Simone De Beauvoir: méér dan actueel!
De belangstelling voor het filosofische en literaire werk van Simone de Beauvoir herleeft, zowel internationaal als nationaal. In academische kringen verschijnen diverse publicaties en artikelen over zowel haar filosofische, politieke alsmede haar literaire werk. Hiertoe heeft o.a. bijgedragen de in 2019 verschenen biografie Simone de Beauvoir, een leven van de Amerikaanse filosoof Kate Kirkpatrick, die inmiddels in meer dan elf vertalingen is/ wordt uitgebracht.
Kirkpatrick stelt ‘dat eerdere biografen haar filosofie niet op de eerste plaats zetten en daardoor werd haar belang voor de filosofie onderschat. Meestal wordt haar leven vooral verteld als een langgerekte romance met Sartre’.
Echter, belangrijk als ware existentialist is haar kritiek op Sartre die volgens haar geen echt antwoord had op de nihilisten, die de vrijheid te veel interpreteren als doen waar je zin in hebt. Mogelijke oorzaak: Sartre zou niet in staat zijn om buiten zijn eigen perspectief te stappen, iets waarvan hij overigens ook niet de waarde in zag.
De Beauvoir wilde juist proberen andere wijzen van denken te begrijpen. Dat zij daar succesvol in was daarvan getuigt haar consequent volgehouden politieke engagement en strijd voor onderdrukten, niet alleen vrouwen, maar ook bijvoorbeeld de Algerijnen die zich destijds van hun koloniale heerser moesten zien te bevrijden.
In De Beauvoir ‘s filosofie draait alles om de vrijheid, het worden. Vrijheid is niet in het bezit van mannen en is niet een probleem van vrouwen. Het is dat waar ieder mens in zou moeten delen.
Als de Beauvoir het over vrijheid heeft dan is dat altijd in relatie tot het onbepaalde, het niet-systematische en het wordende. De mens een wezen dat in vrijheid naar creativiteit en activiteiten verlangt en streeft. Het is dit inzicht dat haar filosofie zo interessant maakt en haar project tot een zeer actueel project.
Zoals wellicht bekend, had de Beauvoir een grondige hekel aan filosofen die systemen bouwen en deze aversie is mogelijk een van de redenen geweest dat zij in haar tijd minder serieus werd genomen. Maar we weten nu dat Simone de Beauvoir tot op de dag van vandaag een zeer invloedrijk denker is. Haar werk wordt zeer gewaardeerd vanwege de originaliteit en authenticiteit. Haar hoofdwerk De Tweede Sekse wordt binnen de filosofie wel als één van de belangrijkste werken gezien uit de 20e eeuw.
Opsomming onderwerpen per college:
College 1: Korte introductie
College 2: Biografe Kate Kirkpatrick over De Beauvoir.
College 3: Opkomst Franse Existentialisme als filosofische stroming.
College 4: De ‘Morele fase’: over de basis van De Beauvoir ‘s ethica.
College 5: De Tweede Sekse: de vrouw als ‘de Ander’. I
College 6: De Tweede Sekse: de vrouw als de Ander II
College 7: Over het autobiografische werk van De Beauvoir.
College 8: Over De Ouderdom (1970).
College 9: Over de Liefde
College 10: ‘Ik ben geen filosoof ik ben een schrijver”?