Menu

Twee ook ‘muzikale’ grootmachten: Amerika en Rusland!

Zomercursus

Twee grootmachten nu eens muziekhistorisch bezien, waarbij het ontstaan en de ontwikkeling zowel gelijkenissen als verschillen laten zien.

Twee ook ‘muzikale’ grootmachten: Amerika en Rusland!

Tot in de 19de eeuw bestond de Russische muziek voornamelijk uit religieuze en volksmuziek. In de 18de eeuw werden Italiaanse, Franse en Duitse opera’s in Rusland geïntroduceerd, waardoor de opera erg populair werd bij de Russische aristocratie. Vanaf de 19de eeuw begon Rusland een eigen bijdrage te leveren aan de (klassieke) wereldmuziek, die haast even belangrijk werd als de Russische bijdrage aan de literatuur.

De zomercursus biedt een overzicht van de geschiedenis van de klassieke muziek in Rusland van de achttiende eeuw tot het eind van de twintigste eeuw, van Mikhaïl Glinka tot Dimitri Sjostakovitsj. Zelfs de huidige Russische klassieke muziek wordt belicht.

De rol van de kunst en van muziek in het bijzonder wordt tijdens deze zomercursus tot een grote ontdekkingstocht naar die (voor ons westerlingen) raadselachtige ‘Russische ziel’, waarbij ook minder bekende werken van Russische componisten uit de mist van de tijd worden gehaald. Bij dit alles worden de sterk veranderde opvattingen van de laatste decennia over de Russische muziekgeschiedenis nadrukkelijk weergegeven en ‘ingebouwd’ in de colleges.

Terwijl in Europa Arnold Schönberg en zijn volgers begin 20ste eeuw de muziek gecompliceerder maakten en langzamerhand een deel van het publiek afhaakte, was er in Amerika iets anders aan de hand. In de 'Nieuwe Wereld' sprankelde het van de energie en die levenslust was ook hoorbaar in de muziek. De Amerikanen absorbeerden al het goede van de grote Europese laat-romantici, maar voegden er hun eigen belevingswereld aan toe. Met name de muziek van componisten als Aaron Copland en Charles Yves laten dit overduidelijk zien en horen. De klassieke muziek, met haar basis in de Westerse klassieke muziek, ging steeds meer zijn eigen weg en werd beïnvloed door de jazz. Het gevolg was een muziek vol grote emoties, verpakt in swingende noten, zoals bijvoorbeeld bij Leonard  en George Gershwin. Maar ook komen de ‘moderne’ stromingen die in Amerika in de 20ste (en 21ste!) eeuw ontstonden aan bod.

Tenslotte ontwikkelt zich, zowel in Amerika als daarbuiten, de filmmuziek tot de meest fascinerende pagina’s uit de muziekgeschiedenis, met o.a. bijdragen van Erich Wolfgang Korngold tot Philipp Glass, die zich net als andere grote componisten aan deze muziek hebben gewaagd.

Woensdag 16 augustus

09.30 – 09.45

Ontvangst met koffie/thee

09.45 – 10.45

Blok 1: Amerika – Grondleggers en componisten van de ‘New England School’

10.45 – 11.00

Koffie/thee-pauze

11.00 – 12.30

Blok 2: Rusland – Ontwikkeling volks- en kerkmuziek en Mikhaïl Glinka als vader van de klassieke muziek

12.30 – 13.30

Gezamenlijke lunch

13.30 – 14.45

Blok 3: Amerika – laat 19de eeuw/vroeg 20ste eeuw en vernieuwingen met George Gershwin

14.45 – 15.00

Koffie/thee pauze

15.00 – 16.15

Blok 4: Rusland – een Russische muziekcultuur in de 2de helft van de 19de eeuw

16.15 – 16.30

Recapitulatie, vragen en antwoorden

Donderdag 17 augustus

09.30 – 09.45

Ontvangst met koffie/thee

09.45 – 10.45

Blok 1: Amerika – klassieke muziek tot de jaren ‘60

10.45 – 11.00

Koffie/thee-pauze

11.00 – 12.30

Blok 2: Rusland – muziek tussen de Revoluties en de ontwikkeling van Sovjet-muziek

12.30 – 13.30

Gezamenlijke lunch

13.30 – 14.45

Blok 3: Amerika – modernisme en minimalisme; zowel 20ste als 21ste eeuw

14.45 – 15.00

Koffie/thee-pauze

15.00 – 16.15

Blok 4: Rusland – einde Sovjet Unie en voortgang in 20ste en 21ste eeuw

16.15 – 16.30

Recapitulatie, vragen en antwoorden

16.30 uur

Afsluitende borrel

  • Cursusnummer: 17Z08
  • Vakgebied: Muziek(geschiedenis)
  • Locatie: Tilburg
  • Seizoen: Zomer 2017
  • Dag: Meedere Dagen
  • Uiterste inschrijfdatum:
    02 augustus 2017
  • Tijd: 09:45 tot 16.30 uur
  • Cursusdata: 16-aug, 17-aug,
  • Prijs: € 180.00 inclusief koffie/thee, 2 x lunch en afsluitend drankje
  • Werkvorm: Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen/discussie
  • Literatuur:

    De docent stelt lesmateriaal digitaal beschikbaar via www.hovobrabant.nl

Joop Velzen

Joop van Velzen, M.Sc. is schrijver en docent muziekgeschiedenis. Hij heeft zich jarenlang zowel in Nederland als in Canada academisch geschoold in de geschiedenis van de westerse klassieke muziek. Hij publiceerde de meerdelige biografie: Clara Schumann & Johannes Brahms: een biografie van een muzikale vriendschap in brieven en noten. Meer informatie over de docent: www.musicinlife.nl