Leergang levenswetenschappen, deel 4
Ontwikkelingen in de levenswetenschappen
- Cursusnummer: 25V24
- Vakgebied: Natuurwetenschappen
- Locatie: Nijmegen
- Seizoen: Voorjaar 2025
- Dag: Vrijdag
- Tijd: 10.30 - 12.15 uur
- Cursusdata: 14-mrt., 21-mrt., 28-mrt., 04-apr.
- Prijs: € 150.00
- Aantal colleges: 4
- Werkvorm: Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen
- Opmerkingen:
Reservedatum inhaalcollege 11 april
Leergang levenswetenschappen, deel 4
Na de introductiecursus Celbiologie, en de vervolgcursussen Biotechnologie en Afweer, gaat de leergang levenswetenschappen verder met de cursus Ontwikkelingen. Gedurende de twee jaar van de leergang (2023-2024) is er weer een hoop onderzoek bijgekomen op het gebied van de levenswetenschappen. De cursus bestaat uit 4 colleges met thema’s die aansluiten bij de eerdere cursussen.
College 1, Celbiologie: Er zijn nieuwe gegevens over wat de menselijke hersenen bijzonder maakt, en hoe hersenziektes ontstaan. En ook zijn er weer nieuwe ideeën over hoe veroudering werkt. Maar er is de afgelopen jaren vooral veel kennis bijgekomen over ons metabolisme en hoe geneesmiddelen, zoals Ozempic, dit beïnvloeden.
College 2, Biotechnologie: Er zijn weer nieuwe vormen van stamceltherapie en gentherapie, waaronder een opvolger van CRISPR. Ook zijn er nieuwe methodes om bijvoorbeeld planten efficiënter te laten groeien, en CO2 op te slaan. Interessant zijn ook de ontwikkelingen in soft-robotics waarbij technologie en biologie worden gecombineerd.
College 3, Afweer: Hoe staat het met Corona, en andere infectieziekten zoals Mpox. En hoe zit het met nieuwe vormen van immunotherapie op basis van mRNA, zoals tegen (long)kanker. Ook is er weer meer bekend geworden over hoe onze afweer een rol speelt bij veroudering. Zo is het bijvoorbeeld gelukt muizen langer en gezonder te laten leven door het blokkeren van een afweer signaalstof.
College 4, Bètawetenschap: Wat voor bredere wetenschappelijke ontwikkelingen zijn er, zoals in de Astronomie en Kunstmatige Intelligentie. En wat betekenen die voor de levenswetenschappen, zoals in de astrobiologie en onderzoek naar bewustzijn). Maar bij dit laatste college is er vooral ruimte voor inbreng door cursisten, en voor extra vragen.
Deze cursus is de laatste van de vierdelige leergang maar kan ook prima afzonderlijk worden gevolgd, mits de cursist al over enige achtergrond in de celbiologie beschikt. Overigens is het de bedoeling om elke twee jaar deze cursus te gaan geven, zodat cursisten van de leergang levenswetenschappen langdurig op de hoogte kunnen blijven van de ontwikkelingen in de levenswetenschappen.
Ruud Licht
Dr. Ruud Licht studeerde Medische Biologie aan de Universiteit van Amsterdam en deed aan verschillende universiteiten onderzoek naar vaccins, auto-immuniteit, stamcellen en tissue-engineering. Momenteel richt hij zich op onderwijs geven en schrijven over wetenschap.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Zeer gedreven en enthousiaste docent"
"Een uitermate deskundige docent die de voor mij nieuwe leerstof goed over weet te brengen".