Menu

Rembrandt-Velázquez

Thema’s en achtergronden van de werken op Rembrandt-Velázques, de grote tentoonstelling die op 11 oktober in het Rijksmuseum zijn deuren opent

Rembrandt-Velázquez

Hoe en wat precies is nog niet bekend, maar het belooft hét kunstevenement van 2019 te worden: Rembrandt-Velázquez, vanaf 11 oktober in het Rijksmuseum. ‘Over schoonheid, emotie, religie en realisme’, lezen we op de site van het museum, ‘waarbij de Spaanse en Nederlandse meesterwerken in paren worden gepresenteerd en zo met elkaar in dialoog gaan’. Behalve de naamgevers zullen ook Murillo, Vermeer, Zurbarán, Hals en Ribera van de partij zijn, grote schilders die zelden in elkaars gezelschap verkeren en die elk op zich al de reis naar Amsterdam meer dan de moeite waard maken.

Rembrandt en Velázquez staan voorop, ook in de cursus. Beiden gelden als absolute grootheden van de westerse kunst en staan voor het beste wat de zeventiende eeuw heeft voortgebracht.
Velázquez was hofschilder. In de portretten die hij van het koninklijke hof en zijn entourage maakte treft ons vooral het subtiele evenwicht tussen empathie en distantie. Alle regels van het staatsieportret zijn intact, maar daar doorheen wordt de broze realiteit van het echte leven voelbaar. Des te aangrijpender, juist omdat ze zich in deze context toont.

Rembrandt werkte voor de rijke burgerij. In zijn jonge jaren maakte hij, behalve als portrettist, vooral naam met zijn virtuoze actiescènes. Later verschuift de aandacht naar dialoogscènes, het spektakel maakt plaats voor een subtiele uitwisseling van blikken, een spel waarin ook de toeschouwer actief wordt betrokken. De écht grote Rembrandt moest toen nog komen, de schilder die alle vertoon overboord gooide en die de essentie van zijn metier vond in de woordloze ruimte van het beeld. Werken als Het joodse bruidje, maar ook de late zelfportretten laten zien wat dit betekent.

Deze themadag biedt de samenhangen en achtergronden van de werken op de tentoonstelling en gaat dieper in op vernieuwingen die de schilders van de zeventiende eeuw introduceerden. Met Velázquez en Rembrandt als de grote pioniers die, gewapend met verf en penseel, als eersten doordrongen tot de diepere psychische dimensies van het moderne bestaan.

Dagprogramma

09.45 – 10.00

Ontvangst met koffie/thee

10.00 – 11.00

Blok 1: Rembrandt-Velázquez, inleiding

11.00 – 11.15

Koffie/thee-pauze

11.15 – 12.00

Blok 2: De historische context

12.00 – 13.00

Lunch

13.00 – 13.45

Blok 3: Schilderkunst van de gouden eeuw in Spanje en Holland

13.45 – 14.00

Korte pauze

14.00 – 14.45

Blok 4: Velázquez

14.45 – 15.00

Koffie/thee-pauze

15.00 – 15.45

Blok 5: Rembrandt

15.45 uur

Afsluitende borrel

  • Cursusnummer: 19T09
  • Vakgebied: Kunst- en cultuur(geschiedenis)
  • Locatie: Tilburg
  • Seizoen: Themadagen 2019
  • Dag: Dinsdag
  • Uiterste inschrijfdatum:
    10 september 2019
  • Tijd: 10.00 – 15.45 uur
  • Cursusdata: 01-okt,
  • Prijs: € 80.00 inclusief koffie/thee, lunch en afsluitend drankje
  • Werkvorm: Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen/discussie
  • Literatuur:

    De docent stelt lesmateriaal beschikbaar via de website.

Ko van Dun

Ko van Dun studeerde aan de kunstacademie Tilburg en is docent beeldende vorming. Hij verzorgt cursussen kunstgeschiedenis voor o.a. HOVO Limburg en verder lezingen en kunstreizen. Meer informatie op www.kovandun.nl