Nieuwe docent aan het woord: Peer Vries

In deze rubriek stellen wij nieuwe docenten nader aan u voor. Deze keer is dat Peer Vries. Tijdens de winteracademie in januari verzorgt hij een themadag getiteld “Hoe democratieën verdwijnen in Europa 1919-1939” en in het voorjaar in Eindhoven de cursus “Fascistische ideologie in Europa, 1919-1945”.

“In mijn wetenschappelijke loopbaan zijn grofweg drie fasen te onderscheiden. Tijdens mijn studie economische en sociale geschiedenis in Leiden volgde ik de keuze- en bijvakken filosofie en sociologie.

Direct daarna probeerde ik via zelfstudie meer van economie te begrijpen. Mijn aandacht voor filosofie en sociologie resulteerde in een proefschrift Verhaal en betoog. Geschiedenis tussen postmoderne vertelling en sociaalwetenschappelijke analyse. Gaandeweg verschoof mijn aandacht richting vergelijkende economische geschiedenis en wereldgeschiedenis. Ik werd medeoprichter van het Global Economic History Network, een netwerk van historici en economen uit heel de wereld, en van het Journal of Global History.

In 2007 werd ik hoogleraar economische geschiedenis te Wenen, waar ik me intensief bezighield met een onderwerp dat mij in totaal zo’n vijfentwintig jaren heeft gefascineerd: Hoe kunnen we de enorme verschillen in welvaart tussen landen verklaren? Hoe kunnen landen aan armoede ontsnappen en waarom lukt dat zo vaak niet? Om antwoorden te vinden vergeleek ik economische ontwikkelingen in West-Europa, China en Japan. Dat was een opwindende speurtocht, ondernomen met collega’s uit het genoemde netwerk.

Nadat ik een groot aantal artikelen en diverse boeken aan dit thema had gewijd en met pensioen was gegaan, leek het me tijd voor iets anders. Niet wetenschappelijk actief te zijn, is voor mij geen optie. Ik ging me verdiepen in een oude hobby, de geschiedenis van Europa in de jaren twintig en dertig. Met name boeit mij de vraag hoe we het ‘mislukken’ van de democratisering toentertijd in zoveel verschillende landen kunnen verklaren. Daarover geef ik al een paar jaren college. Volgend jaar hoop ik er een boek over af te ronden.

Ik ben altijd van mening geweest dat wetenschappers hun kennis moeten verbreiden onder een breder publiek. Ik heb daarom bijvoorbeeld meegewerkt aan het VPRO-radioprogramma de Vrolijke Wetenschap, aan Studium Generale, en hoorcolleges voor Home Academy verzorgd. In Leiden ben ik al een aantal jaren actief voor HOVO. Het verzorgen van HOVO-cursussen bevalt me uitstekend. De cursisten zijn gemotiveerd, geïnteresseerd en hebben levenservaring. Het onderwijs is ontspannen omdat er geen examens zijn.

Mijn eerste activiteiten voor HOVO Brabant komen direct voort uit mijn huidige interesses. Ik gebruik in mijn onderwijs geen PowerPoint maar verstrek bij elke cursus uitvoerig documentatie met daarin de structuur van mijn colleges, korte samenvattingen, literatuurverwijzingen, cijfermateriaal, bronnen en kaarten. De cursisten kunnen zich zo voorbereiden, het college beter volgen en nadien de stof nog eens aandachtig bekijken. Wie maximaal van mijn colleges wil profiteren, doet er verstandig aan dat materiaal te bestuderen.”


Meer informatie over de themadag van Peer Vries, klik hier

Meer informatie over de cursus van Peer Vries, klik hier

Brochures