Menu

De Passieweek in beeld en muziek

De Passieweek in beeld en muziek
  • Cursusnummer: 20T05
  • Vakgebied: Muziek(geschiedenis)
  • Locatie: Tilburg
  • Seizoen: Themadagen 2020
  • Dag: Vrijdag
  • Uiterste inschrijfdatum:
    31 Mar 2020
  • Tijd: 10.00 - 16.30 uur uur
  • Cursusdata: 03-apr
  • Prijs: € 95.00 (inclusief koffie/thee, lunch en afsluitend drankje)
  • Werkvorm: Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen/discussie
  • Literatuur:

    De docenten stellen digitaal lesmateriaal beschikbaar.

  • Opmerkingen:

     

       
     

     

De Passieweek in beeld en muziek

Deze themadag staat in het teken van de Passieweek, die plaats vindt voor Pasen. In de ochtend wordt in twee colleges een aantal controversiële kruiswegstaties behandeld door kunsthistorica Marian van Caspel. In de middag neemt muziekdocent Joop van Velzen u mee in de muzikale wereld van de Stabat Mater.

Op Goede Vrijdag, en soms gedurende de hele Passieweek, wordt in de rooms-katholieke kerk de kruisweg gelopen langs de kruiswegstaties, die normaliter in het schip van de kerk hangen. De staties zijn (uitbeeldingen van) de plaatsen op Christus’ route door de straten van Jeruzalem waar hij stil zou hebben gehouden op weg naar Golgotha. Vanaf de 18e eeuw zijn dat er veertien. Afgezet tegen deze oude traditie worden enkele moderne kruiswegstaties in beeld gebracht, zoals die van Albert Servaes, waarvan de ‘rauwheid’ rechtstreeks terug te voeren is op de Eerste Wereldoorlog. De kruiswegstaties van Aad de Haas in het oude kerkje van Wahlwiller in Zuid-Limburg, gemaakt net na de Tweede Wereldoorlog, spreken recht tot het hart. Wereldberoemd zijn de ‘Stations of the Cross’ van Barnett Newman: veertien abstracte schilderijen in zwart en wit met als ondertitel Lema sabachthani (“Waarom hebt gij mij verlaten”).

Het Stabat Mater is sterk verbonden met de smart van Maria, op het moment dat haar zoon Jezus boven haar aan het kruis sterft. Het is van oorsprong een liturgisch gedicht, in de Middeleeuwen ontstaan en als een van de beroemdste Latijnse gebeden wijd verspreid geraakt. Het gedicht, waarvan de tekst oorspronkelijk bedoeld is geweest voor persoonlijke meditatie, is talloze malen vertaald, in alle Europese talen en werd door vele componisten op muziek gezet. Deze tekst beschrijft de compassie met het leed van Maria bij de kruisdood van Jezus. In de eerste acht verzen van het Stabat Mater wordt een diep gevoeld medelijden met haar tot uiting gebracht. In de 15de eeuw werd het als Sequentie in de misliturgie opgenomen. In 1727 kreeg het gebed een plaats in het Breviarium Romanum en het Missale Romanum.

Dagprogramma
09.45 – 10.00 Ontvangst met koffie/thee
10.00 – 11.00 Blok 1: Kruiswegstaties Deel 1
11.00 – 11.15 Koffie-/theepauze
11.15 – 12.00 Blok 2: Kruiswegstaties Deel 2
12.00 – 13.00 Lunch
13.00 – 14.00 Blok 3: Stabat Mater Deel 1
14.00 – 14.15 Korte pauze
14.15 – 15.15 Blok 4: Stabat Mater Deel 2
15.15 – 15.30 Koffie-/theepauze
15.30 – 16.30 Blok 5: Stabat Mater Deel 3
16.30 uur Afsluitende borrel

 

Marian van Caspel-van Til

Marian van Caspel-van Til is kunsthistorica. Vanuit haar bedrijfje Kunst in verbinding geeft zij lezingen en cursussen. Ze houdt ervan moderne en hedendaagse kunst met oude kunst te verbinden. Voor Labrys Reizen begeleidt zij reizen naar Italië en Frankrijk. In de cursus over Dante’s Divina Commedia komen drie belangrijke liefdes van haar samen: Italië, kunst en spiritualiteit.


Joop van Velzen

Joop van Velzen, M.Sc. is schrijver en docent muziekgeschiedenis. Hij heeft zich jarenlang zowel in Nederland als in Canada academisch geschoold in de geschiedenis van de westerse klassieke muziek. Hij publiceerde de meerdelige biografie: Clara Schumann & Johannes Brahms: een biografie van een muzikale vriendschap in brieven en noten. Meer informatie over de docent: www.musicinlife.nl

Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Joop van Velzen is een bezielend mens, hij ademt muziek door al zijn poriën en een begenadigd spreker, en toch bescheiden."
" De doceerstijl is prettig, enthousiast, toegankelijk".