Menu

De Russische opera

In navolging van de nationalistische ontwikkelingen in het Europa van de 19e eeuw ontstonden er vooral in Midden- en Oost-Europa nieuwe nationale operatradities. Van alle nationalistische opera’s waren de Russische het meest karakteristiek.

De Russische opera

In navolging van de nationalistische ontwikkelingen in het Europa van de 19e eeuw ontstonden er vooral in Midden- en Oost-Europa nieuwe nationale operatradities. Van alle nationalistische opera’s waren de Russische het meest karakteristiek.

Keizerin Catherina de Grote vormde de grootste stimulans. Zij haalde Italiaanse operacomponisten naar St. Petersburg, zoals Galuppi, Cimarosa en Paisiello, en richtte een klein Italiaans operagezelschap op. De Russische componist Bortnjanski werd naar Italië gestuurd om daar het operavak te leren. Later kwamen ook Franse operacomponisten naar Rusland, o.a. Boieldieu.

In Rusland kwam tegen het einde van de 19e eeuw een operaschool tot stand met een geheel eigen klank. Michael Glinka wordt ‘de vader van de Russische muziek’ genoemd ofschoon zijn muziek beïnvloed is door de Italiaanse opera. Alexander Dargomyzjski volgde hem op en Alexander Borodin is ook nog Italiaans georiënteerd.

Modest Moesorgski ging zijn eigen weg en componeerde in een geheel eigen stijl, waarbij de zangstijl is gebaseerd op de Russische taal: de typische Russische opera was geboren. Ook Nicolai Rimski-Korsakov zocht inspiratie in de Russische folklore.

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski maakte geen deel uit van het zogenoemde ‘Machtige Hoopje’ (Balakirev, Borodin, Cui, Rimski-Korsakov, Moesorgski). Zij richten zich nadrukkelijk op de eigen nationale wortels en streefden naar Slavische muziek. Tsjaikovski trachtte muzikale aansluiting te vinden bij de West-Europese muziek. Hij beschouwde zichzelf als operacomponist en schreef tien opera’s met rijke fantasie en vakmanschap.

Alexandr Poesjkin die gezien kan worden als de literaire vader van de Russische opera. Zijn thematiek, verhaalopbouw, de beeldende kracht van zijn karakters en de muzikaliteit van zijn taal vonden hun weg in de Russische opera. Poesjkin heeft zelf nooit een libretto geschreven,

  • Cursusnummer: 19V07
  • Vakgebied: Muziek(geschiedenis)
  • Locatie: Tilburg
  • Seizoen: Voorjaar 2019
  • Dag: Dinsdag
  • Uiterste inschrijfdatum:
    12 februari 2019
  • Tijd: 12.45 – 14.30 uur 
  • Cursusdata: 19-feb, 26-feb, 12-mrt, 19-mrt, 26-mrt, 02-apr,
  • Prijs: € 194.00 6 colleges, inclusief lesmateriaal
  • Werkvorm: Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen/discussie
  • Literatuur:

    De docent deelt een papieren syllabus uit. Aanbevolen boeken: ’Groot Operaboek’, Leo Riemens, ‘Nieuwe encyclopedie, Paul Korenhof, ‘Opera’, Andras Batta

    ‘The New Grove Dictionary of Opera’, Stanley Sadie (Russia)

  • Opmerkingen:

    Reservedatum inhaalcollege 09-04

Leo den Oudsten

Drs. Leo den Oudsten houdt zich al ruim 50 jaar bezig met opera. Hij studeerde in 1998 af aan de Rijksuniversiteit van Utrecht met als afstudeerrichting, de opera. Naast operalezingen, –inleidingen en –cursussen, begeleidt hij al bijna 25 jaar opera- en concertreizen.