Trends en toekomstverwachtingen
‘De toekomst mag dan in nevelen gehuld zijn: zij laat zich wel onderzoeken.’
Dat onderzoek deed academisch trendwatcher Carl Rohde de afgelopen tien jaar met tienduizend studenten op 52 universiteiten en hogescholen in vier continenten. Hij gaf inspirerende lezingen over toekomstgerichte onderwerpen aan studenten. Vervolgens liet hij ze op zoek gaan naar zaadjes van nieuwe ontwikkelingen binnen een onderwerp en zo ontwikkelt zich een soliede beeld van wat de toekomst kan gaan inhouden. Tegelijktijdig krijgen we een beter beeld hoe jonge mensen – de Millennials – de toekomst inschatten en beredeneren.
Naast dit voortdurende onderzoek naar de ‘soft spots’ van generaties en doelgroepen doet Rohde onderzoek naar de mentaliteitstrends van onze samenleving en van de toekomst. Dat doet hij wereldwijd met honderden ‘cool hunters’, in alle leeftijdscategorieën, dus ook veel 50+ers. In hun stad, van Amsterdam tot Sao Paulo, van Los Angeles tot Shanghai, maken deze cool hunters rapporten wat er allemaal ‘cool’ gevonden wordt. Cool betekent daarbij niet zo zeer hip. Cool betekent: aantrekkelijk en inspirerend met toekomstpotentieel binnen de eigen generatie.
Deze interactieve cursus geeft u inzicht in de methodologie van toekomstonderzoek en met name in de uitkomsten daarvan, vanuit vooral een cultuursociologisch perspectief. Hoe onderzoeken we de toekomst en welke toekomsttrends zien we?
Dagprogramma
09.45 – 10.00 Ontvangst met koffie/thee
10.00 – 11.00 Blok 1: De toekomst van Werk. Robots nemen echt niet al het werk over, maar zorgen wel voor intense veranderingen. Met winnaars en verliezers.
11.00 – 11.15 Koffie/thee-pauze
11.15 – 12.00 Blok 2: De toekomst van Artificiële Intelligentie (AI): supermacht en ultiem gevaar.
12.00 – 13.00 Lunch
13.00 – 13.45 Blok 3: De toekomst van consumeren en duurzaamheid. Nieuwe technologieën manipuleren superieur. Andere geven hoop. Dat doet de deeleconomie ook. En er is meer. Maar is dat genoeg voor optimisme?
13.45 – 14.00 Korte pauze
14.00 – 14.45 Blok 4: De voornaamste karaktertrekken van de jongere generaties (16-22/22-32/32-42). Verwend, gefotoshopt, digitaal levend maar ook: digitaal verslaafd, op zoek naar ‘betekenis’ maar ook gestrest en soms met depressieve neigingen.
14.45 – 15.00 Koffie/thee-pauze
15.00 – 15.45 Blok 5: De ‘oudere’ generaties. Over 50+ met hun wellnessportfolio’s en vitaliteitsmanagement. En hoe de generatie daarboven gezondheid en levenskwaliteit kan behouden.
15.45 uur Afsluitende borrel