Zijn, Tijd, Leegte
Een vergelijking tussen oosterse en westerse filosofen
- Cursusnummer: 24N21
- Vakgebied: Filosofie
- Locatie: Nijmegen
- Seizoen: Najaar 2024
- Dag: Donderdag
- Tijd: 15.00 - 16.45 uur
- Cursusdata: 26-sep., 03-okt., 10-okt., 17-okt., 07-nov., 14-nov., 21-nov., 28-nov., 05-dec., 12-dec.
- Prijs: € 340.00
- Aantal colleges: 10 college's
- Werkvorm: Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen
- Cursusmateriaal:
De docent stelt digitaal lesmateriaal beschikbaar
- Opmerkingen:
Reservedatum inhaal college 19 december
Zijn, Tijd, Leegte
In deze collegereeks wordt een gesprek gevoerd tussen twee wijsgerige tradities: de westerse en de oosterse. Dit gesprek wordt gevoerd op metafysisch terrein: opvattingen over de aard en samenhang van de werkelijkheid. Doel van de cursus is het ontdekken van verschillen en overeenkomsten tussen westers en oosters denken. Met deze inzichten kunnen we onze levensbeschouwing verdiepen en verbreden. Het gesprek wordt gevoerd aan de hand van drie kernwoorden: zijn, tijd en leegte.
In het westen staat ‘zijn’ en samenhangende begrippen als ‘substantie’ en ‘God’ van meet af aan centraal. Dit zien we bij Parmenides en Plato in de oudheid, bij Thomas in de middeleeuwen, bij Heidegger in het moderne denken. Nadruk op het (Bewust-)Zijn vinden we ook in de Indiase Vedantafilosofie van Sankara.
In het westen werd ‘tijd’ niet als fundamenteel geacht omdat het zijn als eeuwig gezien werd. De tijd werd gezien als afgeleide van de eeuwigheid zoals bij Plato, Plotinus, Thomas, Spinoza. In de moderniteit begint de eeuwigheid weg te ebben en komt de tijd centraal te staan zoals bij Nietzsche, Husserl, Heidegger en recent bij Meillassoux. In het (Zen-)boeddhisme staat de tijd van meet af aan centraal: tijd is de eenheid van zijn en niet-zijn. Dit onderzoeken we bij de Japanse filosofen Dogen en Masao Abe. We onderzoeken de relatie tussen de tijd en de dood bij Abe en Heidegger.
In het westen heeft het denken over ‘leegte’ een ondergeschikte plaats als gebrek. Leegte (sunyata) is echter volgens het boeddhistische denken inherent aan het kosmisch bestaan. Dit is een belangrijk verschil met het westen. De leegte komt in het moderne westerse denken vanaf Schopenhauer en Nietzsche meer naar voren als oorspronkelijke aspect van de wereld en kan men spreken van een toenadering van het westers denken naar het oosterse (Zen)boeddhisme waarin deze noties al veel eerder belangrijk waren. De notie van leegte bespreken we aan de hand van Suzuki, Abe en Byung Chul Han.
College 1: Brahman, Atman en bewust-zijn bij Sankara
College 2: Zijn bij Parmenides, Plato, Thomas
College 3: Zijn (Lichtung) bij Heidegger
College 4-5: De Zijnsbol en de Zenbol: Tijd bij Parmenides en Masao Abe
College 6-7: Tijd en dood bij Heidegger, Abe, Byung Chul Han, Meillassoux
College 8-9: Leegte bij Suzuki, Abe en Han
College 10: Conclusie
Arnold Ziegelaar
Arnold Ziegelaar studeerde wijsbegeerte aan de Universiteit Leiden en is docent filosofie in het hoger onderwijs. Hij is verbonden aan opleidingen tot geestelijk begeleider bij de Hogeschool InHolland en het OVP. Daarnaast werkt hij voor verschillende HOVO-instellingen en voor de Internationale School voor Wijsbegeerte. Zijn interessegebied is breed en ligt vooral bij levensfilosofie, bewustzijnsfilosofie en godsdienstfilosofie. In 2015 verscheen zijn boek Aardse mystiek en in 2016 Oorspronkelijk bewustzijn bij ISVW uitgevers.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Uitstekende docent, didactisch goed onderlegd, prettige contactlegging."
"Het was uitdagend voor de hersenen en een training in denken en begrip en dat was leuk. Een veeleisende docent die de colleges knap heeft opgebouwd."