Leergang thematische inleiding filosofie, deel 1
Waarheid, kennis en wetenschap
- Cursusnummer: 24N10
- Vakgebied: Filosofie
- Locatie: Tilburg
- Seizoen: Najaar 2024
- Dag: Donderdag
- Tijd: 10.45 - 12.30 uur
- Cursusdata: 26-sep., 03-okt., 10-okt., 17-okt., 07-nov., 14-nov., 21-nov., 28-nov., 05-dec., 12-dec.
- Prijs: € 300.00
- Aantal colleges: (10 colleges)
- Werkvorm: Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen
- Cursusmateriaal:
Digitale syllabus (eigen werk docent). Aanbevolen literatuur: Samir Okasha, “Philosophy of science, a very brief introduction” Engels Paperback 9780198745587, 2e druk 2016 De docent stelt digitaal lesmateriaal beschikbaar
- Opmerkingen:
Reservedatum inhaal college 19 december
Leergang thematische inleiding filosofie, deel 1
Dit eerste deel van de thematische vierdelige leergang filosofie verschaft een degelijke basis om over begrippen als waarheid, kennis en wetenschap te denken. In de hedendaagse cultuur lijken de noties waarheid en kennis onder druk te staan. Leugen en waarheid lijken moeilijk te onderscheiden in de kakofonie van opvattingen die over ons wordt uitgestort en dat onderscheid lijkt ook minder belangrijk te worden. Het klassieke ideaal van kennis vinden we volledig uitgewerkt bij Aristoteles. De moderne filosofie bevat een traditie van sceptische en relativistische filosofen, zoals Pyrrho in de Oudheid en Hume, Kant en Rorty in het moderne denken.
In de eerste colleges onderzoeken we wat we met ‘waarheid’ bedoelen en welke filosofische opvattingen ons begrip ervan kunnen verhelderen. We onderzoeken hoe conflicten over waarheid ontstaan en hoe onwaarheid, leugen en dwaling dominant kunnen worden. We onderzoeken hoe we waarheid en kennis kunnen bereiken. We bespreken daarom bronnen van waarheid als waarneming, inductie, deductie en abductie. We bespreken de wetten van het denken aan de hand van logica, argumentatieleer en bespreken het falen van ons denken in drogredenen. We bespreken theorieën over de aard van wetenschap en over grens tussen wetenschap en pseudowetenschap. We bespreken opvattingen van Aristoteles, Popper en Kuhn. Daarbij worden noties als verificatie, falsificatie, natuurwet, causaliteit, bewijs en verklaring besproken. We onderzoeken waarom de wiskunde in de natuurwetenschap zo succesvol is kunnen worden.
Dit alles wordt geïllustreerd aan de hand van voorbeelden uit filosofie, wetenschap en politiek. Deze collegereeks is voor iedereen die zich wil bezinnen over deze hoogst actuele kwesties.
Globale opbouw:
College 1-3: Waarheid bestaat. Waarheidstheorieën en waarheidsconflicten
College 4. Het klassieke ideaal van wetenschap en kennis: Aristoteles.
College 5-6. Sceptische waarheidstheorieën: Pyrrho, Kant, Rorty.
College 7. Het denken: waarneming, deductie, inductie en abductie
College 8. Het falen van het denken in de drogreden
College 9-10. Wat is Wetenschap? Popper en Kuhn. De rol van wiskunde. Wat is een verklaring?
Arnold Ziegelaar
Arnold Ziegelaar studeerde wijsbegeerte aan de Universiteit Leiden en is docent filosofie in het hoger onderwijs. Hij is verbonden aan opleidingen tot geestelijk begeleider bij de Hogeschool InHolland en het OVP. Daarnaast werkt hij voor verschillende HOVO-instellingen en voor de Internationale School voor Wijsbegeerte. Zijn interessegebied is breed en ligt vooral bij levensfilosofie, bewustzijnsfilosofie en godsdienstfilosofie. In 2015 verscheen zijn boek Aardse mystiek en in 2016 Oorspronkelijk bewustzijn bij ISVW uitgevers.
Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Uitstekende docent, didactisch goed onderlegd, prettige contactlegging."
"Het was uitdagend voor de hersenen en een training in denken en begrip en dat was leuk. Een veeleisende docent die de colleges knap heeft opgebouwd."