Menu

Roma femminile

de Eeuwige Stad bezien vanuit het vrouwelijke

Roma femminile
  • Cursusnummer: 22V12
  • Vakgebied: Kunst- en cultuur(geschiedenis)
  • Locatie: Tilburg
  • Seizoen: Voorjaar 2022
  • Dag: Vrijdag
  • Inschrijven voor:
    1 Apr 2022
  • Tijd: 10.45 - 12.30 uur
  • Cursusdata: 08-apr , 15-apr , 22-apr
  • Prijs: € 113 (3 colleges)
  • Werkvorm: Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen/discussie
  • Literatuur:

    De docent deelt een syllabus uit.

  • Opmerkingen:

    Reservedatum inhaalcollege 29 april

Roma femminile

Roma femminile 

Rome associëren we met mannelijkheid: keizers, consuls, gladiatoren en pausen. Ook de stichter was een man. Maar deze Romulus was een afstammeling van Venus, de godin van de liefde, van Amor. Als je Roma achterstevoren leest, kom je bij de liefde uit. ‘Het vrouwelijke’ als ingang tot Rome levert een frisse kijk op de Eeuwige Stad. 

Tijdens deze cursus verkennen we de vrouwelijke kwaliteiten van de stad aan de hand van klassieke monumenten en middeleeuwse kerken, maar ook Goethe, Fellini en Anna Magnani komen voorbij. Voor de filmmaker Federico Fellini was Rome als een moeder met te veel kinderen: ze verwelkomt je als je komt, maar laat je ook weer gaan als je moet vertrekken. 

De zoektocht naar het vrouwelijke Rome brengt ons naar de oergeschiedenis van de stad. Het Ara Pacis, het Altaar van de Vrede, laat Aeneas als stamvader van Rome zien. In een prachtig reliëf is zijn vermeende moeder, Venus Genetrix, uitgebeeld. Er vlakbij, ook op het Marsveld, bevond zich de grootste Egyptische tempel van het oude Rome, gewijd aan de Egyptische godin Isis, die zeer populair was onder de Romeinen. De Vestatempel op het Forum Romanum herinnert aan de Vestaalse maagden, die in de Romeinse tijd de belangrijkste vrouwen van Rome waren. Andere klassieke monumenten die besproken worden zijn de tempel van Venus en Roma, de (verdwenen) tempel van Cybele en het Tibereiland.

Het ‘vrouwelijk-goddelijke’, in antieke tijden onder meer in Isis en Cybele aanbeden, nam in christelijke tijden de vorm van Maria aan. In de cursus is er aandacht voor de Santa Maria in Trastevere en de Santa Maria Maggiore. De wijding van deze laatste kerk aan Maria was een direct gevolg van het Concilie van Efese (431 na Chr.). Dat dit concilie, waar bepaald werd dat Maria de Moeder Gods was, in Efese gehouden werd was geen toeval. Vanouds was deze stad gewijd aan het ‘vrouwelijk-goddelijke’ in de vorm van Artemis.

Marian van Caspel-van Til

Marian van Caspel-van Til is kunsthistorica. Vanuit haar bedrijfje Kunst in verbinding geeft zij lezingen en cursussen. Ze houdt ervan moderne en hedendaagse kunst met oude kunst te verbinden. Voor Labrys Reizen begeleidt zij reizen naar Italië en Frankrijk. In de cursus over Dante’s Divina Commedia komen drie belangrijke liefdes van haar samen: Italië, kunst en spiritualiteit.