Caravaggio-Bernini, Barok in Rome
De afstanden waren groot, het begrip ‘communicatie’ was nog onbekend, en toch, in no time veroverde hij Europa: Caravaggio was de eerste wereldster van de kunst.
Een ster is hij nog steeds. Caravaggio is een van die kunstenaars waar de tijd nooit grip op kreeg. Wie voor een van de doeken staat zal het bevestigen: het is alsof de voorstelling zich voor je ogen voltrekt, een effect waar je je niet aan kan onttrekken.
En dan is er ook nog het verhaal van zijn leven. Dat van de uitzonderlijk begaafde, jonge kunstenaar die uit het niets de wereld veroverde en de favoriet werd van de groten der aarde, maar ook dat van de heethoofd die met zijn onrustige gemoed voortdurend in de problemen terecht kwam, van moord werd beschuldigd, moest vluchten en voor zijn veertigste berooid aan zijn einde kwam.
Bernini’s verhaal mag dan heel wat minder opwindend zijn, als kunstenaar is hij minstens zo groot. Ook zijn ster steeg snel en ook hij was al bij leven een legende.
Misschien wel het belangrijkste verschil tussen de twee is, dat waar Caravaggio mét al zijn roem een bestaan in de marge leidde, Bernini vanuit het centrum van de macht opereerde. Een positie die met grote verantwoordelijkheid gepaard ging, een druk die de kunstenaar zijn leven lang heeft gevoeld, die hem tot grote hoogte stuwde maar ook tot een dramatisch falen leidde.
Deze themadag staat in het teken van de bijzondere tentoonstelling in het Rijksmuseum die plaatsvindt van14 februari 2020 t/m 7 juni 2020. Een tentoonstelling over het ontstaan van de Europese barok in Rome met in de hoofdrol schilder Caravaggio (1571 -1610) en beeldhouwer Bernini (1598-1680).
Meer dan zeventig meesterwerken van Caravaggio, Bernini en hun tijdgenoten zijn te zien. Hoogtepunten in de tentoonstelling zijn Caravaggio’s betoverende Narcissus, Jongen gebeten door een hagedis, zijn Doornenkroning, en werken van Bernini, zoals zijn zelden getoonde jeugdwerk Bacchus, zijn ontroerende Sebastiaan, de buste van Medusa, maar ook rake marmeren portretten van Thomas Baker, kardinaal Richelieu, en een geschilderd zelfportret. De schilderijen en beeldhouwwerken zijn afkomstig uit internationale musea en uit particuliere collecties.
Dagprogramma | |
09.45 – 10.00 | Ontvangst met koffie/thee |
10.00 – 11.00 | Blok 1: Verkenning van de tentoonstelling in het Rijks Museum |
11.00 – 11.15 | Koffie/thee-pauze |
11.15 – 12.00 | Blok 2: De zeventiende eeuw: een cultuurhistorische schets |
12.00 – 13.00 | Lunch |
13.00 – 13.45 | Blok 3: Caravaggio en de kunst van de contrareformatie |
13.45 – 14.00 | Korte pauze |
14.00 – 14.45 | Blok 4: De glorie van de barok: architectuur van Rome in de eerste helft van de zeventiende eeuw |
14.45 – 15.00 | Koffie/thee-pauze |
15.00 – 15.45 | Blok 5: Daphne en Apollo: Bernini als beeldhouwer |
15.45 uur | Afsluitende borrel |