Leergang kunstgeschiedenis van de Lage Landen 20e eeuw, deel 2
Beeldende kunst in Nederland en België vanaf 1945
- Cursusnummer: 25V06
- Vakgebied: Kunst- en cultuur(geschiedenis)
- Locatie: Tilburg (Natuurmuseum)
- Seizoen: Voorjaar 2025
- Dag: Dinsdag
- Tijd: 13.30 - 15.15 uur
- Cursusdata: 28-jan., 04-feb., 11-feb., 18-feb., 11-mrt., 18-mrt., 25-mrt., 01-apr., 08-apr., 06-mei
- Prijs: € 300.00
- Aantal colleges: 10 colleges
- Werkvorm: Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen
- Opmerkingen:
Reservedatum inhaalcollege 13 mei
Leergang kunstgeschiedenis van de Lage Landen 20e eeuw, deel 2
In 1945 was het de dynamische directeur van het Stedelijk museum in Amsterdam, Willem Sandberg, die er op uit was Nederland te confronteren met wat er internationaal in de kunst gebeurde. In diezelfde jaren traden ook een aantal zeer begaafde jonge Nederlandse kunstenaars naar voren, waar Sandberg de volle schijnwerpers van zijn aandacht op zou gaan richten. Deze kunstenaars, met name de Nederlandse schilders die zich bij de Cobra-beweging aansloten, zouden ook internationaal doorbreken.
Daar men in Nederland eigenlijk de eerdere experimenten van voor de tweede wereldoorlog enigszins was vergeten, of als afgedaan beschouwde, was vooral het schokeffect van Cobra en andere vernieuwingsbewegingen tweede helft jaren 40 zeer groot. In België, dat al tijdens het Interbellum een eigen surrealistische beweging kende, werd de jonge experimentele kunst meer ervaren als een begrijpelijke volgende stap in de ontwikkeling van de beeldende kunst.
Sandbergs opvolger Edy de Wilde typeert de Nederlandse kunst van na 1945 als een kunst van twee uitersten:
“aan de ene kant een emotioneel élan, enigszins expressionistisch georiënteerd (Van Gogh) en aan de andere kant die neiging tot precies het tegenovergestelde: een sterke discipline. Denk maar aan de calvinistische Mondriaan, die streefde naar absolute harmonische verbeelding. Hij liet zijn emoties niet de vrije loop”.
Die tegenstelling is ook te zien in de naoorlogse stromingen van bijvoorbeeld Cobra , Nul en Fluxus. Rond 1960 werd het élan en de vitaliteit van de Amerikaanse kunst ontdekt en mede gestimuleerd door de snelle maatschappelijke ontwikkelingen in eigen land werd er vanaf toen heel anders gedacht over beeldende kunst dan in de 15 jaar daarvoor.
De jaren zestig waren een periode waarin alles kon en alles mocht en de kunst een sterk ludiek en maatschappelijk gericht karakter had. De schilderkunst verloor haar leidende positie en werd niet geschikt bevonden voor de nieuw aangewezen richting. De schilders verklaarden daarop hun eigen medium voor dood.
In het volgende decennium bestond de neiging om de kunst in haar waardigheid te herstellen.
De mogelijkheden van nieuwe middelen als video, computer en plastics werden benut. Het postmodernisme leidden in de jaren 80 het einde van de avant-gardes in: er mocht weer geschilderd en gebeeldhouwd worden. In deze nieuwe explosie van vitaliteit en werkdrift werd de kunst een kolossaal spel met alles, waarin het irrationele, het poëtische de boventoon voert.
Opsomming onderwerpen:
- Cobra-beweging
- Informele kunst
- Nulbeweging
- Geometrische abstractie
- Fluxus
- Nieuwe Figuratie
- Realisme na 1945
- De Nieuwe Schilderkunst en beeldhouwkunst (jaren 80)
Deze cursus maakt deel uit van een tweedelige leergang en is prima afzonderlijk te volgen.
Joris van Sleeuwen
Drs. Joris van Sleeuwen is in 1991 als kunsthistoricus afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Leiden. Voordien behaalde hij in 1982 aan de KU Nijmegen zijn doctoraal geschiedenis. Hij is gespecialiseerd in architectuurgeschiedenis. Vanaf 1987 is hij werkzaam in het volwassenenonderwijs en verzorgt hij HOVO-cursussen, lezingen en kunstreizen.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Een levendige docent die je meeneemt in zijn passie voor architectuur, kunst en geschiedenis. Hij vertelt echt een verhaal. De stof die hij als pdf aanbiedt, is een verdieping op wat hij verteld heeft. Heerlijk! Dat is college geven".
"Joris is een bijzonder aimabele, enthousiaste en inspirerende docent. Hij weet de stof op een leuke maar ook deskundige manier te verlevendigen. Een topper!