Menu

Leergang levenswetenschappen, deel 2 Biotechnologie

Het manipuleren van leven

Leergang levenswetenschappen, deel 2 Biotechnologie
Levenswetenschappen
  • Cursusnummer: 22V02
  • Vakgebied: Natuurwetenschappen
  • Locatie: Tilburg
  • Seizoen: Voorjaar 2022
  • Dag: Maandag
  • Inschrijven voor:
    7 Feb 2022
  • Tijd: 12.45 - 14.30 uur
  • Cursusdata: 14-feb , 21-feb , 07-mar , 14-mar , 21-mar , 28-mar , 04-apr , 11-apr
  • Prijs: € 236 (8 colleges)
  • Werkvorm: Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen/discussie
  • Literatuur:

    Aanbevolen literatuur: Molecular and Cell Biology For Dummies, Rene Fester Kratz, ISBN: 978-1119620402, 2020. €16,99 (Engelstalig).

  • Opmerkingen:

    Reservedatum inhaalcollege 25 april

Leergang levenswetenschappen, deel 2 Biotechnologie

Biotechnologie is het aanpassen van leven op basis van biologische wetenschap, niet alleen met bacteriën en planten maar ook met mensen. De ontwikkelingen gaan snel en zijn soms ingrijpend. Er is nu al meer mogelijk dan u denkt dus het is belangrijk hier meer van af te weten. 
We begrijpen steeds meer hoe leven werkt, en gebruiken die kennis om levende processen te beïnvloeden. Met medicijnen en genetische technologie kan er al heel veel. Met deze kennis kunnen we zelfs een (wetenschappelijk) antwoord geven op wat leven eigenlijk is. 

Deze cursus geeft u inzicht in de volgende onderwerpen: stamcellen, proefdier gebruik, imaging, gen-technologie, veredeling, synthetische biologie, genomics, proteomics, individuele gezondheidszorg, lezen van wetenschappelijke literatuur, cybernetica, de oorsprong van het leven, en wat het leven eigenlijk is. 

De colleges behandelen de volgende onderwerpen: 

Stamcellen en proefdieren: Welke soorten stamcellen zijn er allemaal en wat kan je daar mee. Er is aandacht voor de ethiek en voor de gevaren rond het gebruik van stamcellen. Nieuwe therapieën moeten worden getest in proefdieren. Hoe doe je dit, en wat houdt het werken met proefdieren in.

Tissue-engineering en Imaging: Bij het maken van nieuwe weefsels worden stamcellen en materialen gecombineerd. Om te zien of nieuw weefsel doet wat het moet doen zijn er allerlei technieken om in weefsels te kunnen kijken.

DNA/RNA-technologie en synthetische biologie: Nieuwe technieken stellen ons in staat om op basis van RNA en DNA-interventies te plegen op cellulair niveau. Zo kunnen we bijvoorbeeld mRNA vaccins maken tegen Corona. Bovendien is het met deze technologie mogelijk om willekeurig welke eigenschap te introduceren in een organisme. Het is nu zelfs mogelijk om totaal nieuwe organismen te maken. 

De ‘omics revolutie: Genetische informatie wordt steeds goedkoper en uitgebreider. Maar genen zeggen niet alles. Het gaat er vooral om wat daar aan eiwitten mee wordt geproduceerd, en hoe die samenwerken in het lichaam. Genomics, proteomics en andere “Big Data” zorgen ervoor dat steeds meer diagnostiek en therapieën op individueel niveau kunnen worden verzorgd. 

Lezen wetenschappelijke literatuur: Waar vind ik betrouwbare informatie over wetenschappelijke bevindingen, en hoe ontcijfer ik een wetenschappelijk artikel.

Integratie biologie en technologie: De basisprincipes van leven en technologie zijn compatibel. Technologie zoals telefoons zullen steeds verder integreren met biologische functies. 

De oorsprong van het leven/ Wat is leven eigenlijk? Vanuit biologisch perspectief zijn er prima antwoorden te geven op de vraag wat leven is, hoe het is begonnen en wat de zin is van het leven. Vanuit dit perspectief wordt ingegaan op wat er tegenwoordig allemaal kan met biotechnologie en over wat we (niet) zouden moeten willen dat er gebeurt. 

Excursie:

Een excursie naar Rotterdam maakt onderdeel uit van deze cursus. U krijgt een rondleiding over twee verschillende laboratoria van het Erasmus Medisch Centrum. U krijgt hierover meer informatie tijdens de cursus. Vervoer, parkeren en lunch zijn op eigen gelegenheid/rekening. 

Als de excursie geen doorgang kan vinden volgt er een extra college, naar keuze van de deelnemers, bijvoorbeeld over Corona of over immunotherapie tegen kanker. 

Ruud Licht

Dr. Ruud Licht studeerde Medische Biologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde aan de KU Nijmegen. Hij deed aan verschillende universiteiten onderzoek naar vaccins, auto-immuniteit, stamcellen en tissue-engineering. Momenteel richt hij zich op onderwijs geven en schrijven over wetenschap.
 

Uit eerdere evaluaties over deze docent:
"Zeer gedreven en enthousiaste docent"
"Een uitermate deskundige docent die de voor mij nieuwe leerstof goed over weet te brengen".