Menu

Levendige materie, een nieuwe filosofische benadering

Levendige materie, een nieuwe filosofische benadering
  • Cursusnummer: 22Z05
  • Vakgebied: Filosofie
  • Locatie: Tilburg
  • Seizoen: Zomer 2022
  • Dag: Meerdere Dagen
  • Inschrijven voor:
    13 Jun 2022
  • Tijd: 10.00 - 15.45 uur
  • Cursusdata: 20-jun , 21-jun
  • Prijs: € 195 (2 dagen inclusief koffie/thee, lunch en afsluitende borrel)
  • Werkvorm: Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen/discussie
  • Literatuur:

    Teksten die in het college worden besproken staan 1 week voor aanvang op www.maieutiek.nl Powerpoints en extra informatie komt op www.maieutiek.nl onder “cursusmateriaal”. Achtergrondinformatie; Arwens die momenteel promotieonderzoek doet naar dit thema schreef in 2020 haar masterscriptie over dit onderwerp Deze staat op https://www.doria.fi/handle/10024/180011 Niet verplichte literatuur (In het Engels): Jane Bennett Vibrant Matter, ISBN 9780822346333 Druk: 1 januari 2010

Levendige materie, een nieuwe filosofische benadering

In het westen maken wij over het algemeen een onderscheid tussen een subject en een object. Een subject doet, een object wordt aangedaan. Dit onderscheid wordt door Jane Bennet in haar boek 'Vibrant Matter' ondermijnd. Als dit onderscheid verwatert, wat betekent dit voor de manier waarop wij ons verhouden tot objecten? Hoe zit het met onze vrijheid en verantwoordelijkheid?

We zijn er in de westerse filosofie aan gewend om een hard onderscheid te maken tussen objecten en subjecten. Subjecten handelen autonoom terwijl objecten alleen betrokken zijn in het handelen van subjecten. Als we dieper naar dit onderscheid tussen subject en object kijken kunnen we hier vraagtekens bij zetten. Zowel subjecten als objecten oefenen invloed uit op de wereld om hen heen. Deze invloed is niet individueel maar collectief. Als mensen bevinden we ons altijd in een stroom van collectieve invloeden van dingen, dieren en andere mensen. Als we het onderscheid tussen subject en object laten verwateren, wat betekent dit voor onze individuele omgang met de wereld?

In deze tweedaagse cursus zullen wij ingaan op wat levendige materie is, en wat het betekent voor onze verantwoordelijkheid als we materie als levendig beschouwen.

Dagprogramma dag 1
09.45 – 10.00 Ontvangst met koffie/thee 
10.00 – 11.00 Blok 1: Wat is levende materie (vibrant matter noemt Bennett het )?
11.00 – 11.15 Koffie/thee-pauze
11.15 – 12.00 Blok 2: Wat is het onderscheid tussen subject en object tussen materie en denken? Kunnen we er ook anders over denken dan in tegenstellingen?
12.00 – 13.00 Lunch 
13.00 – 13.45 Blok 3: Interactie en concrete voorbeelden 
13.45 – 14.00 Korte pauze
14.00 – 14.45 Blok 4: Hoe is het concept dat Jane Bennet assemblages noemt belangrijk voor de manier waarop wij denken over de autonomie van objecten?
14.45 – 15.00 Koffie/thee-pauze 
15.00 – 15.45 Blok 5: Vervolg assemblages, voorbeelden uit (kinder) literatuur en dagelijkse praktijken

 

Dagprogramma dag 2 
09.45 – 10.00 Ontvangst met koffie/thee 
10.00 – 11.00 Blok 1: Als wij materie zijn en dingen ook invloed uitoefenen, als we deel zijn van assemblages, wat is onze menselijke verantwoordelijkheid? Een gesprek over leven assemblages. 
11.00 – 11.15 Koffie/thee-pauze
11.15 – 12.00 Blok 2: Antropomorfiseren kinderen doen het als vanzelf, maar hoe reëel is het idee dat dingen ook invloed uitoefenen?
12.00 – 13.00 Lunch 
13.00 – 13.45 Blok 3: Denkende objecten, landschappen en onze rol in dat geheel.
13.45 – 14.00 Korte pauze
14.00 – 14.45 Blok 4: Kunnen we onszelf voorstellen als deel van een groter geheel en wat doet dat met onze menselijke verantwoordelijkheid?
14.45 – 15.00 Koffie/thee-pauze 
15.00 - 15.45 Blok 5: Afronding
15.45 Afsluitend drankje
 
Arwen Meereboer

Arwen Meereboer is afgestudeerd aan Åbo Akademi in Finland. Haar belangstelling gaat uit naar de interactie van literatuur, ideologie en het dagelijks leven.


Petra Bolhuis

Drs. Petra Bolhuis rondde in 1995 samen met drs. Theo Meereboer een doctoraalscriptie filosofie af over Hannah Arendt en Michel Foucault. Petra Bolhuis rondde een studie Orthopedagogiek af (RUG 1991). Ze heeft sinds tien jaar een eigen filosofische praktijk van waaruit zij cursussen en lezingen verzorgt over het snijvlak tussen theorie en praktijk:. www.maieutiek.nl

Review van cursisten over cursus Levende materie:
Inhoud: leuk, boeiend, prikkelend, up to date en voor mij grensverleggend.
Presentatie: een voorrecht om onderwijs te krijgen van gedreven docenten, met verschillende vakgebieden en komend uit verschillende generaties, die zo goed samen kunnen werken dat het probleemloos één geheel vormt.
Ik heb er van genoten.

Een hele informatief en interessant college, waarbij begrippen als object en subject vloeibaar worden. 
Een boeiend verhaal gegeven door twee gemotiveerde docenten.