Toch worden we zelden ziek, dankzij ons afweersysteem. Welke onderdelen van het afweersysteem zijn er allemaal en hoe werken deze samen. We zullen daarbij vooral kijken naar de reactie op virussen, zoals Corona.
Celbiologie onderzoekt hoe cellen werken en hoe deze samen de weefsels en de systemen van het lichaam vormen. Waar cellen niet goed samenwerken ontstaat ziekte. Een steeds beter begrip van de celbiologie lijdt tot nieuwe therapieën, zoals (mRNA-)vaccins en tot meer inzicht in wat leven eigenlijk is. Deze cursus is de eerste van de vierdelige leergang Levenswetenschappen.
Jos Loonen (1947) studeerde sterrenkunde in Utrecht en vervulde daarna verschillende functies in het hoger onderwijs, de educatieve uitgeverij en enkele ICT-bedrijven. Behalve op het terrein van de astronomie heeft hij ook lezingen en cursussen ontwikkeld over diverse historische onderwerpen, meestal uit de Oudheid. In de geschiedenis van het leven komen beide belangstellingen samen.
Het Griekenland van de Oudheid legde de basis voor de westerse beschaving. We volgen de Griekse geschiedenis vanaf de Minoïsche en Myceense beschaving, vanaf 2000 v.C., naar de opkomst van het vasteland in de Archaïsche tijd en het begin van de klassieke tijd, rond 500 v.C.
Marinke Marcelis behaalde haar BA en MA Beeldende Kunst aan respectievelijk St.Joost en het Sandberg Instituut, haar MA Filosofie aan Tilburg University. Ze rondde een opleiding tot yogadocent en Socratisch gesprekleider af. Vanaf 2012 werkt ze o.a. als docent filosofie en beeldende kunst binnen Fontys Hogeschool voor de kunsten, daarnaast maakt ze werk als beeldend kunstenaar. Ze is initiatiefnemer van De Rusteloze Jager, een vrijplaats voor filosofie, kunst en yoga.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Zeer fijne docente; inspirerend, enthousiast, kundig! Mooie opbouw (en 'afbouw') van de cursus."
"Zeer prettige, bevolgen en deskundige docent"
Centraal in deze cursus staan diverse filosofen en kunstenaars die zich op eigenzinnige wijze hebben beziggehouden met filosofisch en artistiek zelfonderzoek. Hoe bevragen zij de manier waarop betekenis tot stand komt? En wat betekent dit voor ons ‘zelf’? Welke beelden en verhalen kleuren onze blik op de wereld? Hoe kunnen we ons daar spelenderwijs toe verhouden?
Meike Nauta is senior data scientist bij Datacation in Eindhoven en in mei 2023 cum laude gepromoveerd in de informatica aan de Universiteit Twente. Haar expertisegebied is Explainable AI en interpreteerbare beeldherkenning. Haar vernieuwende AI-modellen zijn geen zwarte doos meer en kunnen hun redenering uitleggen aan gebruikers. Meike Nauta won in 2022 de ZEISS Women in IT award en haar onderzoekswerk is gepubliceerd bij internationale topconferenties en erkend met verschillende prijzen.
Dr. Peter van Nunen (1951) volgde de opleiding tolk-vertaler (Russisch, Engels) te Antwerpen en studeerde Theaterwetenschappen, Slavistiek en Germanistiek te Leipzig. Promoveerde bij Tindemans over de Russische theaterregisseur Meyerhold.
Docent aan diverse opleidingen tolk-vertaler; oprichter van het Nederlandsse Cultuurcentrum te Moskou en geeft leiding aan het MNM-Ruslandcentrum te Maastricht.
Geeft voordrachten en verzorgt lezingen over geschiedenis, kunst en literatuur van Rusland en de voormalige Sovjetstaten (waaronder Resten van een wereldrijk en Armenië, de jongere zus van Judea).
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Ik heb van de cursus genoten.
Dhr. van Nunen is een zeer bevlogen en kundig spreker."
" Deze cursus heeft mijn verwachtingen overtroffen! Heel boeiend, goed gebracht!"
In deze cursus komt de geschiedenis van de gehele Kaukasus en de drie soevereine staten Georgië, Armenië en Azerbeidzjan naast elkaar aan bod en wordt de streek beschreven als de bakermat van zowel westerse als oosterse beschaving. Op diverse plekken worden literatuur en muziek aangehaald om het verhaal te ondersteunen.
Estland, Letland en Litouwen zijn zeer verschillend wat betreft taal, godsdienst, cultuur, maar wat de drie landen sterk bindt en tot een eenheid maakt, is de nabijheid van Poetins Rusland en dan vooral de gezamenlijke angst voor een nieuwe overheersing door die grote buurman.
Karel Onwijn is historicus en publicist. Hij reist al sinds eind jaren tachtig door de landen van de voormalige Sovjet-Unie en was er jarenlang correspondent voor de Nederlandse en Belgische pers. Hij geeft ook colleges (Radboud, LU, HU, diverse HOVO’s) en interculturele trainingen (KIT) over deze landen. Hij schreef verschillende boeken waaronder de Dominicusreisgidsen Oekraïne, Georgiӫ-Armeniӫ en Rusland, Landenreeks Baltische landen en Standplaats Moskou.Ook doet hij promotieonderzoek naar ‘Reizen door de Sovjet-Unie tijdens de Koude Oorlog’.
Uit eerdere evaluaties:
"Door jou zeer betrokken en prima opgezette colleges is er voor ons een “wereld” open gegaan."
"Zeker de voorbereidingen, presentatie en warme emotionele/betrokken colleges hebben wij zeer gewaardeerd."
"Ik vind Karel Onwijn een uitstekende en deskundige comtemporain historicus. De themadag zat goed in elkaar en het voorbereidende lesmateriaal is van hoog niveau. Zijn colleges over Belarus zijn een verrijking voor je wereldbeeld en verruimen het historische besef van de tijd waarin we leven."
Georgië is de op één na oudste christelijke natie van de wereld en beschikt over een eeuwenoude eigen taal. Sinds hun onafhankelijkheid van Rusland (1991) herontdekken de Georgiërs op grote schaal hun eigen rijke cultuur die naast prachtige kerken en kloosters ook indrukwekkende literatuur, film en muziek kent.
Drs. Evert Jan Ouweneel studeerde cum laude af als filosoof en ontwikkelde een bijzondere interesse voor grote maatschappelijke ontwikkelingen in heden en verleden. Zijn lezingen bereiken een wereldwijd publiek: van politici tot executives en van studenten tot theaterpubliek. Meer informatie op www.evertjanouweneel.nl.
Uit eerdere cursusevaluaties:
'Een uitmuntend spreker die een uitgebreide materie overzichtelijk presenteert.'
'Mijn kennis over de geschiedenis is flink opgefrist. De blik op de toekomst is daardoor beter geworden.'
' Compliment voor de deskundigheid, stiptheid en met name strakke tempo dat werd aangehouden door Ouweneel!'
'Fantastische cursus: verfrissend, helder, super gepresenteerd.'
Drs. Constance van der Putten studeerde geschiedenis aan de universiteit van Nijmegen. Haar hoofdvak was sociale en economische geschiedenis. De titel van haar afstudeerscriptie luidde 'Migratie te Maastricht van 1850-1920'. Sinds 1978 doceert zij Geschiedenis aan verschillende onderwijsinstituten.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"De docent kan het verschrikkelijk goed en spannend uitleggen. Ik kijk al uit naar de volgende reeks."
"De docente gaf een mooi genuanceerd beeld van de koninginnen en de tijd waarin ze leefden. Heel anders dan wat ik op school ooit heb geleerd. Vooral van Catharina de Grote heb ik een aanzienlijk genuanceerder en duidelijker beeld gekregen."
Huidige functie: voorzitter Sociaal-Economische Raad. Daarnaast is hij per 16 september 2022 benoemd als universiteitshoogleraar ‘Brede Welvaart’ aan Tilburg University voor één dag in de week.
Hij was van 2013 tot 2022 directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). In die rol gaf hij leiding aan het SCP en adviseerde hij kabinet en parlement over de maatschappelijke vraagstukken van deze tijd, en duidde hij deze voor de bredere samenleving. Van 2003 tot 2013 was Putters lid van de Eerste Kamer en vanaf 2011 ook als Eerste Ondervoorzitter. Hij was tevens vice-fractievoorzitter van de PvdA-fractie in de Senaat.
Peter Rietbergen is vanaf 1993 (en sinds 2016 emeritus-) hoogleraar cultuur- en wereldgeschiedenis, Radboud Universiteit Nijmegen. Was tevens verbonden aan het Koninklijk Nederlands Instituut te Rome en aan Christ Church College, Oxford. Belangrijkste recente publicatie: Europe: A Cultural History (London, Routledge, 2020).
India, vaak beschouwd als 's werelds grootste democratie en een opkomende economische kracht, bereikte deze status door grootschalige immigratie, historische veroveringen en de complexe fusie van diverse culturen. Het huidige soms bloedige nationalisme heeft diepe wortels in religieuze en culturele achtergronden, wat de complexiteit van de Indiase geschiedenis weerspiegelt.
David Rijser is classicus en publicist. Hij promoveerde aan de UvA op een proefschrift over de relatie tussen poëzie en beeldende kunst in de Renaissance, Raphael’s Poetics (AUP 2012). In 2016 verscheen Een telkens nieuwe Oudheid. Of: hoe Tiberius in New Jersey belandde (AUP 2016). Sinds 2018 is hij bijzonder hoogleraar Recepties van de Klassieke Oudheid aan de Rijksuniversiteit Groningen. In april ‘24 verschijnt bij Boom Arachne en de Imams.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Boeiende presentatie door didactisch begaafde docent van hoog niveau."
"Graag meer van deze erudiete, deskundige docent."
Dhr. Marcel van Schoor studeerde vier jaar Geologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hierna heeft hij als reisleider tien jaar voor de reisorganisatie SNP gewerkt en daarbij veel bestemmingen met vulkanen bezocht. Op dit moment is hij werkzaam als landmeter/ maatvoerder bij een ingenieursbureau. Naast deze baan geeft hij regelmatig cursussen en lezingen over geologische onderwerpen, heeft hij een bestuursfunctie bij een afdeling van de Nederlandse Geologische Vereniging en organiseert hij geologische excursies.
UIt eerdere evaluaties over deze docent:
"Mede door zeer bekwame docent ben ik dolenthousiast.
Die dag ging een geheel onbekende wereld voor me open. Een prachtdag."
""Het was een genot! Het college was leerzaam, verfrissend, en de gang door Den Bosch verhelderend.
Zwijmelen."
"Het enthousiasme en de kennis van de docent is onovertroffen".
Drs. Joris van Sleeuwen is in 1991 als kunsthistoricus afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Leiden. Voordien behaalde hij in 1982 aan de KU Nijmegen zijn doctoraal geschiedenis. Hij is gespecialiseerd in architectuurgeschiedenis. Vanaf 1987 is hij werkzaam in het volwassenenonderwijs en verzorgt hij HOVO-cursussen, lezingen en kunstreizen.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Een levendige docent die je meeneemt in zijn passie voor architectuur, kunst en geschiedenis. Hij vertelt echt een verhaal. De stof die hij als pdf aanbiedt, is een verdieping op wat hij verteld heeft. Heerlijk! Dat is college geven".
"Joris is een bijzonder aimabele, enthousiaste en inspirerende docent. Hij weet de stof op een leuke maar ook deskundige manier te verlevendigen. Een topper!
België's architectuur na 1900 onderscheidt zich door de overtuiging dat het een essentiële levensbehoefte is, los van theoretische stromingen. Hier smelten verschillende stijlen samen, gedreven door de erkenning dat architectuur bovenal praktisch en tijdloos is. Ontdek de unieke Belgische benadering van architectuur.
Betreed de fascinerende wereld van de 20e-eeuwse schilderkunst in de Lage Landen. Ontdek unieke meesterwerken, gevormd door internationale invloeden, en bewonder artistieke hoogtepunten uit de jaren twintig en dertig. Ondanks weinig banden met de avant-garde, bloeiden deze creaties binnen rijke lokale tradities. Een tijdloze reis door kunst en cultuur!
Vanaf 1980 betrad een nieuwe generatie architecten de beroepspraktijk. Hun werk, aanvankelijk gekenmerkt door een strak neo-modernistisch idioom, ontwikkelde zich in velerlei richtingen. De architectuur van tien toonaangevende Nederlandse bureaus laat een zeer gevarieerd beeld zien van de Nederlandse bouwpraktijk vanaf eind vorige eeuw tot nu.
Dr. Wil Smeets was als onderzoeker en docent verbonden aan de Afdeling Anatomie en Neurowetenschappen VUmc te Amsterdam. Hij heeft meer dan veertig jaar ervaring in het geven van onderwijs in de humane (neuro)anatomie. Sinds zijn pensionering in 2014 is hij nog steeds als coördinator/docent actief betrokken bij de cursus Functional Neuroanatomy bij de Universiteit van Coimbra, Portugal (2014-heden), en de Charité Universitätsmedizin Berlijn (2016-heden).
Rico Sneller doceerde lange tijd filosofie en ethiek aan de universiteit Leiden. Momenteel is hij betrokken bij diverse initiatieven, zowel landelijk (Vrije Academie, ISVW, Jungiaans Instituut, Instituut voor verdrongen filosofie, Filosofisch Leerhuis Fiat lux, Filosofie Oost West) als mondiaal (Alternative Perspectives and Global Concerns, Outre-Lignes). Hij is gastdocent bij de Alfarabi universiteit te Almaty (Kazachstan) en bij de Universidad La Salle in Bogota (Colombia).
Rico Sneller houdt zich bezig met https://www.outre-lignes.org/de grensgebieden tussen filosofie en ervaring: het onbewuste, creativiteit en inspiratie, mystiek, synchroniciteit, enz. Zijn speciale belangstelling gaat uit naar denkers als Ludwig Klages, Hans Driesch, Hermann Friedmann, Carl du Prel en andere ‘psychofilosofen’.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Uitstekende gepassioneerde en ontzettend vakinhoudelijk gevulde docent. Chappeau!"
"Rico Sneller geeft onderhoudend en vol enthousiasme onderwijs van academisch niveau."
De cursus verkent 19e- en 20e-eeuwse filosofische perspectieven op de mens, inclusief lichaam, geest, ziel en dialoog. Ook behandelt het onderwerpen zoals het onbewuste, dromen, creativiteit en de dialogische aard van de mens, met focus op de spanning tussen het zelf en de ander.
Lasse van Strien is afgestudeerd als schrijver aan de opleiding Creative Writing, ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten, met een eigen novelle.
Sindsdien werkt ze vanuit haar eigen bedrijf als coach, trainer en docent creatief schrijven bij onder andere: School der Poëzie, Volksuniversiteit Utrecht, HOVO Utrecht, Future Me, Editio en de Vrije Academie.
Elke dag is ze bezig met de woorden om haar heen. De beelden die blijven hangen, de gevoelens, de gedachtes die langskomen op papier te krijgen. Ze werkt graag met mensen om hen het bijzondere gevoel van creatief schrijven te laten ervaren. Ze hecht waarde aan de vraag: wat zijn jouw woorden, wat zien jouw ogen wat een ander misschien niet ziet?
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Zeer gedreven enthousiaste docent. De bijeenkomsten waren een feestje. De verschillende schrijfopdrachten maakte het mogelijk om onbevangen over vroeger te schrijven".
"Lasse is fantastisch, Ze heeft verschillende originele lesvormen gebruikt. Ze heeft me erg geinspireerd om thuis verder te gaan met schrijven en het tempo was precies goed [niet te langzaam of te saai".
Tijdens deze themadag maakt u kennis met drie uiteenlopende stijlen van creatief schrijven: proza, poëzie en non-fictie. Welke vorm spreekt u het meest aan? Ontdek het door middel van diverse korte schrijfoefeningen en laat uw verhaal tot leven komen op papier.
Gerko Tempelman is filosoof en theoloog en houdt zich bezig met de diepere menselijke drijfveren. Daarbij verdiept hij zich in wat hij ideeëngeschiedenis noemt, of: hoe het komt dat mensen denken zoals ze denken. Gerko was oprichter van het Death Café Nederland (gesprekken over de dood rond de koffietafel). Hij maakt als docent de filosofie toegankelijk aan de hand van vragen. Gerko over zijn filosofie: https://www.youtube.com/watch?v=1uivZ0js2k8
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Petje af voor de docent. Zoveel kennis, het gemak waarmee hij de cursus gaf, de beleving, de uitstraling. Enorm goed."
"Zeer verzorgde presentatie, docent had goed contact met de cursisten. Leuke didactische vaardigheden. Dus: Perfect"
"Gerko Tempelman heeft een dag lang met veel inspiratie kennis overgedragen. Didactisch sterk. Een erg leuke dag die nog dagen tot nadenken stemde!"
"Zeer inspirerend, uitnodigend en goed geconstrueerde opzet om de grote lijnen en de filosofen weer te geven."
Filosoferen kan altijd: je kunt er je leven mee vullen. Maar kennismaken met filosofie kan nu in één dag. En dat is minder raar dan het klinkt. Want eigenlijk zijn alle filosofen uit de geschiedenis gedreven door hetzelfde gevoel: verwondering. Verwondering, en het zoeken naar houvast.
Martin Tervoort (10-06-1944), werkte vanaf 1975 als psychiater en psychotherapeut binnen de algemene psychiatrie, klinische psychotherapie en verslavingszorg en sinds 1992 binnen de forensische psychiatrie. Als GGZ directeur behandelzaken gaf hij leiding aan een forensisch psychiatrische kliniek. Als raad/deskundige bij de bijzondere kamer van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, nam hij deel aan de behandeling van beroepskwesties inzake de verlenging of beëindiging van de TBS maatregel. Hij zat in diverse klachtencommissies van de GGZ en bleef als coach/begeleider van jonge psychiaters betrokken bij de behandelpraktijk. Zijn ervaring ligt zowel op het gebied van behandeling als beleid, alsmede de raakvlakken tussen volksgezondheid en justitie.
Joop van Velzen, M.Sc. is schrijver en docent muziekgeschiedenis. Hij heeft zich jarenlang zowel in Nederland als in Canada academisch geschoold in de geschiedenis van de westerse klassieke muziek. Hij publiceerde de meerdelige biografie: Clara Schumann & Johannes Brahms: een biografie van een muzikale vriendschap in brieven en noten. Meer informatie over de docent: www.musicinlife.nl
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Joop van Velzen is een bezielend mens, hij ademt muziek door al zijn poriën en een begenadigd spreker, en toch bescheiden."
" De doceerstijl is prettig, enthousiast, toegankelijk".
"Een van de waardevolste themadagen die ik meegemaakt heb". (themadag Matthaus Passion)
Jana Waarts geeft cursussen kunstgeschiedenis vanuit de multidisciplinaire studie cultuurwetenschappen. Zij heeft eigen cursussen kunst en cultuur ontwikkeld en geeft les bij diverse instellingen.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Het is boeiend gepresenteerd, goed gedocumenteerd en visueel uitstekend ondersteund"
"Een geweldige cursus, gegeven door een docente met een enorme kennis van de materie en die ook de actuele informatie verwerkt in haar colleges."
Wat kunst precies is daar denkt bijna iedereen anders over. Maar wat verstaan we nu eigenlijk precies onder kunst? We gaan aan de hand van intrigerende kunstwerken onderzoeken wat kunst is. Wat de betekenis van kunst is en wat kunstwerken ons kunnen vertellen en laten ervaren. Maar ook wat volgens een kunstenaar kunst is.
Drs. Heinz Wanders studeerde wis- en natuurkunde en elektronica aan de KMA in Breda. Daarna vervulde hij diverse functies in binnen- en buitenland bij de Koninklijke Luchtmacht. In 1971 behaalde hij in Leiden akte Duits MO-A en van 1972 tot 1977 studeerde hij sociologie in Utrecht en Leiden. Hij verliet de luchtmacht in 1998 en is thans consultant in de wereld van de luchtvaart die hem blijft boeien.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Ik was aangenaam verrast, over het enthousiasme van de docent. En ook de uitleg over zo een moeilijk onderwerp, was heel prettig".
"Het was een heel moeilijke cursus voor iedereen. Maar Heinz heeft deze moelijk te begrijpen materie goed gedoceerd, petje af voor Heinz".
Dr. Jos Wassink studeerde geschiedenis en na zjin examen hogere archiefambtenaar heeft hij gewerkt bij het Rijksarchief in Noord-Brabant en als gemeentearchivaris van Weert. Zijn proefschrift handelt over rechtspraak en bestuur in de periode 1568-1795. Toen hij provinciaal historicus van Utrecht werd, ging hij weer in ’s-Hertogenbosch wonen. Nu heeft hij weer tijd om zich bezig te houden met zijn passie: de geschiedenis van Brabant in de zeventiende en achttiende eeuw.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Enthousiaste docent die mede met zijn zeer brede kennis van de materie vlot kan inspelen op vragen van de cursisten."
"Alle lof voor de docent. Een gedreven man, met veel liefde voor zijn vak. Hij wilde van de cursus een succes maken en hij had er veel werk van gemaakt."
De cursus behandelt de organisatiestructuren van de maatschappij in Brabant in de 17e en 18e eeuw. Hoe functioneerden de lokale overheden en de corporaties en hoe zaten armenzorg, defensie, openbare voorzieningen, economie etc. in elkaar? We leren de haarvaten van de maatschappij in Staats-Brabant in de 17de en 18de eeuw kennen.
Drs. Thea Willemsen studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam met als specialisatie laatmiddeleeuwse schilderkunst. Ze geeft al jaren cursussen en lezingen, onder andere bij diverse HOVO-instellingen. Daarnaast organiseert zij excursies.
Uit eerdere evaluaties:
“Zeer informatief met een uitstekende presentatie”
"Een uitstekende docente , een interessante dag!!"
“De cursus was fantastisch. Als Thea Willemsen nog een keer komt, schrijf ik me onmiddellijk weer in”.
Dr. Andreas Wismeijer heeft na zijn afstuderen aan de Universiteit van Tilburg zes jaar aan de Vrije Universiteit van Barcelona gewerkt als docent en onderzoeker. Zijn onderzoek richt zich met name op de persoonlijkheidspsychologie en de relatie tussen het hebben van geheimen en welzijn.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Uitstekende docent die de stof deskundig, boeiend en met humor uiteenzet."
" Boeiend en leerzaam met een didactisch zeer goede docent."
" De interessante stof, de interactie en de deskundigheid en erg prettige stijl van kennisoverdracht door de docent maken het voor mij een feestje."
De persoonlijkheidspsychologie probeert een antwoord te geven op hoe mensen omgaan met de wereld om zich heen en bestudeert hoe mensen van elkaar kunnen verschillen en ook juist op elkaar lijken. Daarnaast bestudeert het de vraag wat persoonlijkheid precies is, hoe het ontstaat en wat de functie is van persoonlijkheid.
Waarom doen wij zoals wij doen? We maken tijdens deze cursus kennis met de motieven die leiden tot gedrag: want zonder motief, geen gedrag! Verschillende theorieën en concepten zullen besproken worden die allemaal voor een deel verklaren hoe mensen aangezet worden tot gedrag. Wat werkt en wat moet je zeker niet doen?
Hoe wij omgaan met onze sociale wereld wordt beïnvloed door de vroege leerervaringen met onze ouders of verzorgers. Dit wordt hechting genoemd: de duurzame emotionele relatie tussen een kind en de opvoeders. Deze vroege ervaringen met de opvoeders vormt de blauwdruk waarmee wij vervolgens onze sociale relaties vormgeven.
Arnold Ziegelaar studeerde wijsbegeerte aan de Universiteit Leiden en is docent filosofie in het hoger onderwijs. Hij is verbonden aan opleidingen tot geestelijk begeleider bij de Hogeschool InHolland en het OVP. Daarnaast werkt hij voor verschillende HOVO-instellingen en voor de Internationale School voor Wijsbegeerte. Zijn interessegebied is breed en ligt vooral bij levensfilosofie, bewustzijnsfilosofie en godsdienstfilosofie. In 2015 verscheen zijn boek Aardse mystiek en in 2016 Oorspronkelijk bewustzijn bij ISVW uitgevers.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Uitstekende docent, didactisch goed onderlegd, prettige contactlegging."
"Het was uitdagend voor de hersenen en een training in denken en begrip en dat was leuk. Een veeleisende docent die de colleges knap heeft opgebouwd."
Een collegereeks waarin een vergelijking wordt gemaakt tussen oosterse en westerse denkers over kernwoorden van de filosofie: zijn, tijd en leegte. We bespreken opvattingen van Plato, Thomas, Husserl, Heidegger, Dogen, Masao Abe en Byung Chul Han. Cursus geeft verdieping en verbreding van de levensbeschouwing.
In het huidige tijdsgewricht lijken waarheid en kennis in crisis. Er lijkt eerder een kakofonie van tegengestelde meningen dan een gezamenlijk zoeken naar de kennis. Dit eerste deel van de leergang filosofie verschaft de cursist een degelijke basis om over om deze problematiek te denken. We bespreken filosofische theorieën over waarheid, kennis, wetenschap. We bespreken noties als verklaring, deductie, inductie, abductie, bewijs, argumentatie, drogreden, onderscheid tussen wetenschap en niet-wetenschap, (on)mogelijkheid van metafysische kennis.
Marcel S. Zwitser studeerde muziektheorie en muziekwetenschap en promoveerde in 2012 aan de Universiteit Utrecht op een interdisciplinair onderzoek in muziekwetenschap en historische theologie. Hij doceerde zes jaar aan de University College Roosevelt (het internationale Honors College van Universiteit Utrecht) en verzorgt sinds 2000 vanuit Marcel Zwitser Music Lectures cursussen aan verschillende HOVO-instellingen. In 2023 behoorde hij tot een internationaal team aan Bach-musicologen voor een boek over Bachs studiebijbel.
Menige muziekliefhebber beleeft Bachs Weihnachtsoratorium als de kerstmuziek bij uitstek. Musicoloog Dr. Marcel S. Zwitser, gepromoveerd in theologisch Bach-onderzoek, wijdt een studiedag aan Bachs meesterwerk, dat zich overigens niet tot de kerstdagen beperkt.