Menu

Film: De tweede laag

Wat doen filmmakers om de betekenis van hun films duidelijk te maken, subtiel uit te beelden of juist verborgen te houden?

Film: De tweede laag

Wij weten dat regen in een film een dramatisch effect geeft, maar wat zegt de wind? Is er sprake van duidelijke of verborgen symboliek? Kan propaganda kunstzinnig zijn of een blockbuster filosofisch? Een doorsnee actiefilm uit de jaren tachtig kun je ook zien als Koude-Oorlog-propaganda. Films kunnen cultureel en historisch gebonden zijn, bijvoorbeeld door censuur. Maar zelfs een politiek gevoelig onderwerp als gay rights kan in een commerciële Hollywoodfilm naar voren komen. Aan de hand van verschillende fragmenten wordt gekeken hoe filmmakers montage, cameravoering, acteren, geluid, licht en art-direction inzetten om hun boodschap direct of via een omweg verkondigen.

Week 1: Censuur en propaganda

Wat doen filmmakers als ze tegen hun wil zich aan bepaalde regels moeten houden. Wat doe je dan als maker als je toch bepaalde dingen wilt laten zien?

Week 2: Symboliek en vervreemding

Symboliek kan een belangrijke rol spelen in het geven van een extra laag aan de film. Als de symboliek ontgaat bij het publiek, kan dit juist zorgen voor vervreemding.

Week 3: Culturele taboes

Hoe doorbreek je taboes en maak je ze bespreekbaar? Dit kan impliciet, door middel van bijvoorbeeld symboliek. Een humoristische aanpak kan ervoor zorgen dat het minder hard aankomt bij het publiek.

Week 4: Goed en kwaad

Al sinds het begin van de filmgeschiedenis is het voor filmmakers prettig een ‘good guy’ en een bad guy’ te hebben waarbij uiteraard het goede het wint van het kwade. Het wordt pas interessant als er een grijs gebied tussen deze twee tegenpolen wordt getoond.

Week 5: Filosofie in film

We zien het gedachtegoed van invloedrijke filosofen terugkomen in kunst, literatuur en uiteraard ook in de film. Hoe worden de visies van deze filosofen verbeeld binnen de cinema?

Week 6: Kunst of entertainment?                                                                                                 

 Wanneer is iets kunst en wanneer is iets entertainment? Een eeuwige discussie die vaak makkelijk wordt uitgelegd als: Hollywood is entertainment en Europese cinema is kunst. Dit is uiteraard kort door de bocht, maar hoe zit het dan?

  • Cursusnummer: 19V03
  • Vakgebied: Kunst- en cultuur(geschiedenis)
  • Locatie: Tilburg
  • Seizoen: Voorjaar 2019
  • Dag: Maandag
  • Uiterste inschrijfdatum:
    18 februari 2019
  • Tijd: 13.30 – 15.15 uur
  • Cursusdata: 11-mrt, 18-mrt, 25-mrt, 01-apr, 08-apr, 15-apr,
  • Prijs: € 239.00 6 colleges, inclusief koffie of thee
  • Werkvorm: Filmcollege
  • Literatuur:

    De docent deelt een papieren syllabus uit.

  • Opmerkingen:

    Reservedatum inhaalcollege 06-05

Rudi de Boer

Rudi de Boer BA heeft zich tijdens zijn studie Theater, Film & Televisiewetenschappen aan de Universiteit van Utrecht verdiept in de film en ontdekte dat er behoefte was aan filmeducatie. Hij verzorgde filmcursussen voor diverse studenten en heeft die traditie voortgezet bij diverse filmtheaters, zoals LantarenVenster en het Louis Hartlooper Complex. Daarnaast is hij regelmatig gastdocent en ook werkzaam bij het IFFR.