Levendige materie, een nieuwe filosofische benadering
In het westen maken wij over het algemeen een onderscheid tussen een subject en een object. Een subject doet, een object wordt aangedaan. Dit onderscheid wordt door Jane Bennet in haar boek 'Vibrant Matter' ondermijnd. Als dit onderscheid verwatert, wat betekent dit voor de manier waarop wij ons verhouden tot objecten? Hoe zit het met onze vrijheid en verantwoordelijkheid?
We zijn er in de westerse filosofie aan gewend om een hard onderscheid te maken tussen objecten en subjecten. Subjecten handelen autonoom terwijl objecten alleen betrokken zijn in het handelen van subjecten. Als we dieper naar dit onderscheid tussen subject en object kijken kunnen we hier vraagtekens bij zetten. Zowel subjecten als objecten oefenen invloed uit op de wereld om hen heen. Deze invloed is niet individueel maar collectief. Als mensen bevinden we ons altijd in een stroom van collectieve invloeden van dingen, dieren en andere mensen. Als we het onderscheid tussen subject en object laten verwateren, wat betekent dit voor onze individuele omgang met de wereld?
In deze tweedaagse cursus zullen wij ingaan op wat levendige materie is, en wat het betekent voor onze verantwoordelijkheid als we materie als levendig beschouwen.
Dagprogramma dag 1 | |
09.45 – 10.00 | Ontvangst met koffie/thee |
10.00 – 11.00 | Blok 1: Wat is levende materie (vibrant matter noemt Bennett het )? |
11.00 – 11.15 | Koffie/thee-pauze |
11.15 – 12.00 | Blok 2: Wat is het onderscheid tussen subject en object tussen materie en denken? Kunnen we er ook anders over denken dan in tegenstellingen? |
12.00 – 13.00 | Lunch |
13.00 – 13.45 | Blok 3: Interactie en concrete voorbeelden |
13.45 – 14.00 | Korte pauze |
14.00 – 14.45 | Blok 4: Hoe is het concept dat Jane Bennet assemblages noemt belangrijk voor de manier waarop wij denken over de autonomie van objecten? |
14.45 – 15.00 | Koffie/thee-pauze |
15.00 – 15.45 | Blok 5: Vervolg assemblages, voorbeelden uit (kinder) literatuur en dagelijkse praktijken |
Dagprogramma dag 2 | |
09.45 – 10.00 | Ontvangst met koffie/thee |
10.00 – 11.00 | Blok 1: Als wij materie zijn en dingen ook invloed uitoefenen, als we deel zijn van assemblages, wat is onze menselijke verantwoordelijkheid? Een gesprek over leven assemblages. |
11.00 – 11.15 | Koffie/thee-pauze |
11.15 – 12.00 | Blok 2: Antropomorfiseren kinderen doen het als vanzelf, maar hoe reëel is het idee dat dingen ook invloed uitoefenen? |
12.00 – 13.00 | Lunch |
13.00 – 13.45 | Blok 3: Denkende objecten, landschappen en onze rol in dat geheel. |
13.45 – 14.00 | Korte pauze |
14.00 – 14.45 | Blok 4: Kunnen we onszelf voorstellen als deel van een groter geheel en wat doet dat met onze menselijke verantwoordelijkheid? |
14.45 – 15.00 | Koffie/thee-pauze |
15.00 - 15.45 | Blok 5: Afronding |
15.45 | Afsluitend drankje |