Leergang Algemene westerse kunstgeschiedenis deel 3
De 19e eeuw: van Romantiek naar Art Nouveau
- Cursusnummer: 25V33
- Vakgebied: Kunst- en cultuur(geschiedenis)
- Locatie: 's-Hertogenbosch (Avans, Onderwijsboulevard)
- Seizoen: Voorjaar 2025
- Dag: Vrijdag
- Tijd: 10.45 - 12.30 uur
- Cursusdata: 31-jan., 07-feb., 14-feb., 21-feb., 14-mrt., 21-mrt., 28-mrt., 04-apr., 11-apr., 09-mei
- Prijs: € 300.00
- Aantal colleges: 10
- Werkvorm: Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen
- Cursusmateriaal:
Aanbevolen literatuur: Ad de Visser, Vice Versa, uitgeverij P&K, 2012 of later, ISBN 9789079372119, €64,95
- Opmerkingen:
Reservedatum inhaalcollege 16 mei
Leergang Algemene westerse kunstgeschiedenis deel 3
In dit derde deel van de vierdelige leergang beginnen we vol op het orgel: Emotie is wat de klok slaat. Niet alleen met wat nu nog met romantiek wordt geassocieerd (liefde, passie), maar ook met geweld en overweldigende natuurervaringen. En welke periode sprak nou méér tot de verbeelding dan de gefantaseerde middeleeuwen, of het prikkelende Midden-Oosten?
Het contrast met de eigen omgeving werd gaandeweg alleen maar groter, want de Industriële Revolutie veranderde Europa grondig: groeiende steden, nieuwe fabrieken en bijkomende sociale veranderingen. Kunstenaars brachten met hun kunst een sociaal engagement óf ze probeerden met hun kunst het tij te keren óf ze bleven in hun veilige droomwereld: de realisten en naturalisten (o.a. Gustave Courbet), de Prerafaëlieten (Rossetti, Millais) en de Academische Salonschilders werkten bij wijze van spreken naast elkaar. De eerste kunstenaarskolonies ontstaan als het gemakkelijk wordt buiten de stad te werken en verblijven maar de stad binnen handbereik te houden.
De technologische ontwikkelingen zorgen voor een nieuw medium: de fotografie wordt uitgevonden en bevecht zich moeizaam een plekje in de kunstwereld. Om de vooruitgang te vieren worden vanaf 1851 regelmatig wereldtentoonstellingen gehouden, met bijbehorende spectaculaire architectuur.
Nog een technische ontwikkeling: de verftube maakt het schilders mogelijk om gemakkelijker buiten te werken. De waarneming en veranderlijkheid van het natuurlijke licht wordt hét uitgangspunt van de nieuwe generatie, de impressionisten. De snelheid waarmee deze kunstenaars werken kan niet geëvenaard worden door de beeldhouwkunst, maar desondanks weet Auguste Rodin vernieuwingen door te voeren (geholpen door de fotografie, assistenten en minnaressen).
Het impressionisme is voor de ‘grote drie’ van de volgende generatie slechts een opstapje: Paul Cézanne, Paul Gauguin en Vincent van Gogh, de postimpressionisten, kiezen elk een ander beeldend pad maar zijn ook allen van invloed op de moderne kunst van de 20e eeuw. Anderen pakten het impressionisme wat wetenschappelijker aan en analyseerden licht en kleur tot eindeloos gestippelde doeken (neo impressionisme).
De symbolisten zochten naar het onzichtbare dat de mens menselijk maakt, voorbij het zichtbare (Toorop, Klimt, Redon). Eind 19e eeuw bracht de Art Nouveau vernieuwing in toegepaste kunst en architectuur. Afkeer van neostijlen leidde tot Nieuwe Kunst met elegante, complexe lijnen van vogelveren, bloembladeren en vrouwenlokken, zelfs zichtbaar in calvinistisch Nederland.
Opsomming onderwerpen per college:
College 1: Romantiek
College 2: Neostijlen en Salonschilderkunst
College 3: Prerafaëlieten en Arts&Crafts
College 4: Realisme en naturalisme
College 5: Impressionisme
College 6: Fotografie en beeldhouwkunst (Rodin e.a.)
College 7: Neo Impressionisme
College 8: Post Impressionisme
College 9: Art Nouveau
College 10: Symbolisme
Deze cursus maakt deel uit van de leergang Kunstgeschiedenis en is prima los te volgen.
Carla van Bree
Carla van Bree studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en aan de Universiteit van Utrecht. Vanaf 1996 werkt ze als docent kunstgeschiedenis voor volksuniversiteiten (Eindhoven, Den Bosch), seniorenverenigingen (K.V.G., N.V.V.H, K.B.O.) en opleidingen (Perk Interieur). Daarnaast is ze sinds 1993 rondleider bij het museum De Pont in Tilburg. Ze geeft cursussen over verschillende thema’s en periodes, met de nadruk op de periode 1850-1940.
Uit eerdere cursusevaluaties:
"Carla van Bree is een bijzonder sympathieke docent met brede kennis en een enthousiaste presentatie".
"Heel prettige docent, prima voorbereid".
“Voortreffelijke docent. Vakinhoudelijk en qua presentatie/didactiek geweldig! Bovendien erg aardig en benaderbaar”.