Menu

Leergang Kunst in Context 1

Friedrich, Caillebotte, Picasso, Rothko, Ader

Leergang Kunst in Context 1
Kunst in context Nijmegen, deel 1
  • Cursusnummer: 21N21
  • Vakgebied: Kunst- en cultuur(geschiedenis)
  • Locatie: Nijmegen
  • Seizoen: Najaar 2021
  • Dag: Vrijdag
  • Uiterste inschrijfdatum:
    29 Sep 2021
  • Tijd: 13.00 - 14.45 uur
  • Cursusdata: 01-oct , 08-oct , 15-oct , 22-oct , 05-nov , 12-nov , 19-nov , 26-nov , 03-dec , 10-dec
  • Prijs: € 350 (10 colleges)
  • Werkvorm: Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen/discussie
  • Literatuur:

    De docent stelt geen digitaal lesmateriaal beschikbaar. Tijdens de leergang wordt vakliteratuur besproken. Indien mogelijk wordt verwezen naar open bronnen op internet.

  • Opmerkingen:

    Reservedatum inhaalcollege 17 december

Leergang Kunst in Context 1

Dé kunstgeschiedenis bestaat niet. In deze nieuwe reeks lezingen zijn beeldbepalende kunstwerken uit internationale musea, leidraad voor een kunstgeschiedenis van 1800 tot heden. 

Deze werken zijn vertrek - en eindpunt voor routes door de (kunst)geschiedenis en worden in samenhang met tientallen andere kunstenaars besproken. Veel bekende en onbekende kunstwerken uit (inter)nationale museumcollecties komen aan bod. Zo ontstaat een verfrissende, soms ontregelende kunstgeschiedenis met hopelijk verrassende wendingen. 

Kunstgeschiedenis is veel meer dan aaneenschakeling van stijlen of kunststromingen. Politiek, maatschappij, religie, opdrachtgever, smaak en tal van andere factoren vormen een voedingsbodem voor de beeldende kunst. Hoe weten wij nu iets over de mogelijke betekenis van een kunstwerk? De cursus pretendeert niet kunst te verklaren of uit te leggen, wel om omstandigheden te schetsen waarin deze opmerkelijke kunst kon ontstaan: een dynamische route.

Enige kennis van kunstgeschiedenis van de negentiende eeuw en twintigste eeuw is aanbevolen maar niet noodzakelijk.

Aan het eind van de cursus zal een korte uiteenzetting plaatsvinden waarom juist deze kunstwerken zijn gekozen.

In dit eerste deel van een nieuwe cursus staan de volgende vijf kunstwerken centraal:

1. Caspar David Friedrich, Morgen im Riesengebirge, c. 1810, Charlottenburg, Berlijn.
De nieuwe natuur: het landschapsschilderij als uitdrukking van een idee.

2. Gustave Caillebotte, Rue de Paris, temps de pluie, 1877, The Art Institute, Chicago.
De nieuwe stad: fascinatie voor flaneren, ijzer en burgers.

3. Pablo Picasso, Guernica, 1937, Reina Sofia, Madrid.
Het nieuwe oorlogsschilderij: van verslag naar idee

4. Mark Rothko, Untitled (Violet, Black, Orange, Yellow on White and Red), 1949, The Guggenheim, New York.
Van een raam om doorheen te kijken, naar een vlak vol kleur om te ervaren.

5. Bas Jan Ader,I'm too sad to tell you, 1971, Boijmans van Beuningen, Rotterdam.
De man die op zee verdween. Een ogenschijnlijk klein oeuvre, maar met grote zeggingskracht voor kunstenaars en toeschouwers tot op de dag van vandaag.

Frans Henk Hoekstra

Frans Henk Hoekstra is zelfstandig kunsthistoricus. Hij voltooide een Eerstegraads lerarenopleiding, een vakstudie Monumentaal Keramiek (Kampen) en een studie Kunstgeschiedenis (VU, Amsterdam). Na werkervaring in het Frans Halsmuseum en het Museu de Arte de São Paulo, ontwikkelt hij sinds 1993 voor HOVO Amsterdam (VU) en HOVO Nijmegen leergangen Kunstgeschiedenis en Kunst in Context. 25 jaar was hij gids in het Stedelijk Museum Amsterdam. Hij organiseert sinds 1998 kunstreizen o.a. naar New York, Chicago, Berlijn of Venetië (Biënnale).