Menu

Hannah Arendt: De menselijke conditie

Na het totalitarisme gaan we nu twee dagen intensief bezig met het tweede hoofdwerk van deze filosofe.

Hannah Arendt: De menselijke conditie

Hannah Arendt werd bekend met haar onderzoek naar de historische wortels van het totalitarisme. Dit thema is vorig jaar tijdens de zomeracademie behandeld. Tijdens het schrijven van dit werk stuitte ze op vragen die betrekking hadden op de wijze waarop mensen in de wereld zijn. Dit vond zijn beslag in haar boek Vita Activa, de menselijke conditie.

Arendt beschrijft een ordening van het menselijk bestaan met als doel de menselijke waardigheid tot zijn recht te laten komen. Wij mensen kunnen de wereld letterlijk maken en breken, maar daar staan we niet bij stil. We denken er niet over na, maar we kunnen niet níet handelen en spreken, dus zijn we gedachteloos aan het spelen met vuur. Arendt zoekt naar manieren van spreken en handelen die bijdragen aan wereld waarin de menselijke waardigheid een centrale plaats heeft. Zij zoekt naar het spreken dat geweld overbodig maakt omdat je elkaar kunt overreden. Zij beschrijft handelen dat steeds weer ruimte schept voor iets nieuws en niet is overgeleverd aan de toevalligheden van de gebeurtenissen. Het is geen studeerkamerwijsheid, haar werk is ontstaan als haar nadenken over haar eigen ervaringen in de tweede wereldoorlog en dat maakt het in onze ogen waardevol om te kijken wat wij er in deze tijd aan kunnen hebben.
We lezen met elkaar primaire tekstgedeelten. De cursus biedt achtergrond en samenhang bij deze teksten om deze te kunnen begrijpen en vervolgens deze te kunnen verbinden met de huidige tijd en het persoonlijke leven.

Dagprogramma dag 1

09.45 – 10.00

Ontvangst met koffie/thee

10.00 – 11.00

Blok 1: Wat mensen doen; arbeid werk en handelen

11.00 – 11.15

Koffie/thee-pauze

11.15 – 12.00

Blok 2: Waar mensen doen; privé-, publiek- en maatschappelijk domein

12.00 – 13.00

Lunch

13.00 – 13.45

Blok 3: Wat gebeurt er met wat mensen doen in de moderne tijd? Deel 1

13.45 – 14.00

Korte pauze

14.00 – 14.45

Blok 4: Wat gebeurt er met wat mensen doen in de moderne tijd? Deel 2

14.45 – 15.00

Koffie/thee-pauze

15.00 – 15.45

Blok 5: Gesprek

Dag 2 

09.45 – 10.00

Ontvangst met koffie/thee

10.00 – 11.00

Blok 1: Gesprek

11.00 – 11.15

Koffie/thee-pauze

11.15 – 12.00

Blok 2: Pluraliteit en nataliteit en menselijke zelfonthulling

12.00 – 13.00

Lunch

13.00 – 13.45

Blok 3: Menselijke waardigheid

13.45 – 14.00

Korte pauze

14.00 – 14.45

Blok 4: Film

14.45 – 15.00

Koffie/thee-pauze

15.00 – 15.45

Blok 5: Gesprek en evaluatie

15.45 uur

Afsluitende borrel

  • Cursusnummer: 19Z14
  • Vakgebied: Filosofie
  • Locatie: Tilburg
  • Seizoen: Zomer 2019
  • Dag: Donderdag
  • Uiterste inschrijfdatum:
    25 juli 2019
  • Tijd: 10.00 – 15.45 uur
  • Cursusdata: 22-aug, 23-aug,
  • Prijs: € 160.00 inclusief koffie/thee, 2 x lunch en afsluitend drankje
  • Werkvorm: Hoor- en werkcollege
  • Literatuur:

    Arendt, H. (2009). De Menselijke Conditie (C. Houwaard, Vert.). Amsterdam: Boom.

    Andere, eerdere, edities zijn bruikbaar maar leveren meer moeite op omdat de vertaling herzien is. De docenten stellen digitaal cursusmateriaal beschikbaar.

Theo Meereboer

Drs. Theo Meereboer rondde in 1995 samen met drs. Petra Bolhuiseen  doctoraalscriptie filosofie af over Hannah Arendt en Michel Foucault. Theo Meereboer heeft na enkele jaren studie in Wageningen (Sociologie en Welzijnsvraagstukken) besloten zich verder te richten op de basis van alle wetenschappen; de Filosofie. Hij is blind sinds 1979 en sinds meer dan tien jaar werkt hij binnen Maieutiek als docent en individueel begeleider. www.maieutiek.nl


Petra Bolhuis

Drs. Petra Bolhuis rondde in 1995 samen met drs. Theo Meereboer een  doctoraalscriptie filosofie af over Hannah Arendt en Michel Foucault. Petra Bolhuis rondde een studie Orthopedagogiek af (RUG 1991). Ze heeft sinds tien jaar een eigen filosofische praktijk van waaruit zij cursussen en lezingen verzorgt over het snijvlak tussen theorie en praktijk. Theo Meereboer heeft na enkele jaren studie in Wageningen (Sociologie en Welzijnsvraagstukken) besloten zich verder te richten op de basis van alle wetenschappen; de Filosofie. Hij is blind sinds 1979 en sinds meer dan tien jaar werkt hij binnen Maieutiek als docent en individueel begeleider. www.maieutiek.nl